Årets grönsaksland 2015

Oregano och salvia klarar sig också över vintern. Vi har ändå växtzon 5 här.
Oregano är ingen kryddväxt - det är ett ogräs :mad:

Nej, skämt åsido.Ja gräknade inte ens med oreganon eftersom den är så vanlig och sprider sig som ogräs. Ändå älskar jag den. Förutom att den är god att repa ner i de flesta kött- och tomaträtter så den fin i vas när den blommar.

Salvia har jag inte klarat. men jag har inte heller lagt ner så mycket omsorg på den.

Är det förresten någon som hittat ananassalvia i frö eller planta? Jag vill ha!

Ang. att övervintra örter.
Vi bor i zon 4 och jag hade inga problem att få örterna att övervintra i landet, även rosmarin trivdes.

Karln vill odla broccoli men jag säger tvärnej, aldrig varit med om att det går bra. Jävla kålälskande larver.

Nu bor vi i lägenhet så odlingsmöjligheterna är inte så stora men i år väljer vi i alla fall att bara ha ätbara saker på balkongen. Sår sallader, spenat, ruccola, sugar snaps, sockerärtor, chili, purjolök. Sen köper jag lite örter och några tomater. Sen är det fullt :cry:
Längtar efter hus och en stor trädgård :love:

Oregano är ingen kryddväxt - det är ett ogräs :mad:

Nej, skämt åsido.Ja gräknade inte ens med oreganon eftersom den är så vanlig och sprider sig som ogräs. Ändå älskar jag den. Förutom att den är god att repa ner i de flesta kött- och tomaträtter så den fin i vas när den blommar.

Salvia har jag inte klarat. men jag har inte heller lagt ner så mycket omsorg på den.

Är det förresten någon som hittat ananassalvia i frö eller planta? Jag vill ha!
Haha jo den är lite vildvuxen men den kommer ju ändå inte i närheten av myntans spridningsförmåga. Jag tycker oregano gör sig som bäst i kryddblandningar ihop med flera andra örter och vitlök. Det blir lite italiensk/franska smaker som passar till det mesta, särskilt kyckling. Brukar repa av bladen på kryddväxterna i slutet av säsongen och sen torka, både var för sig och i en stor blandning på nätade fönsterluft. Förvarar dom sen i fina glasburkar bredvid köksspisen. Både snyggt och hemtrevligt och gott att ha under vintern. Och dom som inte görs åt är en utmärkt gåbortpresent.:)

Haha jo den är lite vildvuxen men den kommer ju ändå inte i närheten av myntans spridningsförmåga. Jag tycker oregano gör sig som bäst i kryddblandningar ihop med flera andra örter och vitlök. Det blir lite italiensk/franska smaker som passar till det mesta, särskilt kyckling. Brukar repa av bladen på kryddväxterna i slutet av säsongen och sen torka, både var för sig och i en stor blandning på nätade fönsterluft. Förvarar dom sen i fina glasburkar bredvid köksspisen. Både snyggt och hemtrevligt och gott att ha under vintern. Och dom som inte görs åt är en utmärkt gåbortpresent.:)
Jag har inte torkat på många år. Använder den mest färsk.
Och då passar den lite överallt. Behöver absolut inte vara något italienskt utan den funkar överallt. I vanlig soppa bidrar den till mustighet. I sallad med lite sting.

Jag har inte torkat på många år. Använder den mest färsk.
Och då passar den lite överallt. Behöver absolut inte vara något italienskt utan den funkar överallt. I vanlig soppa bidrar den till mustighet. I sallad med lite sting.

Instämmer med dig, tycker också den passar till det mesta och att den även är otroligt vacker i blom :love:
Den lite starkare varianten med ludna blad. Så fint med de lila blommorna till de nästan lite gröngråabladen.

Har hört det också från en del ställen, även att man kan plantera salladskål bredvid för larverna äter hellre den än broccolin.. Men när man säger plantera tagetes bredvid, pratar vi i raden precis bredvid eller räcker det i rabatten två meter bort?!?!
Det sa hon aldrig. Jag tänkte så min kål i en liten 90x90 odlingslåda så mina tagetes skulle komma ganska nära.

Tror faktiskt jag skippar broccolin efter att ha läst flera kommentarer om problem med sådden.

Dill, persilja, körvel etc är ettåriga.

Rosmarin kan övervintra om det är skyddat och du inte bor för långt norrut. Samma med timjan. Jag har klarat min timjan genom att täcka den ordentligt med löv. Den står dessutom invid huset, innanför en låg stenmur.
Gräslök är väl egentligeningen krydda utan en lök, och lökväxter står år efter år.
En sanning med modifikation:
Körvel är en perenn
Persilja är tvåårig, överlever även längre men får då taniga blad och går tidigt i frö. Men du behöver bara så ny persilja vartannat år.
Dill är ettårig.

En sanning med modifikation:
Körvel är en perenn
Persilja är tvåårig, överlever även längre men får då taniga blad och går tidigt i frö. Men du behöver bara så ny persilja vartannat år.
Dill är ettårig.
Oki, jag korrigerar mig. Dansk körvel är ettårig och är väl den vanligast odlade? Den perenna körveln är stor och utrymmeskrävande. Och inte speciellt vanlig väl?
Själv har jag bara sett den i en enda trädgård.

Och lycka till att få persilja att överleva och ge skörd år två. Jag har lyckats kanske 2-3 ggr under minst 45 års odlande. :)

/tanten - zon 4

Oki, jag korrigerar mig. Dansk körvel är ettårig och är väl den vanligast odlade? Den perenna körveln är stor och utrymmeskrävande. Och inte speciellt vanlig väl?
Själv har jag bara sett den i en enda trädgård.

Och lycka till att få persilja att överleva och ge skörd år två. Jag har lyckats kanske 2-3 ggr under minst 45 års odlande. :)

/tanten - zon 4
Vi har olika erfarenheter, men jag har odlingszon 3.
Min persilja måste jag hacka bort när den blir för många år :-)
Den spanska körveln växer som ogräs år efter år....
Å andra sidan får jag flirta väldigt för att få dillen att växa bra :-)

Jag håller med @Medryttarinna angående persiljan. Bor i Mälardalen och här kommer den tillbaka år efter år,
men det bästa brukar vara att gräva upp den och sätta nytt efter ett par år. :)
I år blir det:
Gurka
Körsbärstomater
Chili
Paprika
Sugarsnaps
Plocksallad
Persilja
Gräslök
Och eventuellt en jordgubbsplanta i en ampel, bara för att det är så gott att gå och plocka någon då och då. :d

Dill är väääldig lättodlad. :D
Det blir mängder. Och lämnar man kronor kvar frösår den sig till nästa år....

Persilja gillar jag, men nog måste jag flörta med den för att den ska växa sig rejäl. Dvs vattna och gärna förodla lite för att ha i början innan de övriga växt till sig. Den är också ojämn. Vissa är blir det mängder och den växer över alla bredder men andra år blir det taniga rader. Jag måste vattna flitigt.

Fast att vattna är meditativt och roligt :up:

Tomat, gurka, paprika, majs, örter, squash, chili, rädisor, spenat. Har även köpt ett citronträd, vinranka samt planterar i år physalis och passionsfrukt med hopp om att det kommer något på dem. Passionsfrukt tar väl ett par år har jag hört. Har full fart på fröerna nu, ska köpa lite krukor så jag kan tömma sålådorna idag och få fart på paprikan, lite i senaste laget.

Sambon tyckte att vi behöver ett växthus men jag vet inte var det ska få plats. Jag har bara små plättar till gräset så jag får se vad som får plats xD

Nu är mina små frön i alla fall planterade i småkrukor.. (försökte lägga in bild men det gick inte så bra!) 52 små krukor blev det och då är detta bara det som skulle förkultiveras O_o herregud mitt matbord ser ut som ett växthus :D förhoppningsvis tar sig något iallafall!

Hur går det för allas små spiror?? Här börjar det sticka upp en massa grönt i småkrukorna. Har dessutom ordnat fönster som jag ska bygga mitt växthus av ( min bror byttade fönster så han hade liggande :up:)

Har typiskt mig börjat förgro en massa mer än jag behöver och får plats med så snart kommer min familj få en massa små skott med en massa olika grönsaker :D

@tanten
Förra året hittade jag ananassalvia på granngården, har hittat den som planta på lite olika ställen faktiskt. Bästa drinkkryddan :-)
Ananassalvian var okänd för mig tills förra året när jag fick ett par kvistar av en bekant. Men det var sent på säsongen och de dog.

I år har jag inte hittat den någonstans. Inte bland fröer och inte bland plantor. Jag fortsätter hålla utkik!

Ananassalvian var okänd för mig tills förra året när jag fick ett par kvistar av en bekant. Men det var sent på säsongen och de dog.

I år har jag inte hittat den någonstans. Inte bland fröer och inte bland plantor. Jag fortsätter hålla utkik!
De brukar komma lite senare på säsongen, jag har köpt mina i maj/juni

Liknande trådar

Trädgård & Växter Nya reserestrikoner i norge så nu kommer vi oss äntligen till vår lilla stuga och trädgården 🥳 Har lagt oändligt mycket tid på att läsa...
2
Svar
31
· Visningar
2 072
Senast: Martenix
·
Trädgård & Växter Till hösten flyttar jag och familjen till hus på landet. Tomten är allt som allt på lite drygt en halv hektar, en liten del är skog och...
2
Svar
21
· Visningar
2 333
Trädgård & Växter Grannen har en växt som sprider sig utav bara sjutton, via rotsystem och det håller på att ta över mitt jordgubbsland! Och driver mig...
2
Svar
23
· Visningar
3 794
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar