Uppdatering!
Nu har vi kommit hem från veterinären. Kliniken vi hade tid hos kunde inte ta emot oss tidigare (veterinären var på operation hela förmiddagen och sen skulle de ha möte), så de bad mig ringa runt till de andra veterinärerna. Fick tid på en annan klinik redan 8.30 (ringde till dem vid 8.05 sådär)!
De har visserligen inte så mycket grejer just för smådjur, inga möjligheter till sterila blodprov, röntgen osv (bara för större djur), men jag kunde iaf få en allmän undersökning och antibiotika.
Veterinären hittade inga sår vid bölden, så svullnaden kommer helt inifrån, antingen är det en böld, svullnad kring en tumör (vilket hon inte tyckte fanns så mycket att göra åt i Sammets ålder, man gör helst inte ingrepp på en råtta på 1,5 år
) eller en infektion runt något därinne. Hon satte in Baytril i 10 dagar, ska ge henne 0,2 mg morgon och kväll. Så fick hon en spruta Baytril på plats. Vet bad mig även ringa till kliniken jag hade tid hos från början då de är mer kunniga vad gäller smådjur, och se vad de tyckte. Ringde dit precis, jag ska vänta och se om antibiotikan hjälper några dagar, blir hon märkbart sämre ska jag ringa dem och få en tid.
Sammet och Silke får iaf bo ihop igen, så länge Silke inte stör Sammet för mycket (hon måste få äta, dricka och sova i lugn och ro). Nu ligger båda två i sovkorgen.
Nu är det bara att hålla tummarna.