Bok med speciell handling

mian1

Trådstartare
Vi läser mycket hemma och barnen tar till sig sånt som vi läser om. Nu letar jag efter en speciell bok att läsa för min dotter. Hon är en snäll tjej, men tyvärr lite för snäll mot kompisarna. De som är lite tuffare vill gärna köra över henne och hon tar inte för sig. När vi pratar om det hemma så säger hon att hon visst säger ifrån om det är viktigt för henne, men att det oftast inte spelar någon roll (vem som får bestämma, vem som ska stå först eller sist i kön osv.) och då vill hon vara en snäll kompis och göra de andra glada. Det är lite svårt att förklara för en 7-åring att alla vill ha en snäll kompis, men ingen vill vara kompis med en mes...eller nåt. Hon gör sig själv en otjänst när hon är för snäll.

Jag söker därför en kapitelbok lagom för en 7-åring i ämnet "Säg nej och få respekt". Gärna en spännande bok, men helst ingen hästbok.

Sv: Bok med speciell handling

Nu har jag ingen bok att tipsa om...

Men alltså jag vet inte om det är rätt väg att gå att försöka ändra hennes personlighet. Om saker inte spelar ngn roll för henne varför skall
hon strida ? Om hon verkligen strider när det är ngt som är viktigt för henne ?

Självklart inte, men samtidigt är det viktigt att hon vet att hon har rätt att säga ifrån. Att vara en bra kompis inte är detsamma som att lägga sig platt. Därför tänkte jag att en bok i ämnet kunde vara bra att läsa. Då får hon något att fundera över. Hon ska veta att det inte är ok att bli överkörd eller att köra över andra, men självklart ska hon själv känna när hon känner sig överkörd och inte.
Vill inte förändra hennes personlighet, men gärna stärka hennes självkänsla!

Okej jag misstänkte att det var så du egentligen tänkte, men när man läser det du skrev så låter det inte riktigt så.

Det är lite svårt att förklara för en 7-åring att alla vill ha en snäll kompis, men ingen vill vara kompis med en mes...eller nåt. Hon gör sig själv en otjänst när hon är för snäll.

Hoppas att du hittar en bra bok på temat. Annars så tror jag att det räcker med att ni pratar med henne om vikten av att veta vad man vill och när man vill ta strid. Men att det är helt okej att vara snäll - och om någon utnyttjar det så är det den som har ett problem

Jag tycker också att det är skillnad på att vara "snäll" och att vara en "mes". (Både för barn och vuxna för övrigt!) Självklart är det inte bra att alltid vika sig och säga ja och amen till allt, men det är inte det samma som att vara snäll tycker jag. Snäll är man om man är omtänksam och inte gör elaka saker. Det kan det väl inte bli för mycket av?

Är inte Pippi rätt bra? Det var förstås länge sedan jag läste Pippi, men jag minns henne som tuff och principfast, men snäll!

Min dotter var länge och är till viss del fortfarande väldigt snäll. Jag har läst Pippi, Pricken och andra bra - böcker såsom Astrid Lindgrens övriga (utom Emil... den ville de inte lyssna på eller se på film). Jag har dock inte läst de böckerna för att hon ska sätta gränser bättre. Jag har inte sett min dotters vilja att vara till lags som något problem, kanske en brist hos mig. Vad vet jag.

Det jag däremot har gjort med "uppsåt" :-) är att "tillåta" henne att säga nej till mig och mina förslag o s v, eftersom jag anser att hon behöver lära sig att sätta just gränser. (Mina pojkar behöver INTE lära sig att sätta gränser i större utsträckning än de redan kan...) :devil:)

Hon har på senare tid, läs nu när hon är 16 år, ändrats ofantligt mycket. :eek: Hon har blivit mycket tydlig med vad hon vill, nu gäller det för mig att mer ignorera vissa saker som hon prompt säger sig vilja göra... Det brukar räcka med att hänvisa till vad hennes barnbidrag, som hon har att röra sig med, räcker till. :angel:

Jag ska klura lite och se om jag kommer på något som kan vara till mer hjälp för dig - eller din dotter.

Måste bara få säga att jag tror inte en speciell bok om att lära sig att säga nej och hålla på det, klarar av att få dottern att förstå vad du menar om inte ni som föräldrar lyckats med den biten i er uppfostran.

Sådant där brukar dock bli bättre med åldern.

Hehe, det är ursvårt. Om du vill ha en bok om en flicka som är jättesnäll och ändå till slut ges det hon vill ha kan jag enkelt bidra :p Se bara filmen om Klara, flickan var faktiskt en totalmes kändes det som.

Men jag gör ett försök i alla fall. Det blir lite äldre böcker. Du får tyvärr inget -säga nej till vännerna. Bara säga nej till familjen och ställa till med oreda.

"Det blåser på månen" är helt fantastisk. De två flickorna är riktiga odågor, men snälla i hjärtat och räddar pappa till slut. Min favoritbok när jag var liten.

Roald Dahl, "Matilda". Hon är kanske snäll, och hennes lärarinna också. Men hon lever i en hård miljö och sätter sig upp mot sin familj.

Kitty böckerna, de gamla från 40-50 talet. Handlar om en Kitty som är handlingskraftig och löser mysterier. och jag tror jag läste dem själv när jag var 9. Så det borde fungera som högläsning.

Om du hittar "a hat full of sky" av Terry Pratchett översatt så är den om en liten häxa som är väldigt trevlig. Det är en barnbok.

Om några år kanske Abhorsen av Garth Nix.

Får se om jag kommer på ngt mer.

Jag håller med om att det är enkare att förklara och problematisera utifrån en bok, saga, historia och önskar jag hade kunnat hitta en åt dig där man inte alltid gör som vännerna vill.

Tack för tipsen. "Det blåser på månen" kommer jag också ihåg att jag gillade när jag var liten även om jag inte minns vad den handlade om.

En bra bok för dottern behöver ju inte heller handla om någon snäll som säger ifrån utan kan handla om kompisproblem öht. Att man kan ha konflikter med kompisar, men ändå fortsätta att vara kompisar. Konflikter går att lösa.
Tycker att vi pratar mycket om det här hemma, men ju fler "inputs" desto bättre. Hon vet minsann vad hon vill och hur man hanterar konflikter hemma, men med kompisarna är det inte lika lätt. Då backar hon hellre.

Hittade en bok om "Hedvig och Max-Olof" om en flicka som ljuger för klasskompisarna för att bli mer populär och hur hon sedan reder ut det. Finns även nån bok i samma serie när Hedvig blir kompis med en tjock och mobbad kille. Tyckte att de verkade sympatiska, men dottern sa att fröken läst den första boken i serien i skolan och att den var jättetråkig. Hon vill ha spännande böcker.

Det blåser på månen ska jag leta efter. Kitty-böcker finns även nya och de är om en betydligt yngre Kitty (utan den blå sportbilen ;) )

Men sportbilen var ju det läckraste! :D och att de var hela 16 år gamla och hade pojkvänner :p nåja, den yngre är säkert supercool!

Taran i "De trennes bok" grälar ganska mycket med sin kompis som är prinsessa (och lite dryg iofs :) ).

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
787
Senast: Tuvstarr
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 438
Senast: lilstar
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 157
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar