Årets grönsaksland 2015

Jag har också tjatat om växthus men sambon säger att det inte är aktuellt förrän jag åtminstone kan sköta om den fula lilla plätten med planterade blommor vid grusgången... :angel: men den är det ju inte jag som planterat (hans ex :devil: ) och den är ju utom allt hopp!

Jag har också tjatat om växthus men sambon säger att det inte är aktuellt förrän jag åtminstone kan sköta om den fula lilla plätten med planterade blommor vid grusgången... :angel: men den är det ju inte jag som planterat (hans ex :devil: ) och den är ju utom allt hopp!

Haha jaja, då skulle du sett bakgården som fanns här när jag flyttade till min sambo.. Förra ägaren hade trädgårdsland på hela bakgården, detta är ett dödsbo och min sambo brydde sig inte ett dugg, så när jag flyttade hit så var där en knapp meter med ogräs och skit! Det tog lååång tid innan vi fick till det, bla.a pga av nergrävningar och omgrävningar av olika anledningar.. Förra sommarn jämnades det äntligen ut och såddes gräs ( jag flyttade hit 2010!) så nu är det dödstraff på att gräva därbak om inte jag godkänt det :sneaky::D:D

Hade jag varit du så hade jag rivit upp och slängt alltihopa och börjat om! Mycket enklare och man kan välja och vraka själv bland blommor och blad :up:

Här gror det för fullt i förodlingskrukorna och jag längtar så jag kan dö tills det är dags att så utomhus.:love: Jag har växthus plus odlingslådor runt hela altanen plus ett par större odlingslådor i trädgården och i år blir det en del nya sorter fast mest gamla beprövade som jag vet att vi gör åt (Mycket tomat så man kan koka och frysa in lite goda tomatsåser till den tråkiga vintern). Det här är vad jag har planerat än så länge:

Gul pärontomat
Grön tomat
Svart (auberginefärgad) tomat
Gul bifftomat
Plommontomat
"Vanlig" röd tomat
Röd het chili
Jamaican Bell chili
Röd paprika
Cantaloupemelon
Sugarsnaps
Några olika sorters bönor/haricoverts
Röda morötter
Orange morötter
Gul lök
Röd lök
Purjolök
Salladslök
Plocksallat
Ruccola
Rödbetor
Ett par olika sorters potatis

Sen ska jag rensa ur och förnya lite i kryddlandet och göra mitt bästa för att dra upp all mynta som tagit över alldeles för mycket. Slänger nog hela rotpaketet på en stor, ful jordhög i trädgården där dom kan växa bäst dom vill. Så trött på dom!

Jordfräs och gör om som du vill ha det, ut med exet in med dina grejer. :)

onT:
Kommit på mer jag vill odla nu ju, vill prova på Broccoli och sparris också, kanske kronärtskocka, får kolla upp hur pass platskrävande de är...
Växthuset är på 11,4m2 så det är ganska stort, plus att jag har tre odlingslådor ute. Har en gigantisk trädgård också, men orkar inte riva upp ngt nytt land i den...

Jordfräs och gör om som du vill ha det, ut med exet in med dina grejer. :)

onT:
Kommit på mer jag vill odla nu ju, vill prova på Broccoli och sparris också, kanske kronärtskocka, får kolla upp hur pass platskrävande de är...
Växthuset är på 11,4m2 så det är ganska stort, plus att jag har tre odlingslådor ute. Har en gigantisk trädgård också, men orkar inte riva upp ngt nytt land i den...
Man ska givetvis prova det man har lust till men jag måste bara säga att just broccoli är det sämsta jag själv någonsin provat. Extremt klen skörd som kryllade av feta larver som var svåra att få bort. Och alla mina vänner som har testat broccoli har precis samma erfarenheter. En jättebesvikelse! Jag är väldigt nyfiken på hur någon lyckas odla dessa godsaker på ett giftfritt sätt.

Sen ska jag rensa ur och förnya lite i kryddlandet och göra mitt bästa för att dra upp all mynta som tagit över alldeles för mycket. Slänger nog hela rotpaketet på en stor, ful jordhög i trädgården där dom kan växa bäst dom vill. Så trött på dom!

Mynta odlas bäst i nedgrävdhink eller i kruka. Jag har mina i stora plastkrukor som jag grävt ner. De är duktiga på att ta över.... samtidigt vill man ju inte bli av med dem - mynta är användbart.

Ha dem på en jordhög låter utmärkt. :)
Har du många sorter eller bara någon enstaka?

Man ska givetvis prova det man har lust till men jag måste bara säga att just broccoli är det sämsta jag själv någonsin provat. Extremt klen skörd som kryllade av feta larver som var svåra att få bort. Och alla mina vänner som har testat broccoli har precis samma erfarenheter. En jättebesvikelse! Jag är väldigt nyfiken på hur någon lyckas odla dessa godsaker på ett giftfritt sätt.

Ahh så synd.. Broccoli stod ju på min lista också :( Är ju inte sugen på att lägga ner alt arbete man ändå får iom grönsaksland och sen bara få en massa äckel larver :wtf:

Hmm.. får fundera på det, tror jag har mer på listan som behöver duk så om man skulle odla dem bredvid varandra kankse.. :idea:

Mynta odlas bäst i nedgrävdhink eller i kruka. Jag har mina i stora plastkrukor som jag grävt ner. De är duktiga på att ta över.... samtidigt vill man ju inte bli av med dem - mynta är användbart.

Ha dem på en jordhög låter utmärkt. :)
Har du många sorter eller bara någon enstaka?
Jag har bara en sort och den är faktiskt nedgrävd i en plasthink fast rötterna slingrade sig över kanten och drog vidare över hela kryddlandet ändå. Jag borde nog haft koll och tagit rötterna direkt men jag hade ingen tanke på att det skulle gå så fort.:o Jag håller med dig om att man inte vill vara utan mynta men det är inte roligt när dom kväver allt annat som man inte heller vill vara utan. Oregano och timjan står emot och slår tillbaka ganska bra men dom andra kryddväxterna blir klena.

Beror på vad du planterar.. Satte ut gräslök förra året och den har kommit upp nu, men dillen och persiljan syns inte till..
Dill, persilja, körvel etc är ettåriga.

Rosmarin kan övervintra om det är skyddat och du inte bor för långt norrut. Samma med timjan. Jag har klarat min timjan genom att täcka den ordentligt med löv. Den står dessutom invid huset, innanför en låg stenmur.
Gräslök är väl egentligeningen krydda utan en lök, och lökväxter står år efter år.

Ska prova så kål i år och gärna broccoli med duk över för att slippa lite larv förhoppningsvis. Nu påstår min mor att man kan sätta tagetes brevid för att förhindra ev skadeinsekter. Nån som prövat?

Läser några kommentarer om att mynta växer som attans. Vad har jag då gjort för fel?kruksådde min mynta inomhus för 1mån sen och det är inte stor tilläxt kan jag säga. Nån ynka mm grodd? Tar det länge och SEN växer den som attan eller var det för mörkt/dåliga frön/fel jord då jag sådde?

Ska prova så kål i år och gärna broccoli med duk över för att slippa lite larv förhoppningsvis. Nu påstår min mor att man kan sätta tagetes brevid för att förhindra ev skadeinsekter. Nån som prövat?

Har hört det också från en del ställen, även att man kan plantera salladskål bredvid för larverna äter hellre den än broccolin.. Men när man säger plantera tagetes bredvid, pratar vi i raden precis bredvid eller räcker det i rabatten två meter bort?!?!

Liknande trådar

Trädgård & Växter Nya reserestrikoner i norge så nu kommer vi oss äntligen till vår lilla stuga och trädgården 🥳 Har lagt oändligt mycket tid på att läsa...
2
Svar
31
· Visningar
2 072
Senast: Martenix
·
Trädgård & Växter Till hösten flyttar jag och familjen till hus på landet. Tomten är allt som allt på lite drygt en halv hektar, en liten del är skog och...
2
Svar
21
· Visningar
2 333
Trädgård & Växter Grannen har en växt som sprider sig utav bara sjutton, via rotsystem och det håller på att ta över mitt jordgubbsland! Och driver mig...
2
Svar
23
· Visningar
3 794
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar