bomlös/torsion

roxanne

Trådstartare
Hej! Nu vill jag veta allt vad ni tycker om bomlösa, speciellt torsion! Jag har hört att man inte bör hoppa i bomlöst, men på torsions sida med frågor & svar fattar jag det som att man kan det? Och så hörde jag att stiglädren på nåt vis kan ge tryck över ryggraden med bomlöst? Gäller det alla eller bara vissa? Vilka är bäst?

Många frågor :)

Jag har en Torsion Endurance och en TN Equilizerpad och är helnöjd! :love:

Med paden under så bildas det en ordentlig kanal över hästens ryggrad så stiglädren kan inte ge tryck på hästens ryggrad. Denna typen av bomlös sadel är alltså inte komplett utan en pad som bildar kanal.

Har inte testat att hoppa men små hinder är nog ingen fara, tror att det är brist på stöd som gör det svårt att hoppa några högre höjder i dessa sadlar.

De bomlösa sadlar som är av modellen Torsion är, som tidigare sagts, inte kompletta utan en pad som skapar en kanal längs med ryggraden. Däremot tycker inte jag att den kanalen som bildas är ultimat, jag vill ha en bredare och högre kanal.
Om stiglädren är fästade i ett band som går tvärs över sitsen på sadeln, så finns det risk att det bandet kan lägga tryck på ryggraden vid belastning. Hoppning är ett bra exempel på när stigbyglarna utsätts för stort tryck, och risken är då mycket stor att den bomlösa sadeln inte kan samla upp trycket, utan att det fördelas ner på ryggraden. Därför anser jag att man inte ska hoppa i bomlösa sadlar, om man inte kan hoppa utan att lägga vikt i stigbyglarna förståss..för det finns det ju vissa som kan :crazy:
Jag TROR att Torsions stigläder fäster i någon sorts Y-anordning som gör att vikten från stiglädren fördelas över fram och bakvalv. Den modellen är jag lite skeptisk till, eftersom att vinkeln på fram- och bakvalv sällan provas ut då ju bomlösa "ska passa alla". Fel vinkel kan ge stort tryck på liten yta, så var noga även när ni köper bomlösa sadlar!

Personligen tycker jag Star-Trekk är bäst av de jag har sett och provat, den ger störst kanal och stadga. :love:

Torsions stigläderinfästning sitter inte alls i fram- och bakvalv.

Precis vad jag skulle skriva. Men det är fästat på ett sådant vis att trycket fördelas över en större yta.

Star-Trekken har jag hört att den kan vara för smal fram i pommeln för vissa hästar. Pommeln på Torsions sadlar ligger liksom och "flyter" ovanpå hästen och skapar sällan tryck och om den ändå skulle trycka så går det hur lätt som helst att plocka ur frampommeln och stoppa med något annat mjukare material.

Men som Skuggi säger så är det inte garanterat att en bomlös sadel passar ALLA hästar (om än de flesta) så det är smart att pröva först. De som säljer bomlösa sadlar har ofta provsadlar till förfogande.

Hej jag har oxå en torsion endurance med en TN eq. pad. Har haft den drygt 1 år och den är överlägsen till min häst men det är många som har prövat den och den inte har passat tex att den kanat fram legat i riktig bakåt lut osv.
Mvh Linda

Utformningen av stigläderfästena på bomlösa sadlar är olika. En del har bara ett bredare band som ligger över hästens rygg. Torison har en platta på hästens rygg. SportsSaddel har sina i en v form från fram och bakbom.
Vad som är bäst? Det får man själv avgöra.
// Linda

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 866
Senast: Kajsalisa
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 720
Senast: Amha
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 861
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
1 047
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka