bomlös westernsadel

NightRain

Trådstartare
jag har börjat fundera lite på westernsadel.. jag har en häst som hoppar å far i skogen å tror att en westernsadel kanske skulle kunna passa bättre så man sitter mer "fast".. å då funderade jag på eventuellt en bomlös..

vad bör man tänka på med en bomlös? förutom samma saker som med en med bom.

jag läste nånstans att tryckfördelningen inte blir samma sak i bomlösa sadlar som med bom.. anledningen till att jag funderar på de är då jag tillhör de lite större ryttarna så vill ju inte riskera att trycket blir annorlunda å förstör ryggen på honom,

nån som vet å har erfarenheter med detta å främst då med just den bomlösa westernsadeln.. tips på sadlar tas gärna emot...

Sv: bomlös westernsadel

Personligen har jag ingen aning om vad man har en bomlös sadel till. Det är som att ha boots utan sulor?

jag tänkte mer just för att folk som har hästar som ändrar form ofta säger att bomlös är bra.. min ändrar åxå rätt ofta..

Jag har provat...det kräver sin ryttare och du kan aldrig utöva de moment i western som är just westernridning typ slide stop, spinn o.s.v. En helt ok sadel att rida i, skola lite i dressyr rent basic. Varva gärna en bomlös med en bomsadel... Inget man sitter i och följer med utan man måste som ryttare vara med och avlasta, parrera och följa med på ett helt annat sätt än i en bomsadel. Jag som rider i svår terräng som regel väljer bomsadel...hästen är tydlig med att hon föredrar bomsadeln. Jag har fått låna en Barefoot...och den funkar som sagt vid ren dressyr men inte när det blir lite tuffare ridning.

Tryckfödelningen kan aldrig bli densamma som med en bom. Däremot finns det bra och dåliga paddar, och en riktigt bra padd fördelar trycket medan en dålig padd är mer eller mindre meningslös då den ofta inte fördelar tryck öht. Däremot tror jag inte att en annorlunda tryckfördelning nödvändigtvis är skadlig för hästens rygg.

Har du en häst som hoppar, kastar sig etc skulle jag personligen föredra en bomsadel.

tack för svaren.=) kanske får bli en westernsadel med bom då istället:P ska inte rida western utan de är i skogen å terrängen bara som jag tänkt mig.
är nämligen många som sagt att jag kanske ska testa en westernsadel just för att jag kanske sitter bättre.. ag har ju en bomsadel nu en dressyr.. men skulle vilja ha nåt annat nångång om jag vet att jag ska ut i terrängen å vet att han kan hoppa... så då går bomlös bort då i såfall..

men om man går över till bom då.. är de samma saker att tänka på som med en engelsk sadel?

men om man går över till bom då.. är de samma saker att tänka på som med en engelsk sadel?

På det stora hela, ja. Grunden är densamma; sadeln ska passa hästen, ligga i balans utan att trycka någonstans, följa hästens ryggfom, men det finns skillnader också. Mitt råd är att ta hjälp av någon som kan prova ut westernsadlar, för att hitta en sadel som passar både dig och hästen. Även om du kanske inte vill köpa en splitter ny sadel, så kan det hjälpa dig att få reda på vad du ska söka efter begagnat.

jo frågan är bara vara man hittar nån som kan häromkring.. har inte hört talas om nån:(

Jag tycker att det låter som att folk är lite väl negativa mot bomlösa sadlar.
Jag har bara goda erfarenheter av dem.

Jag har en Barefoot Arizona och två Barefoot Arizona Nut och de är jättesköna både för mig och hästarna. De har jättebra tryckfördelning och jag sitter som gjuten i dem. Särskilt min ena häst har verkligen satt både mig och sadlarna på prov med våldsamma bockningar, kast åt sidan osv, men jag har aldrig ramlat av och sadlarna har suttit kvar utan att halka snett eller så. Det går även bra att hoppa upp från marken utan att de glider.

Jag tycker att det är jättebra att det finns bra bomlösa sadlar som är stabila men ändå rättar sig efter hästens rygg. Så fort hästen rör på huvudet så ändrar ryggen sin form, för att inte tala om hur den ändrar form när hästen arbetar.

Jag hade väldiga problem med att hitta en westernsadel som passade min ena häst och gav till slut upp och köpte min första Arizona Nut, och jag är helnöjd sedan dess.

Allt är inte riktigt vad man tror alla gånger. Jag själv har provat Barefoot på min häst. Till synes funkar den hyfsat men den är inte jämförbar med en passande bomsadel och hästen visar klart att hon föredrar bomsadel.

Nu kommer det resultat från forskning också som visar att så är fallet.

såg åxå den där för ett tag sen.. å eftersom att jag väger lite mer än jag borde så vågar jag nog inte köra utan bom :S

Jag behöver nog lite mer fakta innan jag tror på det. I just den där artikeln står det t.o.m att de bara testat en enda modell av bomlös och att resultatet inte kan anses gälla alla bomlösa sadlar. Dessutom visade det ju sig att galoppsadlarna med bom gav för högt punkttryck framtill.

Jag skulle vilja påstå att det är stor skillnad på sadel och sadel. Det finns bra och dåliga sadlar av alla varianter. Jag anser att en bra bomlös sadel är bättre än en dålig med bom, även bättre än en bra sadel med bom eftersom den aldrig kan följa hästryggens form i rörelse. Men en dålig bomlös är ju naturligtvis en dålig sadel.

Det finns massor med intressant läsning i ämnet på Barefoots tyska hemsida.

Fast att bomlösa sadlar ger ett visst punkttryck, det går inte att komma ifrån. Det finns nog ingen seriös tillverkare som skulle våga påstå det. Däremot finns det helt klart bra och dåliga paddar, som fördelar punkttrycket olika bra.

Jag är ingen motståndare av bomlösa sadlar. Absolut inte. Men som sagt: personligen tycker jag att jag sitter stadigare i en bomsadel på en häst som hoppar och kastar sig.

En sadel ska inte följa hästens rörelser. Den ska vila på hästens ryggfileer i stilla läge när när hästen rör sig fritt under sadeln.

Ingen träff Terres, men jag såg den tidigar och gick in nu för en double kol.
Först den bommen är långt ifrån passenda till den hästen.

Det finns Flex bomm sadlar man kan köpa:
RALIDE FLEX TREE
www.youtube.com/watch?v=VelxFsjngs4

Med ett bra saddle fit och bra padding tro jag inte hästen har non problem att boja sig, har ridet hele mitt liv i blad sadlar av distance, trail, ranch och roping och aldrig uppliv att hästen har varit stel i sina rörelse, aldirg non omhet över ryggen.

Det är ju tur att det finns sadlar för alla smaker och behov.

Själv gav jag upp med bomsadel när jag inte kunde hitta en som passade min häst som har en kort svängd bred rygg. Sadlarna tryckte både fram och bak men låg inte an på mitten. En flexbom flexar nog inte tillräckligt för att passa heller, men det har jag aldrig provat.

När jag till slut köpte en Barefoot Arizona Nut försvann alla problem, till och med mina egna ryggbesvär blev bättre. Sadeln ligger perfekt med jämt tryck på båda sidor om ryggraden, hästen gillar den och jag sitter hur skönt och stadigt som helst.

Dessutom går hästarna på lösdrift med vintervila så de ändrar form en del under året men sadeln passar jämt ändå. Det kan inte bli bättre, tycker jag.

Fast nu pekar du ju själv på en viktig sak: en bomlös är bättre än en illa liggande bomsadel. Det har ingen sagt emot, och det är i mina ögon en självklarhet. Precis som ingen form är bättre än en tokspänd och framtvingad dito. För ja, en för rak (vilket tycks vara ett vanligt problem i western-Sverige) sadel orsakar ryggproblem och eventuellt skador. En sadel som ligger i brygga på hästens rygg, orsakar ett kraftigt punkttryck på hästens rygg. Precis som en för svängd kan göra. Men det är som med all utrustning, även bett etc - bommen ska passa hästen, dvs passas in korrekt.

Men att det blir punkttryck i en bomlös sadel, det går inte att komma ifrån. Men som sagt - med en bra pad under, blir det iaf kraftigt reducerat. (Det är inte sadeln utan padden som är tryckfördelande, när det kommer till bomlösa av de modeller du talar om.)

Flexbommar är jag skeptisk till. Men det är en annan diskussion, som jag inte tar här, och det finns gott om läsning för den som är intresserad.

Den ständiga tumregeln: Den bästa sadeln är den som passar hästens rygg (och ryttaren).

Barefoots sadlar är tryckutjämnande i sig, så tillsammans med en bra pad uppstår inget punkttryck. Finns att läsa massor på deras hemsida.

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 120
Senast: lillamy73
·
Western Hej! Jag behöver verkligen hjälp! Jag letar westernsadel till min 9 åriga haflinger. Han är rejäl och väldigt vid vid bogen. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 481
Senast: Blimblom
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 048
Senast: Åsa A
·
Utrustning Jag ska köpa en häst där sadel inte följer med. Hon är tidigare riden med westernsadel och bomlös vanlig sadel. Känner mig tveksam på...
Svar
17
· Visningar
1 379
Senast: hovtassfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama