Bomlöst (igen)

fallon

Trådstartare
Hej,
Eftersom jag fick så många intressanta svar på min fråga om fodring e en "femma" kastar jag ut en fråga till. Bomlösa sadlar har diskuterats mycket här tidigare har jag sett. Ni som prövat och bestämt er för att bomlöst INTE var något för er: Vad var det som inte var bra? Funkade inte på just er häst eller för er som ryttare? Både och? Någon som har erfarenhet av Torsions senaste modell, Western?

Sv: Bomlöst (igen)

Jag har provat en Torsion. Tror det var Trekk. Jag kan inte säga om hästarna gillade den mer eller mindre än mina andra sadlar, men själv tyckte jag att den var svår att rida i. I alla fall om man rider unghäst som kanske bockar lite ibland. Det finns inget stöd för knäna. Det känns som om jag ska åka rutschkana nerför hästens hals när den bockar! :eek:

Jag tycker oxå att jag fick använda mer hjälper när jag red dressyr. Det var som om den bylsiga, stora sadeln tog bort en del av finkänsligheten, både hos mig och hästen.

Men jag är ändå fortfarande intresserad av att hitta en bomlös sadel som känns rätt. Är jättesugen på att prova en Ansür, men de är ju så dyra... :(

Jag hade en Torsion Trekking, som jag blev grymt besviken på.
Dels gled den framåt nå't makalöst på hästen, och svanskappa visade sig inte vara något alternativ på min häst.
Dels blev hästen päls alltid himla "gnussad" undertill, dvs även när sadeln glidit fram till "sitt" läge, så låg den inte särskillt stilla.
Dels var det - precis som Havreflinga sa - lite svårt att få till hjälperna. Jag tycker att den är så himla bred att man tappar ridkänslan.
Dessutom är en bomlös totalt oförlåtande för alla fel ryttaren gör. ALLT går igenom, och ibland är man bara en klant som tappar balansen och studsar oskönt på hästryggen isället för att ge de finaste hjälper med sitsen :smirk: En känslig häst gillar INTE det.

Däremot hade jag den på ett halvblod som inte sa något ont om den. Fast på honom gled den bakåt förstås ...

Sedan var faktiskt inte gubben som säljer dem i Sverige så himla kul att ha med att göra, vilket tydligen fler varit med om. När jag berättade att den absolut inte låg stilla och gled fram, så var hans kommentar: "Synd". Jo, jag tackar för det tipset :mad:

Däremot tycker jag nog att man kände sig stadig i den - frampommeln kändes bra som stopp framåt.

Jag har skrittat runt i en paddock i en bomlös och det räckte för mig kan jag säga! Kändes urskumt. Inget stöd för skänklarna, lite stolsits, klumpigt - mycket material i sadeln och allmänt vingligt. Vissa trivs jättebra med dem. Hade jag en häst med sadelproblem och provat ALLT så visst skulle jag anstränga mig mer då och lära mig rida i en sådan om det hjälper hästen. Vi har inga sådana problem så jag väljer att inte vänja mig vid en bomlös.

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 050
Senast: iNHALE
·
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 069
Senast: Sharpless
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar