Bokstav efter hästens namn...

Olympus

Trådstartare
Ja, det är ngt jag funderat på. Vad strå det för? "Får" vem som helst sätta en bokstav efter sin hästs namn?
Det jag då menar är alla H, S, L o.s.v man ser efter hästen namn. Har alla samma betydelse eller kan ett S på en häst betyda en sak medan S på en annan häst kan betyda ngt annat?

Sv: Bokstav efter hästens namn...

Jag döpte ett av mina föl till "namn" S, och det var inga problem (men då var det grå papper, vet ej om det går med gröna papper). Jag antar att du inte får sätta ett ex Z efter namnet (eftersom det finns Z i Zangersheide hästarna), likaså med andra bokstavskombinationer, det får inte bli förväxlingsrisk gissar jag.

Oftast står ju bokstäverna efter uppfödaren eller Stuteriet och det finns många som tex har H, S och andra bokstäver på hästarna fast det inte kommer från samma stuteri.

Har för mig jag kollade "SG" på blup och det var tre uppfödare som hade det som suffix.

Svårt när det inte finns kombinationer som räcker till! Åandra sidan helt fantastiskt skönt att det inte tillåts stuterinamn efter att man sett de danska premieringarna med namn som är 5 km långa!

Så det tillåts inte inom hbl avel? stuterinamnen? för det gör det ju med andra raser, och det tycker jag är fint (welsh, fjord, shetland mm)

Jag döpte ett av mina föl till "namn" S, och det var inga problem (men då var det grå papper, vet ej om det går med gröna papper). Jag antar att du inte får sätta ett ex Z efter namnet (eftersom det finns Z i Zangersheide hästarna), likaså med andra bokstavskombinationer, det får inte bli förväxlingsrisk gissar jag.

Jo du får använda vilka bokstäver som hellst inkl bara Z.

Finns många Robin avkommer tex där det använts Z.

Jag förstår inte riktigt hur folk tänker när man använder ett så känt "tillägg" när inte hästen kommer därifrån.

Jag tycker de större inarbetade är så att säga inte är att tänka på att använda för annan än den som redan har arbetat in det.

Så även om det inte är ett så stort som Z utan man tex går till Markebäcks MB så tycker jag att andra skall låta bli att använda samma.

Jag skulle tex gärna använt G men det är i mina ögon redan taget sedan många år tillbaka och skulle aldrig få för mig att använda det iom det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 905
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 196
Senast: MML
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 235
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka