Bökig Hingst att leda ut till hagen.

K

kratta

Hejsan. Har sedan 2veckor en 3års hingst som jag försöker att gå med, först till börja med så stegrade han vart jag än gick nu är inte det något problem. Men när jag går så har han så J***a bråttom,leder jag honom på höger sida går han automatiskt åt höger ,det samma på vänster sida. Är det någon som har ett bra tips på hur man kan få honom gå rakt fram utan att tränga ner mig i diket. Inte så roligt att gå runt i cirklar eller åttor hela tiden, dröjer rätt länge att gå till hagen då. (hehe).
Övrigt i stallet finns 3st brunstiga ston det kanske förklarar något.
Men jag tar ut honom först och in honom först det kanske är fel ordning?

Sv: Bökig Hingst att leda ut till hagen.

Viktigast är att du visar honom att det är du som bestämmer och att han inte kan göra hur som helst. Annars kan det ju sluta med att han sliter iväg och kommer lös eller något...

Var vänlig men bestämd med honom och visa att det är du som bestämmer i vilken takt och åt vilket håll ni ska.

Hoppas det löser sig!

Sv: Bökig Hingst att leda ut till hagen.

För det första har du kedja under hakan på honom när du går så att du har något att ta tag i ? Visa honom att du inte respekterar att han tränger dig, var tydlig att du har ett revir och där skall han ge fan i att befinna sig. Börjar han tränga dig så stopp honom vänd bröstet mot honom brösta upp dig bli hotfull, höj armarna och ge ifrån dig hotfulla ljud, skjasa till med armarna om det behövs (ungefär som en hotfull svan som skall anfalla), ge dig inte han skall backa undan för dig. Upprepa (brukar inte behövas så många gånger) efter några gånger brukar det räcka med att man väser till när de börjar tränga så vips är de en bit ifrån en igen. Precis när man passerar ett brunstigt sto brukar jag faktiskt låta änden på grimskaftet snurra fritt i luften rakt framför mig alltså precis bredvid huvudet som en liten påminnelse att vi fortsätter rakt fram (förutsätter naturligtvis att det inte är en huvudskygg häst då skall man ju inte göra så min hingst blinkar inte ens när propellern är igång där framme men drar heller aldrig åt det hållet då vet han att den träffar näsan om man sticker dit den och det är ju inte så kul). Verkar fasktiskt som det är ett litet hingstfenomen det här med att trängas. Vi har dessutom så att det är lägre i sidan om vägen vilket gör att när han tränger ner en där så blir han gigantisk när man vips blir 40 cm kortare. Men som sagt det som jag skrev ovan funkade kanon på min i alla fall kan vara värt att prova

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 267
Senast: Happimess
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 401
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 455
Senast: Liten
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 564

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka