Bomull i öronen bra eller dåligt?

Sv: Bomull i öronen bra eller dåligt?

jag tycker att bommul kan ha en lugnande effekt, har ridit och kört flertalet hästar som antingen har en huva(travmodell) eller bommul/tussar.

det tar inte bort ljud men det minskar, och har en lugnande effekt som gör att många hästar har lättare att koncentrera sig. heta hästar kan blir lite mer civilicerade.

jag föredrar att använda sådant i övergångsfaser. hade bomull första året på en kallblodsmärr då fick hon ha det jämt. hade bomull + huva när vi skulle iväg och träna för tränare på anann plats än ridbanan hemma i stallet. Det var för att hon var jusom snurrig, het och blev okontaktbar, när hon blev dövad hade hon lättare för att koncentrera sig. men ju mer tiden gick ju mindre belv behovet och vi kunde så smått minska dövningen

nu går hon enbart med huva i lopp på travet.

kl

Min häst var van från tidigare ägare att ha bommul i öronen under körning/ridning. I början red jag med bommul men har nu gått över att knögla ihop skumgummitvättlappar och stoppa in i öronen, ger inte samma ljudämpning men ändå lite. I början var han mer spänd men efter ett tag var han som vanligt.

Jag tycker det är bra att döva hästen om den är i behov av det. Om jag inte hade tänkt tävla med min kille så skulle jag inte bry mig om att vänja av honom. Men tvivlar på att man får rida in på en dressyrbana med blåa skumgummilappar i örona :vissel:

Min förra häst jag köpte reds alltid med bomull el svampar i öronen, utom på tävling sa de som jag köpte min häst av (en elitryttare).
Då jag tog över denna 11 åring red jag m svampar i öronen i början men ibland glömde jag det och hästen reagerade inte mer för det? Efter ett par månader la jag av helt med svamparna i öronen, jag red ut på trafikerade vägar, tävlade ja allt som man rider/gör med hästar...
Jag kan fortfarande ställa mig frågan varför detta sto som reds av proffsryttare alltid använde svampar i öronen??
Kanske för hon är het och framåt? Det konstiga var att de sa att hon var ljudkänslig??
Vilket hon inte är?

Jag har sett både travare och ridhästar som rids med bomull i öronen. Min kallblodstravare har jag aldrig ridit med bomull sedan jag köpte honom. Trots att han var van vid det, och visst var han lite stissig för minsta lilla i början men han gjorde aldrig något "dumt" som att skena eller kasta sig, och nu ca 1år senare så börjar han vänja sig vid det mesta.

Jag har bomull i öronen på mitt sto när det blåser väldigt mycket ute eller om hon verkar extra taggad någon dag.

Ska även börja ha det när vi transporterar henne då hon inte är riktigt tillfreds när bilar kör nära bakom eller kör om oss.

Mvh Domino_s

kl
Förstår att det är ett ganska vanligt knep inom trav m.m.

Själv föredrar jag att vänja hästarna vid oväsen och inte mildra intryck för mycket. Upplever att de blir tryggare då och att deras tillit till mig ökar. Dessutom ökar ju min trygghet och säkerhet av det.

Min ena är väldigt ljudkänslig. Han hoppade högt för t.ex. prasslet av höpåsen tidigare, men han börjar bli bättre tack vare toleransträning och att min sambo med söner har verkstad på gården där det spelas musik bankas, slås, slipas etc.

Hästen reagerarade från början mer på små ljud än ljud från traktorer och dylikt. T.ex hovslagarlådan. Han blir nu tre år och är mycket mer avslappnad för ljudintryck. Med bomull i öronen så hade han fortfarande varit hispig för småsaker. Så bomull är en quick fix enligt mig, men vill man hellre lägga tid på att få en trygg häst så bör man inte använda det anser jag.

Att ha bomull i öronen på en häst som är rädd för bilar hade jag aldrig kommit på tanken! Tvärtom vill jag ju att den ska höra när bilen kommer så den inte får en chock när det dyker upp ett fordon precis bakom.. (vissa bilar är tysta nog som det är).

Har aldrig ridit med bomull i öronen, tycker inte att jag har haft anledning för detta, går bar att rida ur det, men då har jag väl heller inte ridit på dom superstolligaste antar jag. (plus att många som fått något i öronen spenderar mkt tid med att skaka ur det : P)

Däremot brukar jag vilja har bomull, eller öronproppar (till häst finns, ja =) ) när jag rakar, eftersom våran klippmaskin är väldigt högljudd.. det är mkt tröttsamt att lyssna på!

Vi använder tussar på vår ena häst som är en ridtravare, speciellt på våren då han sätts igång efter vintervilan. Vi andvänder det för att dämpa intrycken något. Har en mycket känslig häst men som ändå skulle gå genom eld med dej om du bad honom. Men just på våren så har han vingar under hovarna och fladdrar till för minsta möjliga och då är tussar ett utmärkt hjälpmedel just för hörselintryck. Tussarna försvinner lite senare på säsongen då han allt eftersom kommer hittar sig själv och kan tagga ner. Ser det helt enkelt som en säkerhetsåtgärd för både häst och ryttare.

Jag har alltid haft uppfattningen att hästen ska kunna ridas, köras osv utan bomull och luva. Jag sågar inte de som använder det!! Det fungerar toppen på vissa hästar det vet jag. Men jag tycker att det bli lite farligt när man använder det för att. Jag ska förklara mig, själv lever jag för travet och tävlar hästar utan bomull och luva. Men då är de egna uppfödningar som aldrig har gått med bomull eller luva. Är de vana vid det förstår jag att det kan bli en kaotisk situation utan! Men inom travet är det vanligt att man ploppar i bomull på alla unghästar inför träning hemma såsom tävlingar m.m. Jag tycker, men det är vad jag tycker!!! Att hemma ska hästarna kunna tränas utan, det är ändå deras hemmiljö. En miljö som de bor i å som de som de bör klara av utan bomull...

Kl

Ja använder bomull när hästen skall uppleva nya saker så som inkörningen först bli van vid att en vagn förföljer han och när han var van vid det vänja sig vid att vagnen oxå låter.
Tyckte det var mycket bättre än att han hoppa till för ljud från vagnen och sedan bli rädd för att vagnen hoppade till.

Har även gjort på samma sätt med andra nya saker så som klippmaskinen, trafik, första träningstävligen mm först se det nya och bli lugn med det och sedan även höra det bättre.

Kram

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Ridning Jag använder inte obehag, straff eller liknande metoder i min hästhantering. Använder positiv förstärkning och försöker vara innovativ...
Svar
14
· Visningar
2 075
Senast: SiZo
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar