Bomlöst till Islandshäst

_moa_

Trådstartare
Lägger denna tråen här för att det handlar bara om islandshäst.

Precis som rubriken säger, vad tycker ni om bomlöst till islandshäst?

Har bara hört en massa positivt om bomlöst, men kan inte riktigt acceptera att alla ska kunna ha det. Vi kan ta min pappa som exempel. Han rider min häst ibland, men vi säger att han skulle börja rida mer regelbundet. Skulle han kunna ha en bomlös sadel, enligt er, enligt mig skulle han inte kunna ha det om han red regelbundet. Pappa väger ca 100kg och min häst är inte jätte kraftig, men bär honom med lätthet ändå.

För om man har en bomlös borde det väl bli ungefär som barbacka? Och jag vet hästar som fått ont i ryggen för att ryttaren ridit barbacka för ofta.

Visst jag tror att bomlöst kan vara jätte bra till vissa ryttare om dom är lätta och så vidare, men jag tror inte att det funkar om man väger för mycket.

Så, vad tror ni?

Sv: Bomlöst till Islandshäst

Bommen på sadeln är ju till för att balansera upp ryttare å sadel.Därför ska aldrig nybörjare eller ryttare med dålig balans rida i bomlöst då man måste ha större kroppskontoll än med vanliga sadlar.
En ryttare väger ju ite mindre för att denna har en vanlig sadel, jag tror inte att detta med vikt har den största betydelsen utan faktiskt balansen.

Om en nybörjare på 80 kg rider en häst så blir det jobbigare för hästen då ryttaren inte har bra balans medan en erfaren ryttare på 90 kg är mkt lättare för hästen, än nybörjaren.
Bomlöst är ett bra aternativ om man har vårt att hitta sadlar till sin häst som passar, ibland det enda alternativet om man vill ha ensadel.
Men självklart är det viktigast att amn hittar en sadel som passar hästen, det är ju trots allt den som ska ha den på sig.

Jo, men om man har en sadel fördelas väl tyngden över en större yta än om man har en bomlös?

Men annars håller jag med dig om balansen. Att en nybörjare på 80kg är jobbigare än en erfaren på 90kg.

Men förstår nog inte hur balansen skulle kunna avgöra om hästen ev får ont i ryggen av bomlöst eller inte.

Nej, men nu fattar jag knappt vad jag själv menar :crazy:

Ryttarens balans har ju mkt att göra med det.Sitter man inte rakt på hästen så lär den sig att sätta emot i en sida å blir sned, en häst kan få otroligt mkt problem av sneda ryttare å sadlar :crazy:

Nog för att en bomlös sadel kräver en ryttare med mer balans, dock är bommen till för att tryckfördela vikten av ryttaren effektivare. Så för tyngre ryttare (mig själv :angel: ) är det bättre med en sadel som har bom.

Men det är ändå bättre med en tyngre, erfaren ryttare i en bomlös än en lättare nybörjare, tycker jag iaf :)
Om en sadel enbart är till för att fördela trycket/tyngden från ryttaren så är det ju inte bra alls att rida barbacka, vilket jag tycker funkar bättre änn med sadel många gånger, speciellt på hästar med ryggproblem.

Men padden under sadeln eller de lösa bossorna man har på vissa är ju till för att fördela vikten på ryttaren precis som bommen på en bomsadel. Jag har själv en islänning och har en ganska kraftig tjej på 80 kg som rider ibland. Jag skulle ALDRIG sätta henne i en bomsadel på min islänning. Han skulle inte gå ett steg med ett eller ett par tryckpunkter som det oftast blir med bomsadlar. Jag använder bomfritt på alla mina hästar och skulle aldrig vilja byta tillbaka då man ser skillnaden :D

Glöm inte att tunga ryttare ofta har naturligt stor anläggningsyta :D

90 kg på dubbelt så stor rumpa som benig punkttryckande 45kg-ryttare blir ju samma tryck per ytenhet :angel:

Tim
(som rider barbacka eller bomlöst för pållarna är för fe.. erhmm, har för mkt vinterpäls, för bomsadlarna...)

Ha, ha, du har dom rätta tröstande orden ;) har ju precis beställt den nyaste varianten av Diddi special *bilder* (lånade). :D

Hur var det nu - vilket gör ondast - tappa ett kg bly på tårna eller ett kg bomull.... :angel:

Rider själv i bladsadel och bomfritt brukar varva dessa två för både hästens och min skull.
Om boyfrienden rider så får det bli med bladsadeln. O andra sidan måste han ibland rida barbacka för annars lär han sig ju aldrig :D
catarina

Ja nog fasen är anläggningsytan större alltid, mot hästen alltså. :angel:

Jag måste alltid lägga mig i med propaganda för bomfritt! Jag har hittills inte ridit i någon bomsadel som ligger stilla på en *harkel* "lite rund" häst, däremot ligger min bomlösa still i de flesta situationer. (Klättra, bocka, kasta sig åt sidan, tvärnita..)

Den låser inga bogar och både jag och hästarna känner varandras signaler tydligare.

Ryggmuskler byggs. Inga så kallade "sadellägesgropar" har bildats.

Man hamnar i lodrät sits ganska automatiskt. Har knappt ridit i någon bomsadel som haft stiglädren så bra placerade.

Återigen, jag är ingen tungviktare och de flesta av hästarna har hyfsade ryggmuskler/ späck. :angel: Det skall till att vara en mycket benig häst för att lyckas ge tryck på ryggraden.

Nu talar jag bara om min Torsion. Det finns ju en uppsjö av bomfria sadlar både väldigt bra och väldigt dåliga.

Det fungerar förmodligen inte för alla ekipage, men för mig så fungerar det utmärkt! Rider både unghästar och vuxna hästar i den. Jag provar ibland att rida i bomsadel på dem och det märks STOR skillnad. Rörelserna blir friare och hästarna kan ridas med mindre signaler i bomfria sadeln. Det blir även mer spänningar i vissa av dem när jag har bomsadel. Det känns numera "stumt i rumpan" att rida i bomsadel igen.

Det verkar egentligen lite sjukt att ha en sadel med hård bom på en mjuk och rörlig hästrygg. Okej, en riktigt bra bom flexar, men inte i närheten av min sadel kan jag garantera. Sedan vet jag ju inte vad som är lämpligast ergonomiskt. Jag kan bara gå på känsla, och för mig känns det som om hästarna iallafall störs mindre av min bomfria än de bomsadlar jag provat på dem.

Senast ändrad:

För det första måste jag säga att oavsett om jag använde sadel med bom eller utan så skulle jag inte låta en person på över hundra kilo rida på min islandshäst iaf. Då måste det väl finnas någon mer passande ras till personen ifråga :o .
Till frågan om bomlöst är jag "nyfrälst" på området och tycker att det är helt underbart med kontakten man får. Sedan är dock även jag lite skeptisk mot de bomlösa som man inte har en "riktig" padd under som tryckfördelare ( är inte nån flugviktare jag heller :angel: )Själv har jag en Fit Form med padden som säljs ihop med sadeln (inte en vanlig vadderad padd alltså)
Jag har ridit i många år (lite gammal jag :angel: )och har en bra balans men jag tror inte det är avgörande om hur bra/dåligt det funkar mad bomlöst. Det som kan vara lite klurigt är att hitta en ny uppsittningsteknik. Jag har fler hästar och rider i både bomlöst och med bom och jag tycker att det är beroende på den enskilda hästen om det är ett bra alternativ eller inte. Som alltid är det väl bra att kunna vara flexibel och inte låsa sig med vissa ideér ;)

Jag har ridit min häst i en diddi special i ungefär två månader nu och han går jättebra i den! Iofs har jag alltid tyckt att han gått bäst när jag ridit barbacka tidigare och det är lite samma känsla jag får nu. Innan så var jag lite orolig för jag hade fått för mig att den inte skulle ligga still, utan glida fram lätt, men den ligger där jag lägger den, mycket trevligt! :)

Är det möjligen någon som har bilder på diddi och topreiter sadlarna när de ligger på en häst? Har sett många bilder på dem men aldrig på en häst, det är svårt att bedömma hur den egentligen ligger. Och hur flat är den egentligen när den ligger på hästen? Om hästen är ganska svankryggig, anpassar sig sadeln?

Moniq skrev:
Ha, ha, du har dom rätta tröstande orden ;) har ju precis beställt den nyaste varianten av Diddi special *bilder* (lånade). :D

Hur var det nu - vilket gör ondast - tappa ett kg bly på tårna eller ett kg bomull.... :angel:

Va kostar en sån sadel?

jag har också funderat mycket över bomlösa sadlar till islandshäst. Så det va jätte bra att du började den här tråden! :) Jag vill ha en sadel som ligger still och att man ska kunna känna hästens rörelser, så jag har funderat mycket över bomlöst. Min sadel som jag har nu tycker jag inte är speciellt bra, den ligger inte stilla och man sitter för högt upp över hästen i den. Jag skulle köpa en bomlös om jag hade råd...

Bomlöst tycker jag verkar vara jätte bra, men jag vet inte om jag vågar köpa en. Kommer iaf i 1:a hand att köpa en bomsadel igen som ska passa honom. Den jag har nu är jätte skön att rida i, men den glider fram och lägger sig på bogbladen. Min häst har inga ryggmuskler och han bygger inga heller, han har korta steg när sadlen är på, annars har han inte så korta. Känns som att det är dags att byta sadel nu faktiskt.

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 384
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar