W

Warhammer

Jag ska gå bommar idag. Men hur långt är det i mellan om man rider i trav?

Sv: Bommar?

superstar skrev:
Travbommar 1.10 m till 1.25 m, beoende på hästens steglängd.

Ullis

men det stämmer väl inte riktigt?? avstånd mellan travbommar ska vara 2,20 m för häst... :rofl:

ifall du ska rida över bommarna ska det vara 1,3 m.
Ifalld du ska lägga ut en travbom i anslutning till ("trav")hindret ska det vara
2-2,2 m mellan travbom och hinder.

Puttar upp den här igen eftersom den innehåller min fråga, men inte riktigt något säkert svar. Undrar dessutom specifikt hur långt avståndet mellan travbommarna ska vara för en (maxad) D-ponny?

Vill också veta hur långt avståndet ska vara för galopp?

/JES

På min D-ponny brukade jag ha 1,10 (1m om den har kort steg). Var alldeles lagom för henne. & mellan travbom & hinder ca 2m...

Storhäst tror jag travbommarna ska ligga på 130 egentligen, men mellan 110-130 beroende på steglängd samt syftet med bommarna brukar jag ha på mina...

Galoppbommar för D-ponny ligger på ca 2,75 beroende på vad hästen har för galopp och vad man vill uppnå med att galoppa över dom, ska hästen tränas på att korta galoppen då kortar man bara avståndet litegrann osv... Samma sak med travbommarna, prova dig fram utgå från att 1m är normalt och läng eller korta efter vad som passar ponnyn...

Glöm inte bort att man kan utnyttja avståndet mellan bommarna i träningssyfte, tex om ponnyn går i lagom tempo och takt så kanske 110 cm passar bra (det funkar på vår d-ponny), man kan då börja med det avståndet, sen prova korta till 1 m eller länga till 1,20. Jättebra sätt att få ponnyn att korta resp länga sig, och mycket bra träning för ryttaren att hitta rätt takt och tempo. Kom bara ihåg att avståndet mellan bommarna i samma serie alltid ska vara lika långt, när du ändrar måste du ändra mellan alla bommar. Bra är också att höja upp bommarna på ena el båda sidorna litegrann.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 388
Senast: MalanMjöl
·
Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
726
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 017
Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
1 229

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka