Sv: Boktips

Hittade lite info om den:
"Hästkörning är en gammal konst, grundad på seklers erfarenhet. I denna bok beskrivs i detalj hur arbete går till. Den bygger på många års samarbete och samtal med gamla hästkuskar. Timmerkörningens alla hemligheter finns i deras huvuden, och ingen annan stans. Kuskarna har slipat sin framställningskonst under oräkneliga kvällar i skogskojor. Såväl kunskap som äventyr och livsvisdom förmedlas genom en berättartradition med uråldriga rötter och en kunskapsbank räddas åt oss och eftervärlden."

Här kan man köpa den och även Hans Sidbäcks bok.
Själv är jag inte såå intreserad av skogskörning :D
Men det brukar ändå vara läsvärt och fina bilder!

Annars tycker jag att Anders Eriksson har gjort bra häften :smirk:
Han tar ju upp lite om varje körgren, bett och tömkörning, beroende på vilket häfte man köper.
Länk

/Lisa

Ja fast Timmerhästens bok är mer än fakta - den är en berättelse om ett sätt att leva - när hästen var en arbetskamrat och ingen porslinsvara.
Har man läst den så får man en annan syn på rasthagar, benlindor och kapacitet.....

Mer fakta?
Nej det är ju isf en sann "berättelse om ett sätt att leva" :D

Boken "Hästfolk" av Mattias Klum/Priit Vesilind tycker jag är fascinerande!
Lite info:
"VÄRLDSFOTOGRAFEN MATTIAS KLUM ger sig i sin nya bok i kast med ett helt nytt ämne – människans relation till hästen. Sin vana trogen har han rest jorden runt och träffat sju människor som på olika sätt lever med hästar. I boken möter vi bland annat en hästpatriark i Mongoliet, en cirkusprinsessa i Frankrike, en cowboy i Arizona och en skogsbonde i Finland.
Resultatet är en storslagen reportagebok fylld av spänning, kärlek till hästar och mänsklig närhet."

/L

Mer ÄN fakta.....som jag skrev betyder något annat än mer fakta.
Ska kolla in boken Hästfolk - låter intressant

Oj missade "än" :o :D
Ja i Hästfolk är det ju hela sju berättelser om olika sätt att leva med hästar! :)

/Lisa

Det är en jättebra och fin bok men det är MYCKET att läsa, har haft den på mitt nattduksbord säkert ett år - läser lite ibland emellan andra böcker!:D

Liknande trådar

• Låst
Kultur vad läser/lyssnar du på nu? Har du något stående boktips? Jag läser Den brutna kvinnan av Simone de Beauvoir Lyssnar: Pastor Viveca...
Svar
5
· Visningar
397
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
601
Senast: Mli
·
Kultur Letar desperat efter böcker att läsa i höstmörkret. Jag älskar böcker med en övernaturlig touch och gärna åt det lite obehagliga hållet...
Svar
16
· Visningar
423
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
7 8 9
Svar
168
· Visningar
5 012
Senast: doppler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar