Bokföring av hyror

TomasN

Trådstartare
Hur bör man bokföra hyror som inackorderingar betalar in? Inbetalningarna betalas in på mitt bankgiro. Jag skriver inga fakturor. Räcker det att använda bankgirots sammanställning i bokföringen eller måste jag skriva en faktura för varje inbetalning i varje fall för att ha till min egen bokföring?

Sv: Bokföring av hyror

Själv skriver jag alltid fakturor till mina inackorderingar. De behöver inte vara speciellt avancerade.

Iofs tror jag inte du behöver skriva fakturor utan du kan använda dig av kontoutdraget. Det viktiga är ju att du kan speca att allt kommer in där och att inga betalningar sker någon annan väg om skattemyndigheterna vill kolla. Detta kan du ju göra genom att kunna visa upp kontrakt där hyran står specad.

Tänk också på att det kan vara bra att ha papper som visar när någon har sagt upp sig. Detta problem fick vi när en inackordering flyttade och platsen stod tom i ett halvår. Skattemyndigheterna fick för sig att vi hyrt ut en plats vid sidan om (läs svart) vilket inte var fallet.

Lina

Själv skriver jag alltid fakturor till mina inackorderingar. De behöver inte vara speciellt avancerade.

Iofs tror jag inte du behöver skriva fakturor utan du kan använda dig av kontoutdraget. Det viktiga är ju att du kan speca att allt kommer in där och att inga betalningar sker någon annan väg om skattemyndigheterna vill kolla. Detta kan du ju göra genom att kunna visa upp kontrakt där hyran står specad.

Tänk också på att det kan vara bra att ha papper som visar när någon har sagt upp sig. Detta problem fick vi när en inackordering flyttade och platsen stod tom i ett halvår. Skattemyndigheterna fick för sig att vi hyrt ut en plats vid sidan om (läs svart) vilket inte var fallet.

Lina
kanske bör jag börja skriva fakturor. Vi har ju en foderkostnad som idag bara meddelas hyresgästen. Det finns ju även en momsberäkning.

Får dina hyresgäster faktura varje månad eller är de bara för din bokföring? I våra kontrakt står att hyran skall betalas utan anmoden så av den anledningen behövs ju itne fakturan.

Har du en varierande stallhyra skulle jag definitivt skriva fakturor. Det finns en överhängande risk att du blir misstänkt för fusk annars.

Jag tycker det är enklast att lämnarut fakturorna varje månad, men det gör du ju som du vill.

Jag skriver ung. så här:

Stallhyra för juni månad: 1 st á __ kr.
Spånbalar för maj månad: X st á __kr.
Hö för maj månad: Y kg á __kr
osv.

Totalt ___ kr, varav moms __ kr.

Stallhyran betalar man i förväg och "förbrukningsvaror" i efterhand. För att vara helt korrekt ska du ha med ditt namn och adress (ev org nr) samt kundens namn o adress.

Gör t ex en enkel mall i exell som du uppdaterar varje månad.

Lina

Är det inte knöligt att hålla ordning på momsen om du inte har en verifikation för varje affärshändelse?

Är det inte knöligt att hålla ordning på momsen om du inte har en verifikation för varje affärshändelse?

Jo jag har en verifikation för varje affärshändelse. Jag har bara inte skrivit ut en faktura för varje affärshändelse.

Jag har aldrig fått nån faktura i nåt stall och alla har inte varit svarta.

Nej det kan hända att du inte har fått någon faktura, men det kanske är fakturur utskrivna ialla fall.

TomasN, det enklaste är att skriva fakturor, om du sen skickar ut dem eller inte är en annan sak, men för bokföringens skull så blir den enklast!

Ja absolut lättaste och mest rätt redovisningsmässigt sett är att du gör fakturor där ditt företags namn, adress, organisationsnummer samt löpande fakturanummer och fakturamottagare finns med. Det går ju att ha enkelt i en excelbok där du har ett blad per hyresgäst och ändrar bara månaden hyran avser och ev extradebiteringar.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
Juridik & Ekonomi Jag har fram till nu haft ett gratis bokföringsprogram i mobilen, som fungerat bra till mitt lilla fritidsföretag. Men nu tar de bort...
Svar
7
· Visningar
451
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 564
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 715
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar