Boktips till födelsedag!

Mim

Trådstartare
Jag behöver hjälp av de som kan böcker! :D

Tänkte ge bort böcker till en kille som fyller 42 år och som "nyss" upptäckt det roliga i att läsa böcker. :)
Han har bl a läst 100-åringen som klev ut genom fönstret och försvann och En man som heter Ove. BäckaMarkus är en annan bok jag sett.

Nu behöver jag hjälp med att hitta fler böcker i samma anda!

Själv läser jag skräck, rysare och en och annan kriminalare så jag har ingen aning om vilka böcker som kan gå hem?:crazy: Och det är ingen idé att ge honom några av mina favoritböcker, han vill läsa roliga, vardagliga böcker utan mord och skräck.:cautious:

Så har ni några favoriter att tipsa mej om så blir jag glad!:)
 
Sv: Boktips till födelsedag!

Piraten har skrivit en del roliga böcker som tex. Bock i örtagård och Bombi Bitt, en annan författare i samma stil men från Norrland är J R Sundström med sina böcker om Janne Vängman. En rolig bok från Skåne är Starke prästen i Huaröd av Torkel Karlin.

Äldre litteratur som fortfarande är läsvärda och enligt mig mycket bättre än det mesta nya i samma genre.

Wodehouse är annars en favorit.
 
Sv: Boktips till födelsedag!

Janne Vängman är lite som en långsammare inkarnation av Åsa-Nisse, som dessutom är svag för att jäsa och destillera drycker.

Jag tänker direkt på den geniala Dumskallarnas Sammansvärjning, som gott och väl är kapabel att matcha 100-åringens absurditeter.
 
Sv: Boktips till födelsedag!

Tackar för svar, ska kolla vad bokhandeln har att erbjuda från de författarna. :)
 
Sv: Boktips till födelsedag!

Harry Potter. Maken 51 år ung läser precis om dom och småskrattar då o då.
 
Sv: Boktips till födelsedag!

Typ vad som helst av Aarto Pasilinna (nte hundra på stavningen) funkar i den genren.
 
Sv: Boktips till födelsedag!

Dumskallarnas Sammansvärjning är skriven av John Kennedy Toole,
och den runt den boken historien är värd sin egen lilla notis.

John Kennedy Toole tog livet av sig 1969.03.26, efter att gjort fruklösa försök att få sitt halvt självbiografiska manuskript utgivet. Det var nedtecknat på flottiga osammanhängande ark, och det var inte så konstigt att förläggare inte ville ta i hans pappersbuntar.
Efter hans död, fann hans mor manuskriptet, läste det - och fortsatte vandra runt för att försöka få det utgivet.
Till slut var det någon som började läsa, efter moderns enträgna uppmaningar. Och kunde inte sluta.
Så boken blev utgiven till slut.

1981 fick John Kennedy Toole postumt Pulitzerpriset (till framstående romaner, skrivna av amerikanska författare som behandlar det amerikanska livet.) för sin enda bok.
"A Confederacy of Dunces" handlar om den 30-åriga Ignatius J. Reilly, som tvingas ut i arbetslivet av sin rätt uppgivna mor, och han lyckas få jobb efter jobb - men inget lyckas han behålla mer än en hel dag. Extremt dråpliga situationer uppstår, och bl.a skapar han revolution på en arbetsplats, och äter upp alla korvar på en annan.
Mest karaktärisktiskt är Ignatius magmun, som håller honom i schack. Eller inte.

dumskallarnas-sammansvarjning.jpg
 
Sv: Boktips till födelsedag!

En underhållande och lättflytande roman jag med framgång satt i händerna på en litteraturovan man var Döden och pingvinen av Andrej Kurkov. Tragikomisk och lite skruvad och nog i samma genre som en del tidigare nämnda.

Annars tycker jag att Populärmusik från Vittula är ett bra tips, om man vill hålla fast vid den typen av böcker. Fast man kanske kan introducera annat också?
 
Sv: Boktips till födelsedag!

kl

Shantaram. En tegelsten på nästan 1000 sidor som den 19-årige, kräsne, sonen nu läser för tredje gången. Jag läste den själv i somras och den är jättebra. En sann äventyrshistoria!
 
Sv: Boktips till födelsedag!

Om han är ute efter roliga böcker är "Liftarens guide till galaxen" av Douglas Adams oslagbar - förutsatt att han inte har något emot ett litet mått science fiction.
 
Sv: Boktips till födelsedag!

Jag är halvvägs igenom "Kaffe med Rån" av Catharina Ingelman-Sundberg. Jag fnissar ganska bra emellanåt! Lite lik 100-åringen i tonen.
 
Sv: Boktips till födelsedag!

Jag behöver hjälp av de som kan böcker! :D

Tänkte ge bort böcker till en kille som fyller 42 år och som "nyss" upptäckt det roliga i att läsa böcker. :)
Han har bl a läst 100-åringen som klev ut genom fönstret och försvann och En man som heter Ove. BäckaMarkus är en annan bok jag sett.

Nu behöver jag hjälp med att hitta fler böcker i samma anda!

Själv läser jag skräck, rysare och en och annan kriminalare så jag har ingen aning om vilka böcker som kan gå hem?:crazy: Och det är ingen idé att ge honom några av mina favoritböcker, han vill läsa roliga, vardagliga böcker utan mord och skräck.:cautious:

Så har ni några favoriter att tipsa mej om så blir jag glad!:)

3:e halvlek. .. och så får man fortätta fundera vad Gramas gjorde egentligen
 
Sv: Boktips till födelsedag!

Dumskallarnas Sammansvärjning är skriven av John Kennedy Toole,
och den runt den boken historien är värd sin egen lilla notis.

John Kennedy Toole tog livet av sig 1969.03.26, efter att gjort fruklösa försök att få sitt halvt självbiografiska manuskript utgivet. Det var nedtecknat på flottiga osammanhängande ark, och det var inte så konstigt att förläggare inte ville ta i hans pappersbuntar.
Efter hans död, fann hans mor manuskriptet, läste det - och fortsatte vandra runt för att försöka få det utgivet.
Till slut var det någon som började läsa, efter moderns enträgna uppmaningar. Och kunde inte sluta.
Så boken blev utgiven till slut.

1981 fick John Kennedy Toole postumt Pulitzerpriset (till framstående romaner, skrivna av amerikanska författare som behandlar det amerikanska livet.) för sin enda bok.
"A Confederacy of Dunces" handlar om den 30-åriga Ignatius J. Reilly, som tvingas ut i arbetslivet av sin rätt uppgivna mor, och han lyckas få jobb efter jobb - men inget lyckas han behålla mer än en hel dag. Extremt dråpliga situationer uppstår, och bl.a skapar han revolution på en arbetsplats, och äter upp alla korvar på en annan.
Mest karaktärisktiskt är Ignatius magmun, som håller honom i schack. Eller inte.

dumskallarnas-sammansvarjning.jpg

inget för de med dåliga magmunnar...
 
Sv: Boktips till födelsedag!

Läste nu på semestern Lasse Berghagens "Flakmopedisten". Riktigt trevlig och jag skrattade högt flera gånger.

A
 
Sv: Boktips till födelsedag!

Jag behöver hjälp av de som kan böcker! :D

Tänkte ge bort böcker till en kille som fyller 42 år och som "nyss" upptäckt det roliga i att läsa böcker. :)
Han har bl a läst 100-åringen som klev ut genom fönstret och försvann och En man som heter Ove. BäckaMarkus är en annan bok jag sett.

Nu behöver jag hjälp med att hitta fler böcker i samma anda!

Själv läser jag skräck, rysare och en och annan kriminalare så jag har ingen aning om vilka böcker som kan gå hem?:crazy: Och det är ingen idé att ge honom några av mina favoritböcker, han vill läsa roliga, vardagliga böcker utan mord och skräck.:cautious:

Så har ni några favoriter att tipsa mej om så blir jag glad!:)


... gräspojken...

AV christer som christer i p3
 
Sv: Boktips till födelsedag!

Arto Paasilinna verkar vara ngt som kan passa. ;)

Ska även kolla de andra tipsen också! Tack så mycket! :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan, jag har idag efter samtal med dotterns lärare fått frågan om vi kan skicka med någon/några böcker till dottern att läsa i...
2
Svar
24
· Visningar
1 515
Senast: YaHilweh
·
Övr. Hund Hej alla hundtokiga människor! Jag och sambon är i valptankar och schäfern har alltid varit min favoritras och efter att exet hade två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 584
Senast: Raderad medlem 94602
·
Skola & Jobb Jag behöver komma igång med ett fördjupningsarbete till Svenskan, vi ska välja 5 författare/böcker inom olika kategorier. Jag har...
Svar
19
· Visningar
1 550
Senast: EmmaBovary
·
L
Äldre Fick ju så bra tips om badhus så jag tänkte fråga om en annan grej... Jag behöver boktips, men jag har lite specialkrav.... - Inte...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 951
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp