Bomlös sadel

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bomlös sadel

Ni kanske kan ta den där diskussionen i en annan tråd eller på nåt annat ställe?

Säg det till den som började "tjaffsa" ;) Jag är inte intresserad att fortsätta eftersom det är totalt meningslöst. Jag svarade bara på en fråga som egentligen hade hamnat fel.

Att sedan vissa inte kan låta bli att starta det beryktade "bom mot bomlös" -kriget det får du ta upp med den som började. ;)

Senast ändrad av en moderator:

Har inte denna tråd hamnat på fel ställe ? Det finns inga westernsadlar som inte har en bom!

Det finns sadlar som kallas för westernsadlar men utan bom!
De borde döpas om!

Enl regelboken ska en riktig westernsadel ha bom

Denna tråden ska nog flyttas till hoppning eller distans kanske?

Jag har en bomlös (och jag har en westernsadel med bom också) och rider western i den bomlösa men tävlar i den med bom. Nu ser min bomlösa inte ut som en westernsadel utan är en allround. Min kompis har dock en ST Western som ser precis ut som en westernsadel, horn, fendrar, stigbyglar, ja, allt utom bom.

Min erfarenhet är att bomlösa är mycket bra. Min häst har också en rygg just pga att bomlösa sadlar finns som alternativ.

Men nu handlade det om hoppning i bomlös. Jag hoppar upp till så där 70 cm i min om jag "måste" men det är inte tryckfördelningen som blir problemet (vilket är det som diskuteras vilt på Buke) utan det faktum att det är så svårt att få ett bra skänkelläge i min bomlösa så jag tappar balansen lätt och stör hästen i munnen.

Så vill du hoppa mer seriöst och inte störa hästen så är mitt tips att införskaffa en sadel avsedd för hoppning oavsett bom eller bomlös.

Förresten så tävlas väl barrel racing i USA i bomlösa westernsadlar?

/Camilla

Det har kommit upp i tidigare bomlösdiskussioner som gällde varför man inte får tävla i bomlös sadel på westerntävlingar i Sverige. Men jag var inte den som kollade upp det då.

/Camilla

Senast ändrad:

Och för att övertyga vidare så hittade jag detta ur ett reglemente för gymkhana för "optional tack", observera EJ FÖRBJUDEN!

B. Optional
1. Barrel racing saddle or treeless saddles with rigid cantel and pommel.

/Camilla

Hallå! Take it easy vettja! "Det viktigaste kännetecknet för en westernsadel är att den har en bom." säger du? Jaha, det som får mig att känna igen en westernsadel är att den bl a har ett "horn". ;) Det finns horn på andra sadlar även de som inte är westernsadlar t ex australiensiska stocksadlar som av nån anledning har horn
Och du, bomlösdiskussioner hör inte hemma någonstans eftersom det inte är något att diskutera. Var och en gör som den vill - finns ingen anledning för mig att pracka på någon annan mina åsikter. Pracka bara inte på mej dina åsikter, jag har fullt av egna! :D

ps. Jag förstår att vissa westernryttare har svårt att ta till sig nya saker - snacka om konservativa människor! :D Rider i cowboy-hatt precis som de gjorde på på "Vilda Västern" - tiden! Ja visst , det är hatt som gäller i westernridning ;)

Men håll med om att en tråd om bomlöst hör nog inte hemma här så det är ju en helt onödig diskussion, lite konservatism måste vi ju hemfalla åt!:cool:

Men håll med om att en tråd om bomlöst hör nog inte hemma här så det är ju en helt onödig diskussion, lite konservatism måste vi ju hemfalla åt!:cool:

Trådskaparen frågade om hoppning i bomlösa sadlar och det hör ju definitivt inte hemma här det kan jag hålla med om ja. Men då borde ju moderator flyttat tråden från början eller hur? :)

Vad det sen gäller bomlösa Westernsadlar så hör det väl visst hemma här om nu någon vill diskutera det? Jag är dock inte intresserad av en sådan diskussion eftersom jag är totalt ointresserad av western och dessutom anser jag fortfarande att det är upp till var och en att tycka vad den vill om bomlöst. Du gillar inte bomlöst men det är inget som stör mig ;)

Men det finns ju inga bomlösa westernsadlar ! Det finns bomlösa som till det yttre liknar en westernsadel, men westernsadlöar är det definitivt inte.:angel:

Så då är barrelracingsadlarna inte heller westernsadlar?

Så definitionen på en westernsadel är inte att man rider western i den, använder den till reining, cutting, rancharbete i övrigt och att den är gjord för långa arbetsdagar i sadeln utan just att den har bom?

Då är en engelsk sadel också en westernsadel utifrån den definitionen??

/Camilla

Man får fortfarande inte tävla med en sadel utan bom!

Den där fula westernsadeln räknar jag som skräpsadel!

Klart att en barrelracer är en westernsadel, förutsatt att den inte är bomlös variant. Sen sa jag att ett kännetecken är att w-sadeln har bom ( underförstått i jämförelse med en bomlös westernsadelliknande sadel, så missförsta mej rätt. :D )
Sen kan du väl inte med fullt allvar påskina att en bomlös sadel " är gjord för långa arbetsdagar i sadeln " för då blir det nog lite synd om hästen. Detta med bomlöst har många ömma tår ! :D

Det finns visst bomlösa westernsadlar, men det är absolut inget att rekomendera...

Dom bomlösa barrelsadlarna var ju reklam för för just dessa. Man kan ju göra reklam för vad skit som helst. Det skulle förvåna mig mycket om eliten i barrelrace red i bomlöst. Som att åka skridskor utan skär på grillerna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 059
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har börjat rida en häst med bomlös sadel. HUR hittar man balans i en sådan? Den har ju inget djupare säte liksom. Därtill känns den...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: skiesabove
·
Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
591
Senast: skiesabove
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka