Miljon

Trådstartare
Det känns som att det kan finnas fler här än på Vuxna som har lite koll på den typ av böcker jag vill ha tips om...
Jag vill läsa relativt "lättlästa" böcker. Alltså, jag är fullt läskunnig och har inga svårigheter med läsning egentligen, men jag har svårt att koncentrera mig och vill läsa en bok som inte kräver att man är insatt till 110% utan en lite "lättare" bok.
Jag önskar att den är i kategorin YA/unga vuxna. Inget överdrivet romantiskt dravel tack, utan gärna en annan riktig handling. Bonus om den innehåller icke-cis-personer, psykisk ohälsa, eller något annat som är lite tabubelagt eller som behöver lyftas mer. Svenska eller engelska.

Vad har ni för tips? Spelar ingen roll om det är en väldigt populär bok (men jag orkade verkligen inte med The fault in our stars, för referens) eller en mindre känd. Viktigast är att den är bra!

Djupa Ro av Lisa Bjärbo, Om jag var din tjej av Meredith Russo, Francesca av Melina Marchetta. Lite romantik dock men absoluuuut inte som i The fault in our stars (som är en bok jag verkligen inte gillade). Kanske även Hon går genom tavlan ut ur bilden av Johanna Nilsson, tungt ämne dock men själva texten är lätt att följa.

Det känns som att det kan finnas fler här än på Vuxna som har lite koll på den typ av böcker jag vill ha tips om...
Jag vill läsa relativt "lättlästa" böcker. Alltså, jag är fullt läskunnig och har inga svårigheter med läsning egentligen, men jag har svårt att koncentrera mig och vill läsa en bok som inte kräver att man är insatt till 110% utan en lite "lättare" bok.
Jag önskar att den är i kategorin YA/unga vuxna. Inget överdrivet romantiskt dravel tack, utan gärna en annan riktig handling. Bonus om den innehåller icke-cis-personer, psykisk ohälsa, eller något annat som är lite tabubelagt eller som behöver lyftas mer. Svenska eller engelska.

Vad har ni för tips? Spelar ingen roll om det är en väldigt populär bok (men jag orkade verkligen inte med The fault in our stars, för referens) eller en mindre känd. Viktigast är att den är bra!

Jag tycker att Pojkarna av Jessica Schiefauer låter som att den kan passa dig, om du inte redan läst den :)

Vill du läsa enkel humor så är nog Janet Evanovichs böcker om Stephenie Plum ett bra tips. Man behöver vekligen inte tänka då man läser. Men karaktärerna är ganska överdrivna och stereotypa. Väldigt lättläst, helst på engelska.

The House av Christina Lauren tyckte jag var lätt och trevlig (lite kärlek men inte bara det).

Black Ice av Becca Fitzpatrick skulle kanske också funka.

Och så finns det ju ungefär en miljon dystopier som kanske funkar, The Selection, Divergent, Matched, Maze Runner, Delirium, Legend, Gone och så The Lunar Chronicles (Askungen mfl i annan tappning). Rätt många innehåller kärlek men inte alla är dravel (se kanske främst upp med Selection, Divergent och Matched).

Jag tänkte på Jag är ju så jävla easy going av Jenny Jägerfeld. Går att provläsa på Bokus. :)

Kanske Här ligger jag och blöder av samma författare kan funka?

Kom även att tänka på Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag av Sara Ohlsson. Eller kanske Min pappa är snäll och min mamma är utlänning av Emmy Abrahamson. Med reservation för att det är ett tag sen jag läste alla tre!

Kanske Här ligger jag och blöder av samma författare kan funka?

Kom även att tänka på Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag av Sara Ohlsson. Eller kanske Min pappa är snäll och min mamma är utlänning av Emmy Abrahamson. Med reservation för att det är ett tag sen jag läste alla tre!

Emmy Abrahamson är rolig!

Här kan jag nog bidra lite grann!

I Hunt Killers av Barry Lyga. Handlar om sonen till en tillfångatagen seriemördare. Sonen försöker bevisa för samhället att han inte är som sin far, och hjälper därför polisen att försöka fånga en ny seriemördare som är på språng.

The Art of Being Normal av Lisa Williamson. Handlar om 14-åriga David som önskar att han fötts som en tjej. Han träffar och lär känna den ett år äldre Leo, som också han bär på en hemlighet. (Vet att jag reagerade på att de var så unga när jag läste den för några månader sedan, men jag gillade den hyfsat ändå.)

The White Cat - Holly Black. Handlar om Cassel som kommer från en familj med speciella krafter (och kriminella drag, om jag inte minns fel), men som själv är utan krafter. Förutom att han inte passar in i sin familj så bär han på en mörk hemlighet - för några år sedan mördade han Lila, hans bästa vän.

Anna Dressed in Blood - Kendare Blake. Handlar om Cas, som är en spökjägare. Hans nya mål är en flicka som heter Anna - ett spöke som har mördat alla som har stigit innanför hennes dörr sedan hennes död. Alla, förutom Cas.
Boken innehåller romantiska drag, men också skräck.

Simon and the Homo Sapiens Agenda - Becky Albertalli. Simon Spier är 16 år och fortfarande väldigt mycket i garderoben. Den enda som vet om hans sexualitet är Blue - en annan homosexuell pojke som går på Simons skola och som Simon mailar anonymt med. Men så glömmer Simon att logga ut från sin mail i skolan, och en pojke ser set här som ett perfekt tillfälle att blackmaila Simon för att få sin egen vilja igenom.
Den här boken handlar också mycket om kärlek, men också om att komma ut mot sin egen vilja. Jättesöt feel-good bok!

Har du inte läst Hunger Games så tycker i alla fall jag (och många med mig) att de är väldigt bra. :) Jag tycker även om Cassandra Clares böcker, men jag antar att de är lite för mycket "romantiskt dravel" för din smak.

Åååååh, jag höll på att glömma! The Sky is Everywhere av Jandy Nelson. Handlar om en flicka vars storasyster nyligen och oväntat dött av något medfött (hjärt?)fel.
Också romantik, men mycket tankar och känslor om döden och att vara den som blir kvar efteråt.

Håller med om The sky is everywhere (himlen börjar här), en av mina favoriter! Men den kanske är lite tung att läsa? Mycket känslor i omlopp i handlingen. Men värd att ge ett försök tycker jag :)

Liknande trådar

Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 914
Senast: Butros
·
Kropp & Själ Jag ska bokprata på högstadiet på temat psykisk ohälsa. Jag känner eleverna, tycker om, och är van vid att prata med tonåringar och har...
Svar
6
· Visningar
618
Senast: fejt
·
L
Äldre Fick ju så bra tips om badhus så jag tänkte fråga om en annan grej... Jag behöver boktips, men jag har lite specialkrav.... - Inte...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 951
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar