Bomvidd på äldre Albion

M

morrhoppan

Letar ny hoppsadel till min häst och har hittat en begagnad albion legend flatback som jag lånat hem för att prova men jag blir inte riktigt klok på den.

Fick för ett tag sedan prova en ny albion legend K2 hopp när vi var på besök hos sadelmakaren. Den hade bomvidd MW och låg helt perfekt på hästen. Tyvärr tillåter inte min ekonomi köp av en ny albion sadel så därför är jag på jakt efter en begagnad.

Blev därför överlycklig när jag hittade den här på annons. Enligt säljaren har den bomvidd W och jag tänkte hellre en lite för vid sadel än en för smal. Men när jag hämtat hem sadeln och undersökt den lite närmare såg jag till min besvikelse att den är märkt M. Eftersom jag redan hämtat hem den provade jag den ändå på hästen och till min stora förvåning låg den riktigt bra. Nu är jag absolut ingen sadelexpert men jag har ändå varit med på många utprovningar och försökt lära mig så mycket som möjligt så lite koll tycker jag nog att jag har. Men jag blir osäker för den borde väl inte passa, eller?? :confused:

Jag vet att albion ändrat sina bommar för ett tag sedan. Kan det vara så att M på en ca. 8 år gammal sadel motsvarar MW på en ny?
Eller är det bara jag som så gärna vill att den ska passa att jag ser i syne….???

Finns här någon sadelexpert som kan hjälpa mig?

Sv: Bomvidd på äldre Albion

Mig veterligen har albion inte gjort någon enorm omändring i sina bommar.
Men den kan ju ha användts på en väldigt bred häst och pressats ut.
Hade jag varit du hade jag åkt till närmsta sadelmakare och bett dem kolla att bomen var hel om du inte kan göra det själv.
Visserligen kan äldre sadlar bli utmattade i bommen och vidga sig men då är de i regel till åren komna.
Det kan ju finnas en risk också att någon har öppnat sadeln och på eget initativ har vidgat sadeln

Som du ser finns det en hel del oraker till varför den kan vara bredare än storleken som är stansad i kåpan, men kolla med yrkesman

Sök i flera trådar om Albion. Har precis för mig att det kan vara precis som du beskriver. Samma bomvidd är olika på sadlarna.
Något om att de har flera typer av M bom beroend på typ av häst etc. Dock är de inte märkta på något annat sätt.
Så en M och en MW kan mycket väl vara lika vida.

Den är kollad av sadelmakare och det är inte något fel på bommen.

Jag skulle gärna åka med både häst och sadel till en sadelmakare men jag får bara låna sadeln i fem dagar och det finns inte en chans att jag hinner det under den tiden. Jag kommer givetvis åka för att kolla upp den sedan för eventuell omstoppning men jag vill ju vara hyffsat säker på att den passar innan jag köper den så jag inte står där med en sadel som är för smal och inte går att använda.

Äsch! Kanske lika bra jag lägger ned det här, lämnar tillbaka sadeln och lämnar utprovandet av sadlar till proffsen..

Jag har hört att dom ändrat ...kring 2003 .....Här finns en bomviddstabell och även där står det att dom ändrat...http://www.stalleldshestra.nu/ gå in under sadelinpassning och bomviddstabell...längre ner på sidan står det att dom är ändrade...

Ja, man kan välja om man vill ha Thoroughbred (TB) bom eller vanlig bom, och det skulle inte förvåna mig om man kunde välja mellan andra bommar också.

Morrhoppan: Det är inte ovanligt att bommar på äldre sadlar töjs ut, och om du är osäker tycker jag du ska låta en utprovare hjälpa dig. Sedan får du tänka att en ny MW inte är inriden och stoppningen är fortfarande "fluffig", men när den sätter sig upplevs den som vidare. Så det kan vara det som du blir lurad av också.

Tack för alla svar!
Verkar alltså som att det inte är helt omöjligt att bovidderna varierar något.
Hmmm, svårt det här med sadlar!!

Ska provrida sadeln idag så får vi se vad hästen säger. Hon brukar vara väääldigt tydlig med vad hon anser om sadlar....

Tack för alla svar!
Verkar alltså som att det inte är helt omöjligt att bovidderna varierar något.
Hmmm, svårt det här med sadlar!!

Ska provrida sadeln idag så får vi se vad hästen säger. Hon brukar vara väääldigt tydlig med vad hon anser om sadlar....

Fråga till dig som tittar på en Albion Legend flat. Har själv köpt en begagnad sådan som jag är jättenöjd med. Vet du om man kan se åldern med hjälp av serienumret? Indikerar någon del av numret tillverkningsår? Bara en fråga .... :)

Albion är lite lustiga med sina bomvidder pga. de har olika gradtal fast samma benämning. Det finns tex Medium för hästar med låg manke och Medium för hästar med hög manke. Den förstnämnda är vidare än den andra. (Källa: Egen erfarenhet som blev bekräftad när jag pratade med Catrin Henriksson (Ridshop
Dressyr Catrin Henriksson) på EuroHorse för några år sedan. Catrins hemsida: http://www.dressyr.com)

Hur man vet vilken bomvidd man köper begagnat av privatpersoner? Ja, det bästa är helt enkelt att be säljaren ta mått på sadeln samt noga inspektera bilder på den aktuella sadeln. Då vet du åtminstone på ett ungefär om den passar eller inte.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Utrustning Hejsan, för någon vecka sen hade jag ut sadelutprovare till min lilla skogsmulle. Sadlar som nu passar min lilla breda herre är albion...
Svar
2
· Visningar
749
Senast: JeaNette__
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 632
Senast: DarkInNight
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 369
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar