Boktips...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare knyttet
  • Startdatum Startdatum
K

knyttet

Har ni några tips på bra böcker om avel (praktisk handledning kring dräktighet, fölning etc)???
Visserligen kan man ju fråga här, men det kan ju vara bra med ett "uppslagsverk" hemma också... ;)

Peter Rossdale: Avel finns nog inte kvar i handeln, men går att beställa på bibliotek om inte språkkunskaperna räcker för den omarbetade upplagan på engelska The Horse From Conception to Maturity. Delvis inriktat på fullblodsavel men faktaspäckat och en "gullighetsfaktor" på 0, så det är nog det närmaste uppslagsverk du kan komma!

Det finns en bok som heter Hästavel, vet inte vem som har skrivit den.

:rofl:
Jaja, gullighetsfaktorn bryr jag nmig inte så mycket om, bara jag kan lära mig nåt...

Ber så mycket om ursäkt, korrekt titel på Rossdales bok är just Hästavel : dräktighet, fölning, unga föl och det verkar dessutom som om den går att få tag på hos Internetbokhandeln. (Priset är förvånansvärt lågt så det kanske är på gånd en svensk utgåva av den nya upplagan?) Risken är väl att man lär sig FÖR mycket (av det man fattar :angel: ) av alla komplikationar som kan tillstöta! Skämt åsido, det är en tung bok på mer än ett sätt! Embryotransformering och ultraljud kanske är mer veterinärutbildning än grundkurs för blivande "mormor" men jag som gärna läser "allt" i hästväg (och inte ens har en valack att oroa mig för) läste den on också inte från pärm till pärm så med stort utbyte!

Att bli med föl (Magnusson Falk, Monica;Peterson-Brodda, Margaretha) är inte lika djup, men betydligt mer lättläst, fokuserar mer på "normal" dräktighet och kanske inte ger fullt så många mardrömmar?

Vart på internet kan man beställa den?
Har provat söka, men får bara fram ett ställe o där står det att den utgått.

Jag köpte min hos Börjes i Tingsryd, de har bra priser på sina böcker. // Lill

Ring till butiken, för jag såg den faktiskt för 2 helger sedan så de borde ha något ex kvar! // Lill

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 403
Senast: ildiko
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 104
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar