bokar i galoppen!

H

hanna021

hejsan! jag tog hem min häst för ca 3 månader sen och tömkörde och började rida efter nån månad. eftersom han inte kan galoppskänkeln riktigt än så var det mest bus på åkrar och sen korta in honom till kort galopp, han har tagit galoppen rätt så bra. men nu har han fått någon fixidé! För någon vecka sedan red jag och en kompis ut på en åker och vi började galoppera som vanlig och han tar ca 1-2 galoppsteg sen så bockar han. Tänkte att han var glad då han hade vilat två dagar. men sen har det varit så varenda gång och jag har kollat så att inte sadeln klämmer åt eller gör ont genom att longera med sadel och då inga bockningar. sedan provade jag på en volt när min kompis galopperade i kort galopp då gick det super men så fort hon ökade lite, lite så kände man att han började trycka ihop sig men då saktade hon av så det blev ingen bockning. men försöker man utan sällskap och börjar från kort trav till galopp så bockar han och ger sig inte förns han saktar av till trav. Det jag inte kan lista ut är varför han har börjat bocka när han inte har ont och han ser inte busig och glad ut när han bockar men inte arg heller ser mer bekymrad ut på nått sätt inte som han har ont eller så, lite svårt att förklara! :d Väldigt tacksam för svar då jag vill få bort dom här fasonerna men inte vet vad hans bekymmer är! //Hanna :confused:
 
Sv: bokar i galoppen!

om han inte har ont nånstans kanske han har träningsvärk i musklerna om han inte är van att galoppera.
 
Sv: bokar i galoppen!

Jag skulle börja med att kolla igenom ryggen hos en veterinär för att kunna utesluta ev smärta därifrån. Sen skulle jag be en sadelutprovare eller någon annan som är duktig på sadlar kolla så att sadeln verkligen passade.
Om man inte hittar något fel på ovanstående... DÅ skulle jag börja klia mig i huvudet....
OM det bara är en fixidé så är det lättare att kräva av honom att lägga av med dumheterna om man vet att allt annat är kollat och ok, om du förstår vad jag menar?
Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 083
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 555
Senast: Stereo
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 604
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp