Bomull i öronen bra eller dåligt?

NightShade

Trådstartare
Hej alla Bukefalosare!
Man ser ju många som rider sina hästar med bomull i öronen. Om det är så att hästen är rädd för ljud eller liknande undviker man inte problemet då? Dvs att lära hästen att ljudet inte är farligt och att man binder upp sig på att alltid rida med bomull. Har själv ingen erfarenhet av detta och fick frågan av en bekant så det vore intressant att veta vad ni har för erfarenheter.

Sv: Bomull i öronen bra eller dåligt?

Jag använder mig av det om jag vet att det är ljud som kan vara störande för hästen. Bomullen tar INTE BORT LJUDET, det tystar ner det lite. Det blir inte lika kraftigt och uppjagande för hästen.

Jag använder det alltid i transporter, och på hästar som är väldigt lättstressade i ljudliga miljöer under ridning, just för att få dem tryggare och lära känna ljudet och att det inte innebär fara.
Jag tycker det är suveränt verktyg att använda om man har en häst som inte är trafiksäker och man ska rida vid väg. Både som säkerhet och som en del i att lära dem att bilar är inte farliga.

Som ett exempel. Min förra häst var livrädd för bilar. Hon blev jättebra efter en tids träning och funkade nästan fullt ut i trafiken. Det var iafl ingen risk för livsfara. Så en dag möter vi lastbil och när den lättar på lufttrycket (det berömda skrämma livet ur hästar pyset) och hästen blir totalt livrädd. Slutat i totalt sken. Efter det var allt arbete helt bortflugen och hon gick inte att rida i trafiken. Började om och när vi var på samma trappsteg som innan hon mötte lastbilen och hon började bli säker så åkte tussarna alltid i om jag såg att vi mötte en lastbil. Jag stoppade alltså i dem från ryggen innan lastbilen stannat. Allt för att inte skrämma henne från ljudet.
Hon reagerade på pyset med bomullen i också. Men hon tog inte i sken och stod kvar på plats. Tillslut lärde hon sig att pyset inte var farligt så man kunde möta lastbilar även utan bomull efter år av arbete.

Så jag gillar bomull och använder mig gärna av det när det behövs. Men jag rider inte med det i varje tur och gör det till en vana. Jag använder dem vid tillfällen jag vet de kan behövas som ett verktyg att vänja hästen vid, för den, otäcka ljud och göra den trygg och säker. :)

Kom på en sak till. Är det ridhästar eller travhästar du ser ha bomull i öronen för jämnan? Travhästar är det en vanlig detalj av utrustningen att ha bomull. De är så taggade och vill springa. De blir lugnare med bomull i och det använder man ofta till vardags. Alltså varje tur. Men det finns de som tränar travhästar helt utan något i öronen med. Så det är inget måste.

Hej.
Svara så gott jag vet/kan:D

Såvitt jag vet är bomull i öronen vanligt inom travvärlden...dels är syftet att dämpa ner alla ljud runtom hästen på träningspassen( för det är ju då det oftast används) och under loppen, för på upploppsrakan drar kusken ur propparna ur öronen på hästen och hästen ska då plötsligt höra alla ljud och springa fortare......

Jag har mött 1 häst som fick ha bomull i örenen under träningspassen, dels en vanan och dels för att han var rädd för bilar. Hans kompis hade bara öronproppar under loppen om jag minns rätt.

Min egna travardam fd numer. Det sista förra ägaren gjorde var att sätta bomull i örenen innan jag provred och innan vi lasta när jag hämtade henne.
Det första jag gjorde när jag lastat av var att plocka bort bomullen och har inte använt det sen dess. 3 år sen snart och hon är i princip inte rädd för nåt :laugh:

Min kallblodstravare hade ofta bomull i öronen när han fick på travet, och jag har beställt öronproppar till honom som jag ska använda när han åker transport eller när det blåser ute. Tänker göra detta för att jag misstänker att han är van vid det, han blir i det närmaste hysterisk när det blåser ute, så det är inte så roligt att försöka rida ut då :grin: Han är ganska nervig i största allmänhet kan man säga, men hittills har jag inte haft bomull i öronen på honom nån gång, även om förra ägarna (travtränare) tyckte att jag skulle ha det i princip jämt på honom :p

Men jag tror att det är bra till alla hästar just vid transport eftersom, ja... Let's face it, transporter är ju inte direkt kända för att vara ljudisolerade (speciellt inte äldre) :grin: , och många hästar är ljudkänsliga.

Jag har faktiskt(?) aldrig någonsin sett någon rida med bomull i öronen på en häst så jag kan inte uttala mig, vet bara att de ibland har proppar i öronen på travare och att dessa rycks ut under upploppen.

Min kallblodstravare hade ofta bomull i öronen när han fick på travet, och jag har beställt öronproppar till honom som jag ska använda när han åker transport eller när det blåser ute.

Finns det speciella öronproppar till häst? Finns det luvor som är på något vis fodrade och dämpar ljudet? Jag har en häst som är ganska känslig för ljud men hon är inte jätteförtjust i att få bomull nerpetat i öronen heller.

Mina erfarenheter är bla vid kraftigare blåst att hästarna blir lugnare/ "dämpade" om man stoppar ner lite bomull i öronen.

Min egen gubbe blir lätt väldigt stissig och okoncentrerad vid blåst och både ser och hör lite allt möjligt..Så ibland väljer jag fuskvägen och trycker igen öronen på honom för att slippa sitta och tjaffsa mer än 50% av passet. Jag får en lugn häst som fokuserar på arbetet i stället för allt annat runt om tex alla grenar som gungar upp och ner i skogen.

Funderar dock på att köpa såna där öronpluggar (?) som de har inom travet och klippa av snörena på dem istället för bomullen då jag är orolig över att det ska bli någon bomullstuss el liknande kvar nere i örat.

Jag använder också bomull när det blåser mycket :)

Till TS:

Hästar är flyktdjur och en anledning till att de kan bli "stimmiga" när det är mycket ljud eller blåser kraftigt är för att de då inte kan höra om någon fara närmar sig.
Det går inte att träna bort, det är en instinkt.

det finns huvor som man inte har proppar i som är lite fodrade som används till travhästar...

själv har jag endast bomull eller huva på när jag tränar min travhäst och i löp.
rider jag han hemma använder jag det inte, hade det första gångerna när jag köpt han men testade att plocka bort och det var inga problem.
har det på banan då han är mer taggad där och lite mer uppspelt....

jag gick till en madrasstillverkadre som fixade tussar till mig som jag använder vid transport mm.

billigare än att köpa lösa eller med snöre på travshopar.

Det finns fodrade huvor och neoprenehuvor, hästen ser ut som en liten åsna med huvan på ;) men jag tycker min neoprenehuva funkar bra. Minskar ljuden runt omkring och det blåser inte in i öronen.
Sen accepterar hästen huvan men man får inte stoppa in ngt i öronen på henne!

inge bra alls ! hästar blir ofta stressade när det inte vet vad de hör , dom måste kunna lokalisera ljudet , vilket håll de kommer ifrån och hur långt bort det är , bomull är någonting som hästarna inte egentligen vill ha men dom är ju vane djur så.. har aldrig använt bomull och kommer aldrig använda det .:grin:

Jag stoppar alltid i bomull i min hästs öron när jag rider ut, annars har jag en häst som flyger i luften av vingslag från en gråsparv. Det blir mycket trevligare för oss båda två; Hon slipper vara stressad och spänd och kan ha roligt, och jag och eventuella människor vi möter slipper en häst som taktar för minsta lilla och kastar sig hit och dit.

inge bra alls ! hästar blir ofta stressade när det inte vet vad de hör , dom måste kunna lokalisera ljudet , vilket håll de kommer ifrån och hur långt bort det är , bomull är någonting som hästarna inte egentligen vill ha men dom är ju vane djur så.. har aldrig använt bomull och kommer aldrig använda det .:grin:

Jag tror inte att du förstod det jag skrev :)

Om man använder bomull t ex när det blåser mycket på en häst som blir stissig av blåsten, minskar du bruset och får en lugnare häst, vilket är bättre för alla parter.

inge bra alls ! hästar blir ofta stressade när det inte vet vad de hör , dom måste kunna lokalisera ljudet , vilket håll de kommer ifrån och hur långt bort det är

Men om man måste utsätta hästen för en massa oljud till exempel vid transport är det då inte bättre att försöka dämpa ljudet för hästen? Svårt för hästar att lokalisera ljud när de står i en transport som åker på stor väg med mycket trafik tex. Då måste det väl ändå vara bättre att hästen hör mindre?

KL

Har funderat på att sätta bomull i öronen på min häst då jag märker att han reagerar på olika ljud (som barnskrik , rinnande vatten mm) men har funderat på hur de reagerar om något kommer upp bakom dem (exempelvis en bil)? Eller är det en vane sak?

Ja, det finns det! :laugh: Globus säljer öronproppar till hästar, utan huva. Känns ungefär som öronproppar till människor, så man kan trycka ihop dom och sen expanderar dom i öronen. Sen finns det en ögla så man kan dra ut dom lätt sen :p

Det där har jag också funderat över, men det verkar inte som att min häst bryr sig nånting om det när han är dövad. Men jag tror inte att det blir så himla tyst för dom, bara det att det värsta försvinner...
Men det är ju klart, min är ju väldigt van vid att vara dövad, så det kanske är därför...

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Ridning Jag använder inte obehag, straff eller liknande metoder i min hästhantering. Använder positiv förstärkning och försöker vara innovativ...
Svar
14
· Visningar
2 075
Senast: SiZo
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar