Bomlös sadel

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bomlös sadel

I Gymkana kan du kanske rida i vad skit som helst, men i westernridning då måste du ha en westernsadel ( = med bom o horn)
Och en "barrelracing treeless" är ju också industrins sätt att , liksom med bomlösa "Westernsadlar" , kringgå verkligheten och hitta på beteckningar som sk lura hästmänniskor (okunniga? aningslösa?) att handla vad dom tror är riktiga grejor.
mvh/ Bill
( PS Jag förstod att du hade en bomlös m a a försvarstalet för d:o):D

Senast ändrad av en moderator:

Min häst har gått ett antal distansmil i bomlös sadel och har aldrig varit så bra i sin rygg, som innan den bomlösa var kass oavsett hur väl inprovade bomsadlar jag hade (både engelska och western).

Då distansen är den mest veterinärkontrollerade grenen inom hästsporten så tycker jag att det talar för sig. Distansveterinärer REKOMMENDERAR bomlösa sadlar efter att ha sett effekten av dem.

Med det avslutar jag den här diskussionen för om du och andra har bestämt er för att bomlöst är skit utan att ta till er de fakta och erfarenheter som finns så är det er förlust.

De som är tveksamma får själva ta ställning till det jag just skrev och de erfarenheter som många andra distansryttare har.

/Camilla

Jag tror att TS fråga hamnade fel. Det finns folk som önskat att tråden flyttas till andra forum, men innehållet är så pass westerninspirerat nu att det vore fel i mina ögon. Därför väljer jag att låsa tråden i stället och passar på att önska alla en trevlig Kristi flygare.

/tifo

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 059
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har börjat rida en häst med bomlös sadel. HUR hittar man balans i en sådan? Den har ju inget djupare säte liksom. Därtill känns den...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: skiesabove
·
Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
591
Senast: skiesabove
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka