bomlös westernsadel

Sv: bomlös westernsadel

Fast tillverkarens egna uppgifter skulle jag vara källkritisk till. Det finns tillverkare/ÅF som påstår att man kan hoppa i bomlöst också, något som jag inte ser som lämpligt oavsett sadelns uppbyggnad..
För lite punkttryck blir det. Det går att minimera, men inte få bort helt. En bomlös sadel kan inte fördela trycket på samma sätt som en bom. Möjligen om det är ett lätt barn som rider, men en vuxen människa på 50-60kg och uppåt väger många kilo när man rider i galopp, och en väldigt stor del av den vikten läggs på just sittbenen. Allt det trycket, får inte en bomlös sadel bort från de två punkterna, även om det med en bra padd (SKITO) går att göra väldigt väldigt mycket mindre.

Jag hör vad du säger men jag håller inte riktigt med om allt.

När jag skulle köpa sadel för två år sedan var jag osäker och lusläste allt jag kom över, jag visste ingenting om bomlösa sadlar, jag trodde att det var sladdriga sittkuddar typ. Men ju mer jag läste desto mer vettigt lät det.

Särskilt Barefoot hade mycket intressant fakta skrivet av hästfysiologer, veterinärer, tränare och annat hästkunnigt folk som verkade veta vad de pratade om. Och när man tänker efter så låter det ju logiskt att en bomsadel inte kan följa rörelserna. Så fort hästen rör på huvudet ändras ju ryggformen och då borde det bli ökat tryck på vissa ställen på grund av den stela bommen. Det måste vara skönare för hästen med en mjukare och flexiblare sadel. Jag menar så klart endast sadlar av bra kvalité med bra tryckutjämning.

Jag har bara erfarenhet av BF men är mycket nöjd med deras produkter.

Visst är bomlösa sadlar av westernmodell inte fullt lika fina som de traditionella (men även där finns det ju stora variationer) men Arizona Nut tycker jag är ett riktigt bra hästvänligt alternativ.

Jag respekterar dock att alla har olika åsikter även i detta ämne.

Jag har haft bomlös sadel. T.o.m. en Barefoot, i kombination med SKITO. På en häst som fick spänningar direkt om en sadel låg illa. Så nej, jag tycker inte att de är skräp. Men om de tryckfördelade lika bra som en bom, skulle du kunna hoppa höga hinder utan att orsaka ett negativt tryck på hästens rygg. Och det har jag inte hittat något stöd för att man kan, tvärtom.

Detta är en diskussion som stötts och blötts i det oändliga. Och så kommer det förmodligen att fortsätta. :D

Vill du har det bäste information då för du prata med Distans Folket, helst dom som tävla dom längre distans 100km+, det är dom som är de riktiga experterna om sadlar.

Förklara för mig varför man vill ha en sadel utan bom och sedan sträva efter att den ska likna en bomsadel med paneler och allt vad det är för att den ska bete sig som en bomsadel?

du för fråga non som har erfarenhet av bomlös sadlar Kenneth, har aldrig provet en.
Är av den gamle skolen, Vikt Placering/Viktfördelning, alltid haft blad sadlar av western stuck.

Jag tror inte att det finns en strävan att få den bomlösa sadeln att likna en sadel med bom, strävan är ju att få en bra tryckfördelning utan att ha den stela bommen, allt för att inte inskränka hästens rörelser. Många hävdar att deras hästar rör sig friare och bättre med en bomlös sadel.

Jag har hört och läst om många distansryttare som är supernöjda med sina bomlösa sadlar och aldrig haft ryggproblem på sina hästar. Det tolkar jag som ett gott tecken på att det funkar.

Jag misstänke att det bli ingen stor skillnad. Om bomlös var överlägset då skulla alla distans ryttar har dom, månge har Light weight RALIDE TREES Saddles.
Det hela hänger på vad för ridning du är intresserad i.

Ralide har dock en stor nackdel, för mig och många andra med bredare hästar: de går inte att få så himla breda. Jag har en Hector som ska vara av den vidaste bomvidden, och den är för smal för min fjordvalack numera.
Det är många distansryttare som rider i bomlöst. Iom sadlarnas låga vikt, och att de passar även efter en drös mils ridning (förutsatt att de passar från början, förstås). Men ja, även en drös bladsadlar (t.ex. Podium), med plastbom. Och en hel del tycks rida i engelsk sadel, också. Det är väldigt blandat.

*kl*
Jag vidhåller dock att det är padden, inte sadeln, som fördelar trycket. Med undantag för t.ex. StarTrekk, som har paneler (som bossorna på en engelsk sadel) istället för en lös padd. Barefoot och Torsion är dock inte sådana. Isf skulle man inte behöva någon padd under dem, alls.

ralide finns i full quarter horse trees. Finns bom av Tuff Lite i Draft Horse typ.

Har en sån fjord själv av den gamle grov typ, finns ingen sadel som passa tack vara att det finns ingen sadel sätt, blad eller bomlös komma dom att rulla, såna häster är inte "rid häster" dom är för körning.

Synthet sadel i RALIDE ligger runt 8kg.

Padding fördela inte vikten, den bara fördröja känning av tryck punkt.

Full quarter är ju dock inte så hemskt brett, iaf inte de sadlar jag kommit i kontakt med. Min fjord är bred över ryggen, inte speciellt grov. Det finns sadlar som passar honom, även om det är svårare med just bladsadlar pga dess vidd och längd. Det är lite svårare och ibland även dyrare (eftersom det inte finns mycket begagnat), men det finns. Jag vet många arabhästägare som har samma sadelproblem som jag har; kort och bred rygg.
Min Hector (läder) väger ca 8kg inkl fenders och sadelgjord. Lädersadel med ralide-bom. Podium Champion Pro (syntet m plastbom) väger 4,5kg (utan sadelgjord och stigbyglar). Montsegúrs distansmodell (läder, ralidebom) väger 7,5kg.

Men min tanke var just en tanke, inte menad att starta en diskussion om sadelvikter. Det kan vi ta på Distans-forumet isf :D

Angående tryckfördelning känner jag att jag börjar upprepa mig, så jag har sagt mitt där. Det finns en hel del studier gjorda med tryckmatta etc på ämnet. (I flera har det visat sig att även bladsadlar ger ett visst punkttryck, utan pad - dock inte med pad.) Over and out från mig :)

...och med risk för att låta tjatig så hävdar jag med stöd av fakta från BF att deras sadlar visst är både tryckfördelande och tryckabsorberande och i kombination med en bra pad med samma egenskaper så blir det inget punkttryck, det finns mätningar gjorda på det.

Sen vill jag bara tillägga till er som har hästar med korta och breda ryggar att det brukar funka toppen med bomlösa sadlar då.

Vi kommer nog inte vidare i diskussionen, smaken är som baken - delad. Så länge alla är nöjda med sina sadlar så är det ju bra. ;)

Jag litar inte på studier gjorda av/med tillverkaren, jag vill ha oberoende studier. :D . Tar inte en bomlös för dubbelt så mycket i inköp (jmf. med BF) bort allt punkttryck, tror jag inte heller att en sadel i BF:s prisklass gör det. Men after all, det är också en del av poängen med bomlös sadel; att trycket fördelas över en mindre yta. Har jag fått höra sedan bomlösa "boomen" kom; att det ska vara en av anledningarna till att vissa hästar trivs bättre med en sådan. Och med det släpper jag diskussionen, i hopp om att det finns andra som har något att tillägga till den! :)

Jag tvivlar faktiskt på att Barefoot har framvalv som är vida nog åt min häst. Det blir eventuellt en helt bomlös skolsadel längre fram, men det är fortfarande på funderingsstadiet. För oavsett om det funkar för hästens ryggform eller inte, så..Min rygg funkar inte med bomlös sadel. Jag får ont, väldigt ont, av att rida i för mjuka sadlar. Ett dressyrpass på en timme är en sak, men jag rider/tränar även distansritt och då är det kört. Jag har som sagt haft en Barefoot - det funkade inte länge. Dessutom är jag inget fan av soffkuddemodellen, och har ingen lust att lägga ut närmare 14.000:- på en bomlös :angel:

//End of OT.

Senast ändrad:

Startrekk western shorts är en underbar sadel att rida i och bägge mina hästar tycker mycket bättre om den än bomsadlarna. Har två framvalv så att jag kan byta beroende på hästarnas form.
Lika stadig som en bomsadel och väldigt mycket lättare. Använder PC pad under.

En bra bomlös sadel är säkert bättre än en dålig sadel med bom. Men en bra bomlös sadel är inte i närheten av en bra sadel med bom. Det är min övertygelse.

Efter två år med bra bomlösa sadlar så har jag blivit övertygad om att det funkar bäst på mina hästar. Den ena var stört omöjlig att hitta en passande westernsadel till, men den bomlösa sitter som en smäck.

Många på detta forum vill gärna prata ner bomlösa sadlar som sladdriga soffkuddar, det kanske stämmer på vissa modeller men defenitivt inte på alla, mina sadlar är jättestabila och sköna.

Jag tror att många ryttare skulle bli positivt överraskade om de lade bort fördomarna och testade. ;)

Ingen prata ner om bomlös Teres, har du hitta en sadel som passa dig :bow:
som ett arbetes redskap passa dom inte för månge i western bruk.

Jag köper absolut resonemanget att bomlöst kanske inte passar till alla westerngrenar.

Apropå för-och nackdelar kan jag berätta att jag igår läste en duktig och framgångsrik westerntränares blogg där tränaren skrev att hästen hade musklat sig så mycket att sadeln inte längre passade, nu hade den fått skavsår bak på ryggen och måste vila några dagar så att såret läker innan nästa träning. Förmodligen åker sedan samma sadel på igen.

Sådana problem slipper man med bomlöst, sadeln passar varje dag året runt. :D

Hon har ju mer än en sadel. Att förmoda att hon skulle mot bättre vetande ändå fortsätter att rida i en sadel som orsakar skada på hästen tycker jag är lite tanklöst. Förmodan kan så lätt bli till en "sanning" när det återberättas i senare led.

Du får kontakta henne och berätta om att hon ska börja rida i en bomlös sadel i stället eftersom de är så bra ;-]

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 120
Senast: lillamy73
·
Western Hej! Jag behöver verkligen hjälp! Jag letar westernsadel till min 9 åriga haflinger. Han är rejäl och väldigt vid vid bogen. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 481
Senast: Blimblom
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 048
Senast: Åsa A
·
Utrustning Jag ska köpa en häst där sadel inte följer med. Hon är tidigare riden med westernsadel och bomlös vanlig sadel. Känner mig tveksam på...
Svar
17
· Visningar
1 379
Senast: hovtassfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama