bokning av hingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Kajkan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 888
K

Kajkan

Jag är nybörjare inom avel och behöver hjälp med att förstå om jag gjort allt rätt... Har idag varit i kontakt med den seminstation mitt sto ska stå på. Förstod dock inte riktigt hur det går tillväga när jag nu bestämt mig för en hingst som står på en station i en annan del av landet. Stoet ska alltså semineras med TAI. Dum som jag är ville jag inte fråga mer än en gång. Räcker det verkligen med att jag varit i telefonkontakt med hingstens station och visat intresse? Måste jag inte skicka någon form av pappersblankett eller annan bekräftelse på att jag vill boka sperma från hingsten. Eller överlåter jag det helt och hållet åt min seminstation?

Sv: bokning av hingst

Det beror lite på vilka vilkor som hingsten har hur du går vidare. Vissa hingstar kräver t ex bokningskontrakt innan och det gör ma upp med hingsthållaren.
Finns det inget utöver det vanliga hos den tilltänkta hingsten brukar seminstationen sköta beställning och rapporteringen. Så i det fallet behöver du inte göra mer än att ta stoet till seminstatioen så sköter de resten.

Förra året var jag i kontakt med den ena hingsthållaren eftersom den hingsten stod i Tyskland, lite mer pill med transport etc.

Den andra stod på Flyinge och jag pratade aldrig med dom, utan jag fyllde i en blankett med alla mina och stoets uppgifter när jag kom till seminstationen sen fick jag bara faktura hem :)

Jag berättade bara för min seminstation vilken hingst jag ville ha och sedan fixade dom kontakt med hingsthållaren och allt sådant. :idea:

Har idag varit i kontakt med den seminstation mitt sto ska stå på. Förstod dock inte riktigt hur det går tillväga när jag nu bestämt mig för en hingst som står på en station i en annan del av landet.

Vad är det som du inte vågar fråga om ?

Här kommer lite att tänka på när man skall betäcka första gången. :)

Om nu din station är en bra station enligt mitt tycke ;) så har dem provhingst som dom testar ditt stos brunst mot. Dessutom så skall det finnas en ansvarig veterinär kopplad till stationen.

Man ska fylla i ett formulär som du antagligen får när du lämnar ditt sto på stationen. Formuläret heter Anmälan till betäckning och är i två delar. Vill du se formuläret innan du far så hittar formuläret här på ASVH:s hemsida: http://www.asvh.se/blanketter/anm_t_betackning.pdf

Läs igenom formuläret noggrant och fyll därefter i det om du tycker att det är okej och skriv sedan under. Blanketten tar du med dig till stationen. Ibland så vill stationen även att man har med sig passet på stoet, dock inte alltid.

Kolla sedan att hingstens ägare har löst betäckningsliscens. Du hittar faktabladen på ASVH:s hemsida: http://faktablad.equipe.nu/factsheet/list.aspx

Stoet ska alltså semineras med TAI. Dum som jag är ville jag inte fråga mer än en gång. Räcker det verkligen med att jag varit i telefonkontakt med hingstens station och visat intresse?
Ring och hör med den aktuella hingstens ägare igen! Fråga även om vilka kostnader som kommer till utöver dem vanliga. Vad kostar transporten? Hur kan man skicka under säsongen. Finns hingsten till förfogande hela tiden? Hur är det med helger? Tävlar hingsten?

Eller överlåter jag det helt och hållet åt min seminstationen?
Din station tar kontakt med hingstens staion när det är dags att leverera spema.

Åhh du - kolla så att din station där stoet står seminerar på mornarna och inte på tex. kvällarna. Jag vet att det finns stationer med mottagning kvällstid. Åh så länge skall väl ändå inte sperman ligga. Utan använd dig av en station som hämtar sperman så tidgt som möjligt på morgonen och seminerar så snabbt som möjligt, så den inte ligger förlänge. Spermier trivs som bekant bäst i livmodern och inte utanför.

TIPS! Hör med din station om vilken tid som passar bäst om du har några frågor. Det brukar uppskattas då stationerna har mycket på sin agenda :D

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 791
Senast: _Taggis_
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 959
Senast: Imna
·
Trav Jag har länge siktat på att betäcka mitt sto 2012. Har (som de flesta andra av oss travnördar) lusläst hingstkatalogen hela våren för...
Svar
11
· Visningar
2 152
Senast: Nafayette
·
Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 696
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vart registrerar jag avkomman?
  • Evolve