Boktips för bybörjare

1

12342345

Jag är nästan en fullfjädrad nybörjare när det gäller att odla grönsaker. Men nu när jag bor på landet, på egen gård, vill jag göra slag i saken och odla potatis, palsternacka, morötter, sallad, rädisor, lök och andra relativt lätta saker:love: Men finns det någon bra bok som förklarar hur man gör, från början till slut? Tips och idéer tas emot tacksamt :D

Sv: Boktips för bybörjare

Jag har endast odlat ärtor själv men mina föräldrar har odlat morötter, sallad, lök och lite sånt smått och gott och de har enbart haft fröpåsarna till hjälp. :D

Där står det ju sådjup, avstånd, säsong mm.

Jag har endast odlat ärtor själv men mina föräldrar har odlat morötter, sallad, lök och lite sånt smått och gott och de har enbart haft fröpåsarna till hjälp. :D

Där står det ju sådjup, avstånd, säsong mm.[/QUOTE]

Hehe ja så kan man ju också göra;) Men jag är lite nyfiken på det här med växelbruk, hur det funkar och så, hur man gör en hållbar och fungerande trädgårdskompost osv. Jag vill helt enkelt fördjupa mig i ämnet. Men när jag var på biblan så blev jag nästan överfallen av alla böcker som finns, men hittade mest om trädgård, inte odling..

Aha, det framgick inte i trådstarten och då är jag inte till någon större hjälp. :)

Jag har haft odlingslott i flera år och mina "biblar" är "Handbok för köksträdgården" av Lena Israelsson och "Jord och kompost" av Harald Kratschmer.

Där hittar man allt man behöver veta. Tycker jag åtminstone.

Jag har haft odlingslott i flera år och mina "biblar" är "Handbok för köksträdgården" av Lena Israelsson och "Jord och kompost" av Harald Kratschmer.

Där hittar man allt man behöver veta. Tycker jag åtminstone.

Jag ka låna hem dom snarast möjligats. Tack!

Kan bara instämma i tipset om "Handbok för köksträdgården". Den användes som lärobok när jag gick en trädgårdsutbildning. Vi använde den mest i kursen i grönsaksodling, men det finns en massa andra bra tips i den.

Psst! Odla mangold! :love: Lättodlat, vackert, gott och går att skörda under lång tid. Bättre än t ex spenat som går i blom på en gång.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Hej! Jag ska ge mig på att odla iår! Försökte förra året men mamma lyckades döda alla växter när jag var i England.. Ja men jag ska odla...
Svar
16
· Visningar
1 750
Senast: corzette
·
Trädgård & Växter Har letat lite men hittar ingen passande tråd så tänkte jag får starta en egen där vi berättar om våra planer för årets grönsaksland...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 332
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter 1/4 får vi nycklarna till vårt nya hus. Till huset hör en trädgård om ca: 1100kvm som är byggd i etage. Jag funderar på vad vi skall...
Svar
10
· Visningar
2 188

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka