bomlös westernsadel

Sv: bomlös westernsadel

Det tror jag inte är någon mening med, hon vet med all säkerhet vad hon gör.

Jag ville bara visa på att det finns för-och nackdelar med allt. :)

...och med risk för att låta tjatig så hävdar jag med stöd av fakta från BF att deras sadlar visst är både tryckfördelande och tryckabsorberande och i kombination med en bra pad med samma egenskaper så blir det inget punkttryck, det finns mätningar gjorda på det.

Sen vill jag bara tillägga till er som har hästar med korta och breda ryggar att det brukar funka toppen med bomlösa sadlar då.

Vi kommer nog inte vidare i diskussionen, smaken är som baken - delad. Så länge alla är nöjda med sina sadlar så är det ju bra. ;)

Jag lyssnar inte på vad en tillverkare hävdar i "faktatermer". För mig ska det komma oberoende fakta för att jag ska vara intresserad.

Jag har en häst med kort och bred rygg. Hennes bomsadel är något för lång och jag lånade därför hem en BF-bomlös...tror det är en Arizona eller om det var en Nevada, hur som helst det är en westerntyp. Delvis jobbade hon bättre i den bomlösa men inte 100% och sen började hon fatta humör när jag la den på henne...så jag återgick till bomsadeln och la ett extra stöd under för att bygga upp den lite...och då blev hon nöjd. Tror inte jag provar några fler bomlösa...däremot tror jag att jag ska be en sadelmakare försöka korta bommen lite...fick höra att det gjorts så jag blev nyfiken och ska kolla upp det.

Lilly är alltså både bred och kort och problemet med sadlarna idag är att dom är för långa. Vidden räcker till gott och väl.

Lägg sadeln upp o ner och hitta bom känten, ta tumstocken och mäter dess längde, sen mäter du över hästens rygg för att se var den hämnar.

RALIDE TREES är 3" korter än WOOD-FIBERGLASS TREES i samma sitts storlik.

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 120
Senast: lillamy73
·
Western Hej! Jag behöver verkligen hjälp! Jag letar westernsadel till min 9 åriga haflinger. Han är rejäl och väldigt vid vid bogen. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 481
Senast: Blimblom
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 048
Senast: Åsa A
·
Utrustning Jag ska köpa en häst där sadel inte följer med. Hon är tidigare riden med westernsadel och bomlös vanlig sadel. Känner mig tveksam på...
Svar
17
· Visningar
1 379
Senast: hovtassfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama