Halloj!
Jag har en endurance modell, köpt här i Sverige, genom Eva Rubin för ett par år sedan. Min är ca 62 cm lång. Förr hade jag den på min arabvalack, som var 148 cm, hade oxå mkt kort rygg. Mahlmt här på forumet har en ännu mindre arabvalack ( 144 cm???) som oxå rids med en sådan SS utan problem ( vad jag vet). Ang val av pad, så har jag inte funderat över annat, jag har min Skito & trivs med den.
Nu är det så att jag beställt en ny SS fr USA, som dyker upp inom ngn vecka, den kommer vara ytterligare ett antal cm längre än min gamla, är lite orolig att det blir för långt, men då får jag väl sälja. De som säljer Freeform/ Barefoot sadlen säljer ju SS oxå, men du tjänar många kronor på att beställa fr " over there". Hos dom kostar enklaste modell 13500:-, vill du lägga på ngt extra så kostar det en del slantar. + pad upptill 1800:- ( tror jag det var). Jag har gett strax över 10000:- inkl en pad, ett extra fodral & frakten inräknat, då även med en del " specialdetaljer". Det jag kan åka på om jag har otur är momsen på detta, men den är betald & skickas som gåva, så det borde inte vara ngt problem. det blir ändå billigare än vad den sadlen kostat om jag beställt den genom återförsäljare här i Sverige.
Det som du nämner kan bli problem, om man köper en SS fr " over there" är ju att återlämna om ,man inte är nöjd. Men jag tror inte du behöver fundera över det, för är du inte nöjd, så kan du få sålt den på ett " kick" här.
Du kan ta loss de tigläder som sitter på, & sätta dit vanliga om du vill, men hur bekvämt det blir vågar jag inte svara på. Sen får du nog köpa ett par stigläder i strl " junior- mini", för fästena sitter långt ner. Men det kan man ju mixtra med själv, för att få det att passa.