Bomlös sadel

Status
Stängd för vidare inlägg.
G

GD1

Läste någonstans att man inte ska hoppa i bomlös sadel, ni som har bomlös och hoppar hur gör ni??:bump:

Sv: Bomlös sadel

Har inte denna tråd hamnat på fel ställe ? Det finns inga westernsadlar som inte har en bom!

Precis som Bill säger: Tråden hamnade lite fel :)
Hoppas moderator flyttar så får du fler svar.

Men jag kan tala om att jag har bomlös sadel men när jag hoppar använder jag en bomsadel - en Wintec allround. Det finns hopp-bomsadlar men de är svindyra och hur pass bra och lämpliga vet jag inte.

Senast ändrad av en moderator:

Det finns inga westernsadlar som inte har en bom!

Jag vet inte hur pass "accepterad" den är i westernkretsarna men nog finns den alltid! :)

BFArizona.gif

Detta är en "Barefoot Arizona" från Stall Vrå

Den där sadeln ser ju otroligt skön ut =), jag skulle lätt kunna ha en sån istället för vanlig w-sadel.. (om den är så skön som den ser ut)

Den där sadeln ser ju otroligt skön ut =), jag skulle lätt kunna ha en sån istället för vanlig w-sadel.. (om den är så skön som den ser ut)

Ja, fast om du tävlar i western så kolla vad som gäller. Har för mig att bomlös inte är tillåtet men är inte säker.

Jag har själv aldrig suttit i en bomlös westernsadel men är den som många andra bomlösa så är den som en mjuk, härlig fåtölj. :D

njaae tävling är inget för mig, kanske nån gång iframtiden :p

Jag vet inte hur pass "accepterad" den är i westernkretsarna men nog finns den alltid! :)

BFArizona.gif

Detta är en "Barefoot Arizona" från Stall Vrå

En bomlös kan man inte kalla westernsadel! Det viktigaste kännetecknet för en westernsadel är att den har en bom. Möjligen kan man sträcka sej till att den liknar en westernsadel, men som sagt, bomlösa diskussioner hör nog inte hemma här på westernutrustning! Don´t mention it!

Ja, fast om du tävlar i western så kolla vad som gäller. Har för mig att bomlös inte är tillåtet men är inte säker.

Jag har själv aldrig suttit i en bomlös westernsadel men är den som många andra bomlösa så är den som en mjuk, härlig fåtölj. :D
De är inte tillåtna ! man måste ha en westernsadel för att få vara med! Bomlösa westernsadlar finns inte , alla har bom. Om bom saknas är det inte en westernsadel! Enkelt, eller hur?

De är inte tillåtna ! man måste ha en westernsadel för att få vara med! Bomlösa westernsadlar finns inte , alla har bom. Om bom saknas är det inte en westernsadel! Enkelt, eller hur?

hmm.. har hört att på enklare tävlingar så får man ha ex. engelsk sadel.. stämmer inte det eller??

Sadeln ska ha bom enligt reglementet.
Det är inte heller tillåtet att rida barbacka, förutom i freestyle reining då.

Läste någonstans att man inte ska hoppa i bomlös sadel, ni som har bomlös och hoppar hur gör ni??:bump:

Det rekommenderas inte att hoppa hinder i en bomlös sadel, eftersom sadlarna inte tar emot stötar och skump på samma sätt. Nån enstaka gång är väl ok, om man kan hoppa samma sak barbacka (för då har man en bra sits), men för regelbunden hoppning är det nog bra med en hoppsadel (med bom).

En bomlös kan man inte kalla westernsadel! Det viktigaste kännetecknet för en westernsadel är att den har en bom. Möjligen kan man sträcka sej till att den liknar en westernsadel, men som sagt, bomlösa diskussioner hör nog inte hemma här på westernutrustning! Don´t mention it!

Hallå! Take it easy vettja! "Det viktigaste kännetecknet för en westernsadel är att den har en bom." säger du? Jaha, det som får mig att känna igen en westernsadel är att den bl a har ett "horn". ;)

Och du, bomlösdiskussioner hör inte hemma någonstans eftersom det inte är något att diskutera. Var och en gör som den vill - finns ingen anledning för mig att pracka på någon annan mina åsikter.

ps. Jag förstår att vissa westernryttare har svårt att ta till sig nya saker - snacka om konservativa människor! :D Rider i cowboy-hatt precis som de gjorde på på "Vilda Västern" - tiden! ;)

Jag har ridit en del i en sån och de är kalassköna att rida i :love: i skogen.

Men kan jag hitta en passande bomsadel föredrar jag det i längden :bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 059
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har börjat rida en häst med bomlös sadel. HUR hittar man balans i en sådan? Den har ju inget djupare säte liksom. Därtill känns den...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: skiesabove
·
Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
591
Senast: skiesabove
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka