Bokföringsfrågor

Hästmassören

Trådstartare
Hur bokför man en häst som används i ridskola? Är det en inventarie eller?
Hur är det med veterinärkostnad och hästläkemedel, var bokför man detta? "Normala" revisorer verkar inte ha så bra pejl på detta....

1493 djur som klassas som omsättningstillgång. Skulle jag säga om hästarna..

Veterinär skulle jag säga ett kostnadskonto i klass 4. 4173 enligt vismas kontoplan :)

Tack! Vet du vad det är för skillnad på 7143 och 7243? I pdf:en som jag hittat står båda som "Veterinär, djurmedicin m moms", antar att "m" betyder "med". Men det verkar ju märkligt att det skulle vara så. Den ena borde ju vara "utan moms", som receptbelagda mediciner ju ofta är.

Det är mer än jag vet, men i bokföringsprogrammet jag har på mitt jobb kan man "modifiera" konton, så du skulle kunna använda ett för med och ett för utan moms. Tänker jag iaf..

Sen är ridskolehästar anläggningstillgångar och inte omsättningstillgångar och bokförs på ett 12-konto. (anläggn.tillg används för stadigvarande bruk och oms.tillg används under en kortare period)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har fram till nu haft ett gratis bokföringsprogram i mobilen, som fungerat bra till mitt lilla fritidsföretag. Men nu tar de bort...
Svar
7
· Visningar
427
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 297
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik En ridskola tänker börja använda en triangelmärkt häst i verksamheten. Detta mot att hästägaren får gratis uppställning. Vad jag vet är...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 182
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
316
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama