Bok om tömkörning?

S

Sverke

Jag letar febrilt efter en bra bok om tömkörning. Inte med inriktning mot att man tänker köra sin häst, utan som ett komplement i ridhästens träning. Någon som har något tips? Jag har fått ett tips om att det eventuellt ska finnas en bok med Bo Jenå på framsidan? Nån som hört talas om den?

/Linnéa

Sv: Bok om tömkörning?

Har precis beställt från Ridsports hemsida, Hästens arbete på töm tror jag att den heter. Nu blev det bara DVD:n för min del men det fanns både och på hemsidan, till hyfsat pris också tyckte jag.

Kan återkomma med recension av DVD:n i nästa vecka om du vill!:)

Philippe Karl har skrivit en kort (96 sidor!) men otroligt bra bok om tömkörning. Det är 4 delar, del 1 behandlar hästens anatomi och rörelsemönster och Karls teori (ja inte bara hans) om hur hästen arbetar bäst. Del 2 handlar om introducerande övningar för att lära hästen vad man vill. Del 3 tar upp fortsatt arbete inkl hoppning på töm (!). Del 4 slutligen tar upp arbete med inlärning av piaff, passage, levad, galoppiruetter etc.

Den förutsätter att hästen är inlongerad och kan gå böjd i longeringsvolten.

Jättebra, trodde aldrig det skulle gå att få ut så mycket på så få sidor, men eftersom den är på engelska är det lusläsning som gäller. Jag har svårt att ta till mig hans åsikt om vilken sida man ska gå på vid sluta men det är väl det enda. Många bilder.

Den finns på adlibris för 225 kr just nu, amazon.com har den också, vet ej hur dollarn ligger just nu. Long reining the Saumur method tror jag den heter.

KL

Då kan jag "recensera" den DVD jag nämnde ovan, för den som är intresserad; den var MKT bra, informativ, tydlig, mkt väl filmad och bra ljud. MÅNGA bra tips både gällande arbetet på töm och utrustning, tömsättning, säkerhetsaspekter m m. MKT prisvärd.

Hoppas att du gillar den lika mycket som jag gjorde då:)

Liknande trådar

Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
317
Senast: Jeps
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 705
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 227
Senast: Milosari
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 633
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka