Bokat hö utan analys!

Alliegator

Trådstartare
Vår stallföreståndare har reserverat ett parti hö åt oss. Det är inte analyserat, sent skördat och ser inte kul ut. Billigt, men blir ju dyrt ändå.

De har fyllt skullen med detta, finns inte plats för mer.... Inte kul att betala för detta hö!

Vad kan en analys kosta? Hoppas på att stallägaren ska fatta att hästarna inte mår bra om de inte får tillräckligt med näring. Men risken är väl att man blir utkastad.... :eek:

Sv: Bokat hö utan analys!

Det har ju generellt inte varit ett sådär jättelysande år när det gäller att få till bra grovfodervärden, vi och många andra har samma problem. Vårt hö skördades en månad senare än det brukar vilket innebär kassa proteinvärden. Men det går ju att lösa med lusern och /eller andra proteinrikare kraftfoder.
Det blir lite dyrare ja, men det är bara att gilla läget tyvärr. Vädret kan knappast nån påverka;)
(Jag hoppas dock att vi får bättre värden på hösilaget som det blir av andra skörden.Borde bli)

Analycen tar ca 580:- inkl. moms för analys av hö om man valt mj, smrp och mineranalys.
Vill man ha hygienisk analys också kostar det mer, vet dock inte hur mkt.

Senast ändrad:

Ja att ge höet är ok om det inte är mögligt... men hur ska man kunna veta vad ska komplettera med om det inte finns analys? Vissa människor har svårt att förstå. I detta fall, så har deras häst "alltid" fått hö från den åkern, och det har "aldrig" varit något problem. Jag som vill ha analys blir betraktad som besvärlig.
Jag får antagligen betala egen analys och komplettera i smyg - annars blir man betraktad som besvärlig och får flytta.
Just nu skulle jag GÄRNA flytta! men alla ställen har sin problematik. Man pratar om "körkort för häst" men det hjälper ju inte om stallägare är efter i tänkandet....:cry:

Gör en egen analys, Hjortens är väl billigast tror jag...

Det är ju bättre att veta. Dock går det aldrig att se på höet hur värdena är, ett gult hö kan vara betydligt bättre än ett grönt, starkdoftande.

Gör en egen analys. Går också att göra analys med avseende på energi/protein och skippa mineraldelen. En sån analys kostar här vid mitt lokala mjölk-lab strax under 100-lappen.

Vad kan en analys kosta? Hoppas på att stallägaren ska fatta att hästarna inte mår bra om de inte får tillräckligt med näring. Men risken är väl att man blir utkastad.... :eek:

Med risk för trådkapning fast ändå inte =) detta blir en samlad respons till många trådar och reflektioner om dessa också så ta inte åt dig alltför mycket TS ;) MEN Jag förstår inte riktigt detta resonemang?! Jag menar om nu man får ett hö med låga värden fast man vet om det är det då hela världen???? - Jag har hellre ett hö/silage med låga värden som har BRA hygienisk kvalitet och tillskottsfodrar med kraftfoder!! Det är inte idealet NEJ jag vet!! MEN hästarna far intre illa av det i alla fall!! + det är egentligen lättare att ha hästarna på fri tillgång på ett lägre grovfoder och sen justera med kraftfoder risken blir ju annars att de får för mycket!!
Har jag ett riktigt högt grovfoder men av sämre hygienisk kvalitet - ja då är det ju kört liksom det kan jag ju inte justera för allt i världen!!
År som detta få man kanske dessutom ta skeden i vacker hand och tacka för vad som bjuds så att säga det har ju inte precis varit det ideala vädret och kanske din Stallägare resonerar som jag att hellre ett gäng friska hästar i stallet som får tillskott än ett gäng hostiga och krassliga hästar i perfekt hull (vilket dom ju ändå tappar om dom blir sjuka)

(jag ska bara nämna att jag fodrar själv med silage ifall nån nu anser att det skulle göra nån skillnad - det gör inte jag)

Jag håller med om hygieniska kvaliten - MEN stallägaren vill inte analysera överhuvudtaget. Onödigt när deras häst ätit samma hö "alltid" ... Så jag vet inte vad jag fodrar med om jag inte analyserar själv. Det känns retfullt. Men jag kan ju strunta i dom - och inte tala om resultatet av analysen förrän de betalar halva.... :devil:

Så gör jag alltid om jag betalar analys för parti som andra intresserar sig för. Jag gör analysen, sedan smackar jag bekymrat över resultatet, droppar några kommentarer som "oj, det var verkligen speciellt" "ja, det är ju inget som inte går att åtgärda om man vet vad man ska ge" eller så.

Och vips! brukar de flesta bli intresserade. Och få betala för att få reda på siffror :D

Det här året har inte varit nådigt. Jag är glad att jag fått tag i hö överhuvudtaget. Verkade hopplöst länge. Vet dock inte vad det är jag köpt. Tänkte åka och hämta första lasset imorgon, analysera och sedan får man se. Är det rent åt helsike får jag ta ställning till det då. Med två unghästar vill man gärna ha bra. :crazy:

Kan du inte försöka få tag i hö själv då?

Nej då är det ju knivigare :crazy: Förstår att det känns irriterande!! Som tur är kan man ju utläsa den hygieniska kvaliteten GANSKA långt själv om man vet att det är ett allmänt lågt värde i grovfodret. Så man inte ger dom hygieniskt dåligt grovfoder menar jag

sen är det ju alltid bäst att analysera - jag menar verkligen inget annat - det finns ju sånt man inte upptäcker med ögat/näsan också...

Jag menar om nu man får ett hö med låga värden fast man vet om det är det då hela världen???? - Jag har hellre ett hö/silage med låga värden som har BRA hygienisk kvalitet och tillskottsfodrar med kraftfoder!!

Nu är ju inte problemet att detta hö HAR låga värden utan att MAN INTE VET ALLS vad det har för värden! Hur ska man då veta VAD man ska tillskottsfodra med?? :confused:
Det är ju DET man vill veta när man vill ha analys - behövs det nåt att tillskotssfodra med och i så fall vad? (oftast är det låg proteinmängd som är problemet OM det är nåt problem och/eller fel Ca/P-kvot som behöver justeras)

Det där med hygienisk kvalité är en helt annan sak. Det är ju självklart att det är högsta prioritet! Men du verkar ha missförstått frågan i denna tråd.

Fast som TS skrev i översta inlägget "inte tillräckligt med näring"
och som du ser om du läser vad jag svarat på citerat samt att jag skriver klart och tydligt att det är ett samlingssvar reflekterat på flera trådar!!!

Fast som TS skrev i översta inlägget "inte tillräckligt med näring"

Ja det är kanske dumt att förutsäga att det HAR låga värden när man inte vet ännu.
Men stallägaren resonerar ju lite konstigt också om h*n tror att höet alltid har samma (bra) värden varje ÅR.

Jo fast det är ju inte det jag reflekterar över utan mer prioriteringen. UTAN att för den skull mena att attackera stackars TS!!:D mer generellt bara...

Jag skulle absolut ha analyserat och behållt resultatet för mig själv.
Ingår kraftfoder i hyran? I vilket fall som helst är det väl fritt fram att tillskottsfodra din häst hur du vill. Vem kan hindra dig till det? Du köper bara in det som behövs till din häst. Du kan väl inte bli utkastad för att du ger din häst kraftfoder?
Blir det frågor så får du väl svara om du vill, men dela inte med dig av analysen utan att ta betalt.
Är ni fler som står inhyrda? I så fall kan du väl gå ihop med de som vill dela på kostnaden.

Analysera, och vill dom andra ha reda på resultaten sen, så får de betala dig en del av analyskostnaderna. Inte kan dom väl slänga ut dig för det?

Lite snopen är jag nu... När du skrev Hjortens så reagerade jag direkt eftersom det är labbet i Östersund (10 mil från mig). Men jag visste inte ens om att de gjorde foderanalyser så nu gjorde jag min via Analycen men blev lite besviken då fakturan som kom var på en högre summa än vad som stod i beställningsformuläret... Hmpf!

Det stod 319:- för en grundanalys (TS, MJ och SmbRP) men fakturan är på 355 kr inkl. moms, så det stämmer ju inte om det skulle ha varit plus moms heller... Fast priset 319 kanske är plus moms och sen fick jag rabatt? Det står nämligen att om provet är klippt så kan det bli billigare och jag klippte mitt.

/Camilla

Jag har för mig att Analycens priser är exkl. moms, det stämde i alla fall sist jag analyserade därifrån.

Hjortens är som sagt var billigare, men då får man vänta längre.

Liknande trådar

Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 158
Senast: lil-sis
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 673
Senast: Mabuse
·
Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 415
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 574
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Släpande bakben