Bokashikompost

Thaliaste

Trådstartare
Är det någon som har en bokashikompost? Har läst på en hemsida som säljer hinkar och strö och där verkar det så enkelt, är det så enkelt och luktfritt som det sägs?

Har sett att Granngården säljer något liknande, är det samma strö oavsett var man köper eller måste man hålla sig till ett visst märke?

Jag har bokashi, from bokashi.se

Sjukt nöjd! I princip luktfritt, lättskött, blir jord på några veckor.

Kan dessutom tipsa om deras podd, bokashipodden. Massor med info!

Jag har bokashi, from bokashi.se

Sjukt nöjd! I princip luktfritt, lättskött, blir jord på några veckor.

Kan dessutom tipsa om deras podd, bokashipodden. Massor med info!

Låter ju som att det är sådär bra då! Funkar leveranser smidigt? Har du provat något annat märke?

Låter ju som att det är sådär bra då! Funkar leveranser smidigt? Har du provat något annat märke?

Ja jag köpte urban garden strö en gång. Inte alls lika bra som det från bokashi.se
Leveransen är som vilken postorder som helst, inga bekymmer alls.

Min man däremot tycker det luktar illa. Men å andra sidan tycker han att vanlig plantjord luktar illa så jag lyssnar inte på honom :angel:

Jag höll på en säsong och det är både enkelt och ger fantastisk jord. Tyvärr tycker jag inte att det är helt luktfritt. Jag bor i lägenhet och har haft tunnorna stående på inglasad balkong. Det är en lätt lukt kring tunnorna i sig själva, men framför allt är det ett par dagar efter att man tömmer tunnorna och blandar ut komposten i jord då det luktar rätt rejält. Jag har också haft svårt med rengöringen av tunnorna; utan tillgång till vattenslang utomhus så har jag fått skölja ur ruttnade matrester i duschen... Sammantaget så har det tyvärr fått mig att dra mig från att starta upp jordfabriken igen.

Jag skulle vilja säga att det inte är luktfritt när man öppnar för att fylla på :laugh: men vi har en burk som vi fyller först, så öppnar hinken 1-2 gånger i veckan. Lakvattnet luktar också väldigt mycket. Men det är enkelt och blir ruskigt bra jord, snabbt går det också. Och lakvattnet är kanon till alla inomhus växter om man står ut med att det doftar några timmar efter vattning.

Oj så olika man kan uppleva det! Jag tycker att visst det luktar lite men inte alls så farligt. Lite syrligt en stund bara.

Har dock haft en hink som blev för blöt och det stank!

Ja jag köpte urban garden strö en gång. Inte alls lika bra som det från bokashi.se
Leveransen är som vilken postorder som helst, inga bekymmer alls.

Min man däremot tycker det luktar illa. Men å andra sidan tycker han att vanlig plantjord luktar illa så jag lyssnar inte på honom :angel:

Jämförde nu, och ströet från bokashi.se är faktiskt billigare än det från GG. Men det kostar ju lite att starta upp så jag drar mig lite för beställningen ändå.

Just nu går mitt matavfall till biogas, och det är ju också bra...

Jag höll på en säsong och det är både enkelt och ger fantastisk jord. Tyvärr tycker jag inte att det är helt luktfritt. Jag bor i lägenhet och har haft tunnorna stående på inglasad balkong. Det är en lätt lukt kring tunnorna i sig själva, men framför allt är det ett par dagar efter att man tömmer tunnorna och blandar ut komposten i jord då det luktar rätt rejält. Jag har också haft svårt med rengöringen av tunnorna; utan tillgång till vattenslang utomhus så har jag fått skölja ur ruttnade matrester i duschen... Sammantaget så har det tyvärr fått mig att dra mig från att starta upp jordfabriken igen.

Just det där med att de kallar det "jordfabrik" har gjort mig lite nervös 🤣 Låter liksom så storskaligt, smutsigt, slamrigt osv...

Jämförde nu, och ströet från bokashi.se är faktiskt billigare än det från GG. Men det kostar ju lite att starta upp så jag drar mig lite för beställningen ändå.

Just nu går mitt matavfall till biogas, och det är ju också bra...
Ja det är nackdelen, kostnaden för att starta. Jag hade tur och vann två hinkar med kran i en tävling.

Jag lider av matrestsbrist och funderar på att ta hem sump från jobbet :angel:

Jag har, men håller inte på och krånglar med lakvatten etc, jag har dem bara till jordfabriker. Vanliga 5L hinkar med lock från Biltema (29 kr styck typ), strö från GG, efter några veckor varvar jag det med jord i plastbackar med lock och planterar direkt i dem sen.

Jag har, men håller inte på och krånglar med lakvatten etc, jag har dem bara till jordfabriker. Vanliga 5L hinkar med lock från Biltema (29 kr styck typ), strö från GG, efter några veckor varvar jag det med jord i plastbackar med lock och planterar direkt i dem sen.

Blir det inte blött i hinkarna? Det var främst det som verkade smidigt i deras (dyrare) specialhinkar, att man då kan tömma ut vätskan i botten.

Jag har kört två säsonger. Jorden blir finnigt lakvattnet bra näring. Jag tycker det luktar lite och särskilt om man snålat med ströet. Nackdelen tycker jag är att jordfabriken tar plats och är rätt meckigt för mig som bor i lägenhet. Hade jag haft större har jag nog fortsatt kontinuerligt, men nu tar jag uppehåll med jämna mellanrum för att jag har inte plats för jorden. Jag köpte mitt från microjord och vad jag förstår är det skillnad på strö och strö så jag skulle kolla vad det är för strö som är bäst.

Blir det inte blött i hinkarna? Det var främst det som verkade smidigt i deras (dyrare) specialhinkar, att man då kan tömma ut vätskan i botten.
Nej jag upplever inte att det blir blött. Kanske beror på vad som läggs i. Jag har testat med dubbla hinkar med hål i botten på den övre, men det blev liksom max 1 dl vätska så det kändes inte värt det.

Jag har kört hos en kombo i hennes riktiga hinkar. Helt luktfritt. Strö från bokashi.se. Har också gjort i egengjorda hinkar (10l-hinkar från lokala pizzerian som de gärna ger bort, borra hål i en och ställ inuti en annan. Perfekt plats för lakvattnet som blir av min blandning frukt/grönsaks/bröd-skräp.) jag har både använt strö från mikrojord och spray jag själv blandat av em och rörsockermelass från bokashi.se och har haft bra resultat. Dock viktigt att använda samma modell på båda hinkarna samt ett innerlock rakt på grönsakerna, för annars blir det för mycket luft i hinken vilket luktar illa.

Jag har varit med om enstaka stinkhink, men det har varit i början innan själva hinkarna fått bra bakteriekultur tror jag, eller om luft kommer in, vilket är större risk med egengjorda hinkar.

Nu har jag paus. Det är lite jobb ändå. En måste orka lyfta och så.

Så himla bra resultat dock! Har en bild på tre zucchiniplantor, där en fått bokashijord. Den gav tre gånger mer skörd än de andra. Hittade bilden. Gissa vilken som fått bokashijord! CE41DED1-A9F7-42C8-82D8-A869C432F9E2.jpeg

Just det: bara strö från hornbach och mikrojord.se är datummärkt, men allt strö är färskvara. 🤷‍♀️

Jag har kört hos en kombo i hennes riktiga hinkar. Helt luktfritt. Strö från bokashi.se. Har också gjort i egengjorda hinkar (10l-hinkar från lokala pizzerian som de gärna ger bort, borra hål i en och ställ inuti en annan. Perfekt plats för lakvattnet som blir av min blandning frukt/grönsaks/bröd-skräp.) jag har både använt strö från mikrojord och spray jag själv blandat av em och rörsockermelass från bokashi.se och har haft bra resultat. Dock viktigt att använda samma modell på båda hinkarna samt ett innerlock rakt på grönsakerna, för annars blir det för mycket luft i hinken vilket luktar illa.

Jag har varit med om enstaka stinkhink, men det har varit i början innan själva hinkarna fått bra bakteriekultur tror jag, eller om luft kommer in, vilket är större risk med egengjorda hinkar.

Nu har jag paus. Det är lite jobb ändå. En måste orka lyfta och så.

Så himla bra resultat dock! Har en bild på tre zucchiniplantor, där en fått bokashijord. Den gav tre gånger mer skörd än de andra. Hittade bilden. Gissa vilken som fått bokashijord!Visa bifogad fil 84849

Just det: bara strö från hornbach och mikrojord.se är datummärkt, men allt strö är färskvara. 🤷‍♀️
Vet inte om jag vill ha just en zucchiniplanta som ger tre gånger mer O_o:cautious::D
Det räckte så bra ändå :p

Liknande trådar

Hemmet Är på gång med att försöka bygga om mitt kök, och funderar mycket på hur jag borde göra kring spis/ugn. Köper jag en klassisk spis, är...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 021
Senast: LenaH
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 851
Senast: Mineur
·
Hemmet Efter minst sju år av handdiskande vill jag inte mer. Jag älskar matlagning och som det är nu får jag diska minst 2 - 3 gånger om dagen...
2
Svar
39
· Visningar
1 099
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 989
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2