Sv: BomlÖst

Hööks pad är ganska hård och oböjlig, tror inte att den kan forma sig efter någon häst. Dessutom är iläggen TUNNA! Kan inte vara alls viktfördelande.
Om man inte har råd med en riktig pad, köp Börjes för 149: - och inlägg från Skito för 450: -. Då får ni nåt som faktiskt funkar. Skulle ALDRIG våga rida med någon annan pad, är så himla nojig :angel:

Jag gillar min BF, men den är inte lika stabil som Torsions bomfria sadlar. Min sadel ligger perfekt på min häst, ligger stilla, rör sig aldrig en millimeter, och lämnar ryggraden fri (pga min Skito-padd).

Värt att tänka på är att de mjuka bomfria sadlarna är VÄLDIGT breda att sitta i. Det kan bli extremt jobbigt när man rider distans och måste sitta i sadeln i många timmar.

Lycka till alla i sadeldjungeln! Hoppas ni hittar något som passar just er.

Är alla breda?? Har kollat på torsions endurace och den är för distans så de borde ju vara välanpassade..?:crazy:

Hur bred sadeln blir beror på hästen också när det gäller "soffmodellerna". De lägger sig bara på hästen och har ingen egen uppbyggd midja som gör de smalare.
Jag tycker du ska försöka prova olika bomlösa modeller innan du bestämmer dig. Det finns ju provsadlar av de flesta märken och sedan finns det snälla Bukemänniskor som man kan få prova av.
// Linda

Jag återkommer med svar på det!

Väntar på iläggen, padd finns hemma...

:)

Hej! Är såå intresserad av distans fastän jag inte startat ng tävling en(planerar i augusti) och jag ville bara höra om det är ng av alle ni distans-bukisar som vet var de har BRA men BILLIGA bomlösa sadlar!:D

Vill som vanligt varna för billiga soffkudde-bomlösa. Annonsörerna får säga vad de vill, de sadlarna glider lätt på många hästar, speciellt hästar med helt ok sadelläge, efter min erfarenhet. Antar att de bara passar runda hästar utan manke. :smirk:
Livsfarliga.
De jag sett verkar inte ha någon bra tryckfördelning heller, viker sig lätt på mitten etc..

Satsa på en bomlös som ser ut som en vanlig sadel, och kolla på begagnatmarknaden om du vill spara kronor. :)

ok...ska fundera på det. Fattar inte riktigt hur du menar men ändå;)

Nu råkar det vara så att den hästen jag håller på att tita på är rund och ganska obefintlig manke om jag inte minns fel,hehe:p

Vilket fattar du inte? :)

Min erfarenhet av bomlösa av soffkuddemodell (generellt de som behöver extra pad och ser ut som hööks till exempel, men jag känner eg. bara till de billigare varianterna av dem) är att de är mer eller mindre livsfarliga och glider väldigt lätt trots att koppjärn är anpassat/rätt storlek och att sadelgjorden är så hårt spänd det bara går.
Att det i produktbeskrivningen ofta står att de passar alla hästar och inte glider, gör ju inte saken bättre.

Däremot andra bomlösa, som ''ser ut som riktiga sadlar'' med bossor och styvhet etc, har jag bra erfarenhet av. Rider i en star trekk espaniola som är det bekvämaste jag suttit i hittils. Vet inte hur den är på distans naturligtvis, men av de sadlar jag testat är den ett klart förstahandsval på sadel för långritt eller liknande.:)

Jag provred i en Barefoot för ett tag sedan, och hästen fick spelet, men jag tyckte jag fick bra hjälp av sadeln, och den gled inte minsta lilla, så som min bomsadel kan göra. Nu var där en antislip-pad inblandad, kanske det hjälpte också.

Min erfarenhet av bomlösa av soffkuddemodell (generellt de som behöver extra pad och ser ut som hööks till exempel, men jag känner eg. bara till de billigare varianterna av dem) är att de är mer eller mindre livsfarliga och glider väldigt lätt trots att koppjärn är anpassat/rätt storlek och att sadelgjorden är så hårt spänd det bara går.
Att det i produktbeskrivningen ofta står att de passar alla hästar och inte glider, gör ju inte saken bättre.

Däremot andra bomlösa, som ''ser ut som riktiga sadlar'' med bossor och styvhet etc, har jag bra erfarenhet av. Rider i en star trekk espaniola som är det bekvämaste jag suttit i hittils. Vet inte hur den är på distans naturligtvis, men av de sadlar jag testat är den ett klart förstahandsval på sadel för långritt eller liknande.:)

ok då.
Jo,jag har nog kommit underfund med att man får vad man betalar för som tidigare sagts i denhär tråden!;) Då är ju inte H**ks eller B*rjes något alternativ.

fast det är ju svårt att ändra bomvidden när det inte finns någon bom att ändra:D;)

Bearfoot är ju helt ledlös och därför passar den ju alla häsatr den formar ju sig efter hästen.
Det är ju som att rida i en läderklädd filt kan man säga.

Jag har haft hööks och älskar den.. ...........tills bäckenet och höfterna mina sa ifrån=(
För bred för mig så jag letar efter en som ser ut som en vanlig sadel smal i sitsen.Freeform/max ponnyprakts osv=)

Det finns en frambom och den måste passa i formen. Hästen kan få tryck, balansen i sadeln blir fel eller så lägger sig sadeln på manken.
Några exempel på att man även måste passa in en bomlös och att ex Bearfoot inte passar alla hästar.
// Linda

Jag har en dyrare soffkuddemodell med pad som inte rör sig en millimeter trots att jag har ganska löst spänd sadelgjord och även hoppar till viss del i sadeln. Så det är skillnad på modeller. :cool:

Vill som vanligt varna för billiga soffkudde-bomlösa. Annonsörerna får säga vad de vill, de sadlarna glider lätt på många hästar, speciellt hästar med helt ok sadelläge, efter min erfarenhet. Antar att de bara passar runda hästar utan manke. :smirk:
Livsfarliga.
De jag sett verkar inte ha någon bra tryckfördelning heller, viker sig lätt på mitten etc..

Satsa på en bomlös som ser ut som en vanlig sadel, och kolla på begagnatmarknaden om du vill spara kronor. :)

Och för mig har det varit tvärtom... De hårda bomlösa med bossor jag har provat har glidit lättare än Torsion och Barefoot. Dessutom har hästen ratat dom men älskar sin Torsion... Många med halvblod med normalt sadelläge har provat min Torsion under åren och den har inte glidit. Det beror ju mkt på ryttaren - om de har en hyfsad balans eller inte.

Sämre tryckfördelning än en perfekt passande bomsadel har de ja, men det har ju stabila bomlösa också. Dessutom kräver hårda bomlösa sadlar lika mkt tillpassning som en bomsadel gör.
Sen är det också skillnad på tryckfördelningen mellan mjuka bomlösa också. Hööks och Barefoot är ju betydligt sladdrigare än vad mina Torsion har varit. Har nu en Torsion med hårdare läder och annan undersida och den är mer tryckfördelande än min förra. Därför ska man prova det märket man är intresserad av, för två bomlösa som kan se likadana ut behöver inte vara det. (precis som med bomsadlar...)

fast det är ju svårt att ändra bomvidden när det inte finns någon bom att ändra:D;)

Bearfoot är ju helt ledlös och därför passar den ju alla häsatr den formar ju sig efter hästen.
Det är ju som att rida i en läderklädd filt kan man säga.

Jag blir förskräckt när jag läser sådant som du skrivit ovan!
Är detta konsekvenserna av att vissa sadelförsäljare marknadsför de bomlösa som att "den passar alla hästar"?

Även de bomlösa måste till viss del passas in för individen som ska ha dom. Det finns ett framvalv på alla bomlösa som måste passas in lika väl som på en bomsadel.

De billigare bomlösa sadlarna har oftast bara en storlek på framvalvet, de dyrare har oftast flera storlekar att välja på som man enkelt kan byta ut.

Vi har två Star Trekk till våra två hästar och de har olika vidd i sina framvalv. Den äldre hästen hade från början en tvåa och har i höstas fått byta till en trea. Den yngra hästen har nu en tvåa och kommer med största sannolikhet att behöva byta längre fram.

Men ändå så är det så mycket enklare än att byta hela sadeln för att hästen har breddat sig.

/Camilla

Räknar du torsion som ''billig soffkudde-bomlös''?
Soffkudde bomlös möjligtvis, jag är skeptisk till den men har inte provat den själv så jag lämnar den utanför.

Alla bomlösa har inte koppjärn/framvalv som kan anpassas. På mjuka bomlösa finns det bara en frampommel som antingen kan vara kvar om det funkar eller så kan man plocka ut den och fylla med ull el liknande. Barefoot har möjlighet att välja för hög eller låg manke på pommeln, men man väljer ju inte storlek som man gör för ST.
Vissa hårda bomlösa har inte ens ett koppjärn...

Liknande trådar

Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 848
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 639
Senast: Roheryn
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 183
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
549
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka