Bomlöst till Islandshäst

Sv: Bomlöst till Islandshäst

Du kanske skulle använda svanskappa i så fall?? Om nu sadeln inte är helt fel för hästen så är en svanskappa okej att använda. Så att hästen kan jobba fritt utan att sadeln åker fram mot bogbladen.

Jag har nyss köpt en Torsion Island. Den känns bra, men nu är det så att de gjort en kortare sadel för islandshästar, men ej anpassat padden (Tn Equalizer) i samma storlek. Tog bild o skickade o de lovade undersöka o få fram mindre paddar. Väntar på besked. Nu ser sadeln mkt bra ut men padden sticker ut minst 10 cm under sadeln, visst är den mjuk men...Ser lite tokigt ut.

Den är mkt bra att rida i.

Silverkedjan skrev:
Glöm inte att tunga ryttare ofta har naturligt stor anläggningsyta :D

Du har så rätt, men det var kul att läsa... :rofl: :rofl: :rofl:

Är det bara iläggen eller själva padfodralet som är för långt? Iläggen kan du ju klippa som du vill med sax, hur lätt som helst. :)

Tänk på att om du köper en bomsadel som passar din häst nu (när den inte har så mtk muskler) så kanske den bygger muskler och snabbt växer ur den nya sadeln. :crazy: Så måste du hitta en ny bomsadel igen. Det är fördelen med en bomlös, hästen växer inte ur den.

Sedan angående tunga ryttare, en bomlös med en bra pad under fördelar undantagslöst vikten över hela pad-iläggens yta. Inget punkttryck, dvs inte alls som barbacka ridning i den aspekten. Barbacka fördelas din vikt inte alls, eftersom du sitter rätt upp och ner på hästen. Med bomlös med pad skapar paden en kanal för tornutskotten (ryggen) samt att den fördelar vikten. Om du klämt på en TN Equalizer (torsions pad) förstår du. :D Jag har suttit på knä på en sådan pad i 1 h med otroligt resultat, den blev inte ens platt.
Hur som helst, med en bomsadel kan du nästan aldrig vara säker på att vikten verkligen fördelas riktigt, det hela beror på stoppningen. Och stoppningen formar sig efter hur du sitter och hästen rör sig (du är sned=sadeln blir sned), särskilt som ny. Sedan måste den ju stoppas om, något du slipper med bomlös. Man vet mkt säkrare att det inte blir några tryckpunkter med en bomlös.
Och som många andra sagt, hur tung ryttare en häst kan bära beror inte så mkt på sadeln, utan mer på hur bra balsns den specifika ryttaren har.

Senast ändrad av en moderator:

Lord Owen skrev:
Är det bara iläggen eller själva padfodralet som är för långt? Iläggen kan du ju klippa som du vill med sax, hur lätt som helst. :)

Mmmmm, jag mailade o frågade Torsion om jag kunde klippa till den, padden, men de lovade ta fram en mer passande padd. Och vojlock då oxå hoppas jag.

Men varför skulle du inte kunna klippa i den?! :confused: det är klart att de säger att de ska ta fram en mer passande för då måste du ju köpa den också! Mer pengar åt torsion. :devil: Nej men, det är ju bara att klippa!

Har läst alla inläggen och undrar litet kring bomlösa sadlar. Jag hade hem en torison för att prova, och jag tyckte att den var väldigt tjock och padden var lika tjock så det var ett jättelager mellan hästen och mitt säte. Benen kändes som de pekade rakt ut. Nu har jag i o fs rätt breda hästar, men ändå. Är alla bomlösa så ofantligt tjocka? Hur kan ni säga att ni känner hästen bättre?? Är andra märken litet tunnare månntro???

Vilken modell av torsion prövade du? Torsion själva säger ju att tex trekking är tjockare och bredare än de andra. Själv har jag bara prövat gamla och nya dressage och den har också uppbyggt säte så att man får lite "midja" på sadeln. Jag tycker att man sitter mkt närmare hästen än i en bomsadel, man sitter inte lika nära som barbacka (omöjligt med vilken sadel som helst) men åt det hållet i alla fall. Dressagen upplever jag inte som tjock. Sedan är det ju så att sadeln blir lika bred som din häst är plus lite till, oavsett vilken bomlös du köper eftersom den formar sig. Men om du har en bred häst kan det ju vara idé att köpa en med uppbyggt säte (typ freeform eller torsion dressage) för att få mer midja.. Paden finns ju också i olika storlekar, vilken tjocklek provade du? Jag har ½+½.

Jag har två hästar hemma o den ena är normalbyggd, den andra är rund o ca 100 kg tyngre än den andra. På den sista anpassar sej sadeln efter honom och det kan kännas jobbigt. Runt 9 cm bred över ryggen...Men jag sitter mycket bra även om det mest liknar spagat. Dock lärde jag mej slappna av i benen o lägga dem runt hästen. Jag känner var vartenda ben är, hur rörelsen är osv mycket bättre än med en bomsadel.

På den mer normalbyggda sitter jag enligt hur hästen är byggd. Det är väld et som är meningen med bomlösa sadlar, att sadeln ska anpassa sej efter hästen.

På t ex Diddidynan kan man beställa den med smalare säte, vilket jag kan förstå när jag sitter spagat på äldre valacken :p

Men så har jag fått rida i en speciall bomsadel, Isafold Safir, som blir mitt nya mål att gneta o spara till.... Även där kände jag varenda rörelse hästen gjorde, det var en mycket speciell sadel.

Hej!
Jag har nästan bestämt mig för att köpa en Diddi special. Jag har svårt att välja mellan normala eller större knästöd. Vilket har ni som har diddi special? Känns som att jag vill ha med större knästöd då jag gillar det på min systers Equipe. Det är väl egentligen inget "fel" med större? Jag är kort(154 cm) kan det vara bättre med en viss storlek eller är allt en smaksak?

MVH Sanna

solbarnet skrev:
Har läst alla inläggen och undrar litet kring bomlösa sadlar. Jag hade hem en torison för att prova, och jag tyckte att den var väldigt tjock och padden var lika tjock så det var ett jättelager mellan hästen och mitt säte. Benen kändes som de pekade rakt ut. Nu har jag i o fs rätt breda hästar, men ändå. Är alla bomlösa så ofantligt tjocka? Hur kan ni säga att ni känner hästen bättre?? Är andra märken litet tunnare månntro???

Det finns flera bomlösa där du sitter "smalare" än i Torsion och dess kopior... Diddi Special, Kari Pad, Star-trekk, Freeform(antar jag, har ej provat själv) mfl...

Fengur skrev:
Hej!
Jag har nästan bestämt mig för att köpa en Diddi special. Jag har svårt att välja mellan normala eller större knästöd. Vilket har ni som har diddi special? Känns som att jag vill ha med större knästöd då jag gillar det på min systers Equipe. Det är väl egentligen inget "fel" med större? Jag är kort(154 cm) kan det vara bättre med en viss storlek eller är allt en smaksak?

MVH Sanna

Jag måste säga att de större knästöden var överraskande trevliga! Har tyckt att de normalstora mest bara har varit ivägen vid uppsittning(inte så smidig jag ;) ) och att man inte knappt känt dem när man rider, men med de större så fick man faktiskt stöd och det kändes jättebra! :)

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 384
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar