Böjveckseksem?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Trissa

Trådstartare
Visst är det sådant som barn får? Jag funderar över om min hund har något åt det hållet i ljumskarna, han blir röd och irriterad när han legat och sovit och inte "luftat" ljumskarna. Vad gör man åt det på barn? Jag har smörjt med zinkpasta, och det funkar rätt hyggligt, men mest för stunden känns det som.

Sv: Böjveckseksem?

Jag har haft böjveckseksem sissådär senaste 20 åren. Det som hjälper bäst är hydrokortisonsalva och mycket mjukgörande.

Mjukgörande som tex Helosan? Jag vill helst inte använda cortison-salva.

Problemet är ju bara att med mjukgörande slipper man bara narigheten som kan uppstå.. för att verkligen bli av med eksemen behövs mer.
Men prova dig fram.
Jag hade någon mjukgörande en gång man fick på glasburk, den var kanonbra, men då hade jag varit hos hudläkare först och fått utskrivet.

Och enligt fass innehåller den zink, som ju har fungerat rätt bra hittills. Jag ska absolut testa den, verkar som om det kan vara något för hans tassprickor också! Tackar! :bow:

Jag har också böjvecksexem, har haft det hela livet. Har nån gång använt kortisinsalva, men håller mig annars helst till Fenuril som mjukar upp väldigt bra.

Fenuril låter lite bekant, är det någon hand eller fotsalva? Jag tycker inte huden är torr på honom, "bara" röd, men mjukgörande är ju i och för sig aldrig fel.

Fenuril kan du ha på hela kroppen, den är dessutom väldigt dryg.

Kanske känner du igen den från den hemska TV-reklamen för något år sedan, där en kvinna halvligger i soffan klädd i rosa och hennes jätte-sliskige man smörjer in hennes fötter/ben med salvan och ger henne luftpussar! :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 458
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 828
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 029
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 726
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve