Boktips till gubbe har 0 koll på travträning och hästar.

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Rikkan
  • Startdatum Startdatum
R

Rikkan

Vet ni om några bra böcker som man kan tipsa en man som börjat med travhästar på äldre dagar? Han har liten kunskap men vill gärna lära sig mer så att hans hästar ska få det bättre, -vilket är en fin tanke i sig.
Träning och skötsel av travhäst, finns det inte en ganska tunn bok där SHJ varit med och bidragit till info? Vad heter den boken?

Har ni tips på andra bra böcker?

Jag tycker att nya Champion blir för 'dryg' för denne man.

Sv: Boktips till gubbe har 0 koll på travträning och hästar.

Så gör Stig H Johansson-Samtal med en Mästare. :bow:

Det finns en bok som heter något i stil med "Travhästen Från föl till ung atlet"
Ganska tunn bok med med mycket innehåll, olika källor till olika kapitel och den tar upp allt ifrån utselningsdetaljer till träningsmetoder och foder. Lite om varje sak, den är väldigt "basic", men vänder sig inte till rena nybörjare(sådana som bara vet vad fram och bak är). Den tror jag skulle passa, det var den första boken jag gav sambon och den är genomläst ett flertal gånger av oss båda.

Men är det den boken som tar upp utsening, träning och diverse eller är det boken där SHJ berättar om sig och sin karriär? Jag känner inte igen titeln nämligen....

Det låter mer bekant. Ska kolla upp det. Kom ju i håg att jag lånade boken på bibblan bara för att ha något att läsa på bussen, men det var så länge sedan att jag har glömt titteln.
(Lustigt att så många har varit inne på tråden och du verkar vara den enda som har hört om och läst boken. ;) )

Jag tycker att nya Champion blir för 'dryg' för denne man.
Det var tyvärr mitt tips... Bättre bok i sin helhet är ju svår att finna om man vill lära mer om just travhästen...

Håller med Humlan,bättre bok är svårt att finna i sin helhet...... :bow:

Så finns ju Sören Nordins bok,även om jag tycker han är för pigg på att snacka skit om en gudfader till mig i den.....

Min "gudfader" är oxå min godaste läromästare...... :angel:

Rikkan skrev:
Men är det den boken som tar upp utsening, träning och diverse eller är det boken där SHJ berättar om sig och sin karriär? Jag känner inte igen titeln nämligen....

Boken han berättar om sig själv och sin karriär heter Mitt Spår. Den jag nämnde innan är ganska tunn (122 sidor) och handlar om: Att driva en tränarrörelse, Träning, Tävling, Skoning och balansering, Hästkunskap, Problem och avslutas med en kort summering av SHJ:s karriär.

I fredagens travronden var det en annons för böcker från STC, bl.a. Selning av travhästar, Att köra säkert, balansering av travhästar, Vitaminer och mineraler m.m. Sen finns det ju Hästens anatomi och Hästens fysiologi. Kan någon av dessa vara intressant? :)

I övrigt finns det ju böcker om Unghästar, Hästens utfodring och Diverse böcker om skötsel men de är inte specifika mot travare.

OK, då är jag med dig.

Ska även be honom kolla i Ronden.

Förutom champion vill jag rekomendera travhästen, fysiologi, träning, uppföljning, näringsbehov ISBN 9179280080.
den är inte så djupgående, men lättläst och lättförståelig. Sen är det en ovärdelig kunskap att bli bra kompis med någon gammal räv inom travet, då kan man lära sig massor. Inget är bättre än när någon visar så man fattar :smirk:

Jag är ening, men räven behöver inte vara gammal -för då är det inte säkert att man pratar om 'dagens' trav utan hur travet fungerade för 30 år sedan.... Bättre att räven är klok och lever i nuet! ;)

Liknande trådar

Dressyr Hej alla dressyrentusiaster, Jag har haft ett uppehåll med ridningen på ca 1 år då jag har bott i Syd Korea med min man. Väl hemma igen...
Svar
3
· Visningar
1 168
Senast: Tilly_85
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·
Ridning Hej på er! I oktober förra året kom dröm hästen hem. En vaken, het, känslig varelse som ändå har alla fyra hovarna i marken och går...
Svar
14
· Visningar
1 577
Senast: Mabuse
·
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 980
Senast: hoppeloppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama