böjprov?!

ninno

Trådstartare
Nu vet jag varken ut eller in efter allt funderande, så nu ber jag er bukefalare om hjälp!

Jag köpte en häst från spanien för 1 månad sedan, han kom hit 9 juni och hade då varit nästan två veckor på resa = stått stilla mycket.
Han har aldrig varit halt eller haft något problem helst med sina ben, och blivit riden i bergen i spanien 4-5 timmar per dag, helt utan problem, han var i toppform när han startade från spanien och gick hur fint som helst de två veckor jag hade hand om honom i spanien innan jag köpte honom.

Veterinärbesiktningen i Spanien innehåller inget böjprov.
När han kom hit, och jag, 1½ vecka efter att han kommit, ville ha en ny veterinärbesiktning på honom här, hemma i finland, visade han +1 på ena benet och + 3 på andra vid böjprovet, och det efter att han stått och sovit när veterinären besiktade och sedan blivit travad med ca. 2 m, strax därefter böjprov..

Han jag köpte honom av i spanien, en känd brittisk hästtränare som verkligen har ett berg av kunskap, sa att jag inte ska lita på böjproven, hästen har aldrig haft ngt fel, och det hade den inte under den tid jag har sett honom heller..

hästen har ju förstås varit styv efter resan, kan det inte vara det + att han inte var uppvärmd som ger positiva resultat på böjtesterna?!
Veterinären sa att jag ska ta ultraljud och röntgen, säljaren sa att det är bara att ta pengar av mig..

jag litar på säljaren, vi är nära vänner sen jag bodde hos honom,
han har varit ärlig med andra saker gällande hästen, och blev helt uppenbart arg på veterinären.. det mest för att böjproven blivit förbjudna i tyskland och snart även i england, pga. att de inte är tillförlitliga.. och man kan ju tänka sig själv, hästen var avslappnad, han sov, och dessutom har han varit och säkert ännu är styv...

det är så mkt att jag inte kan tänka klart.
all den väntan av att han ska komma hem från spanien,
och alla pengar man lagt ut.
och böjprov görs inte i spanien....

snälla, utan att vara elaka, säg vad ni tror om detta!

Sv: böjprov?!

Såvitt jag vet så är det inte aktuellt att förbjuda böjprov (flexion tests) i England?

Personligen så även med resan och allt, så en tregradig böjreaktion går inte att förklara bort i min värld. Tyvärr =/ En grad, jämnt båda fram eller båda bak skulle jag kunna förklara med resa etc, men en tregradig enkelsidig. Tyvärr.

Vilken led reagerade han i/vilken typ av böjpov? (lågt resp högt?) fram eller bak. Vilka ben?

Jag skulle inte lita blind på den säljaren. HUR kan han tycka att det är att 'ta pengar från dig' med rtg och/eller ultraljud? Om hästen inte är röntgad tidigare, hur vet säljaren att hästen är frisk? Det är ju tyvärr så att en häst kan fungera år efter år med en defekt, men sen blir det för mycket och hältan kommer.

Så, tyvärr skulle jag INTE lita på säljaren, jag skulle dessutom förlora förtroendet för säljaren pga dennes uttalanden. Och jag skulle göra en full hältutredning med fraktionerade böjprov, rtg samt ledblockader (och ul om vet ansåg det befogat) och ta reda på exakt vad som felas hästen. Snarast, dvs skulle lyfta luren måndag morgon och boka första möjliga tid.

När du vet svaret på hältutredningen kan du gå vidare med vad du ska göra då.

Ouppvärmda, mer äns krittat upp och ner i löpargången och sen travar upp och ner i löpargången en gång, genomgår ju de flesta hästar böjprov. Också haft de som stått och slumrat när vet klämmer, känner och böjer, men det ska inte ge böjreaktion för det. Och osannolikt en tregradig.

Glömde: hur gammal är hästen? Var den ohalt vid longering och initialt ut på löpargången/motsv? Vad var priset (du behöver inte skriva ut det om du inte vill, är mest ute om den höll normal prisnivå eller var 'billig' alt 'ett fynd'). Varför såldes den? Och vad innehåller vetbes från spanien för något i form av undersökningar och ev anmärkningar?

Senast ändrad:

jag kan inte annat än att hålla med Alexandra_W.

att hästen aldrig visat på några fel/hältor utan provokation innebär inte per automatik att det det aldrig kan hända. det är ju som att säga att - min häst har aldrig varit halt så det kommer den aldrig att bli :angel: så kan man ju inte säga

hur duktig säljaren än är så har ju inte denne röntgen syn eller kan sia om framtiden ;)

veterinären vill ju troligen röntga/u.l för att försöka ta reda på vad som gör att hästen reagerar på provokationen för att kunna åtgärda så tidigt som möjligt och att ev. fel ska hinna göra så lite skada som möjligt och hästen ha så bra förutsättningar som möjligt för att bli helt återställd. det är ju veterinärens jobb, inte för att bara ta pengar av dig :crazy:

Jag känner mannen och han har svårt att ta att han har fel, man ska inte säga emot honom. Men mycket kan han och vet, men håller med om att hästen kan ha fått en skada innan han köpte den, som han inte vet om, men att hästen inte haft problem under hans tid, det tror jag fullständigt på.

Veterinären kollade bara bakbenen, det var under knät hon började känna då och pratade om ngn led.. började på T tror jag men minns inte namnet...hon är tysk så lite svår att föstå.. men bättre än finska ..
Hästen är 7 år, han var runt 40 000, pga av att han inte är mkt riden och ändå så pass gammal. Har varit hos spanjorer innnan som försökt lära honom spansk skritt genom galoppen så han kan inte galloppera ordentligt, börjar hoppa på stället pga av det..

Det är ju det, hon longerade honom inte. Det ända han rörde på sig var detdär böjprovet...

hade för mig att det var på väg att förbjudas i england, britten jag köpte av sa ngt om att det är på diskussion i england, att det ifrågasetts, sen pratade han om tysklands förbjudning och jag kanske missförstod ngt, jag vet inte.. vi pratar olika språk..

tilläggas om veterinären kan ju vara att hon sa att min katt hade aids, att en bekants hund ska avlivas pga att han blivit stigen på tassen 'adrig blir bra', osv. hon är lite sån som överdriver av ngn anledning, och jag ser ingen annan anledning än pengar..?!
men det är inte hon som ska röntga ändå, för liten mottagning..

och för att böjprovet ska visa korrekt, om man ska lite på det, så ska det väl göras helt rätt också har jag hört.. har hört att det är många veterinärer som inte kan göra det som det ska göras, att man eg. borde fara till en ordentlig klinik.....

hm, lät ju som rena rama dödsdomen när hon var där.
jag vet inte vad jag ska tro.
men röntgen är vad ni tror på nu i första hand?
ngn aning om vad det kostar? har själv aldrig varit med och röntgat ngn häst så att...

fråga om det är mer ni vill veta :crazy:

Jag skulle åka till klinik och göra en ordentlig undersökning av hästen så får du vetá allt och slipper oroa dej.

Är den försäkrad?

Åk till en annan vet/klinik och få den ordentligt undersökt, anser de även där att UL och Röntgen bör göras för att utreda var felet finns så skulle jag göra det. Då har du flera veterinärer som ser samma som denna du varit till nu. Hittar de inget, eller något lindrigare så är väl det bra, och om de hittar samma fel vill du väl försöka åtgärda detta?
Vill du inte själv veta varför hästen är 3-gradigt halt efter böj?

Veterinären kollade bara bakbenen, det var under knät hon började känna då och pratade om ngn led.. började på T tror jag men minns inte namnet...hon är tysk så lite svår att föstå.. men bättre än finska ..

Tarsus?

Börja med att byta veterinär, åk till en klinik med hästen, och gör en full hältutredning med rtg och bedövningar.

Hästen är 7 år, han var runt 40 000, pga av att han inte är mkt riden och ändå så pass gammal. Har varit hos spanjorer innnan som försökt lära honom spansk skritt genom galoppen så han kan inte galloppera ordentligt, börjar hoppa på stället pga av det..

Ledsen men redan här ringer mina varningsklockor tyvärr =/ Visst kan det vara som du fått höra, även om det låter som en dålig ursäkt i mina öron, men tyvärr finns det en hel del bakbenshältor som visar sig just i galopp. Hur är ryggen på hästen?

Kan den galoppera normalt på lina/i hagen?

Det är ju det, hon longerade honom inte. Det ända han rörde på sig var detdär böjprovet...

Inte så värst bra vet då, eller fanns det inte plats för longering? Kan ju också varit så att hon ansåg att med så kraftiga reaktioner var det ingen vits göra mer hemma utan läge för klinik (iom att hon rek rtg och ul). Dock av det du skriver nedan verkar den veterinärern vara lite.. annorlunda. Boka tid på en bra klinik imorgon istället som sagt.

hade för mig att det var på väg att förbjudas i england, britten jag köpte av sa ngt om att det är på diskussion i england, att det ifrågasetts, sen pratade han om tysklands förbjudning och jag kanske missförstod ngt, jag vet inte.. vi pratar olika språk..

Sen finns det mycket påståenden, ffa framför de som inte är förtjusta i böjprov. Tyskland har förresten böjprov de med, alltså det är inte förbjudet att böja en häst (om det inte blivit på senheten) men de använder de mkt mer restriktivt, de är å andra sidan mer förtjusta än oss i att röntga, och de tar helt enkelt med mer annat. England använder som sagt flexion tests, men de ger det ofta inte samma värde som oss, däremot är det mycket oftare ordentliga arbetsprov i england. Och en viktig skillnad mot Sverige, under en vetbes i England så är det VETERINÄREN som endera 'clear' or 'fail' hästen. Dvs veterinären gör ett utlåtande om hästen är lämpad för det köparen har tänkt den till, och bedömmer sen om hästen är lämpad för det eller ej.

Här i Sverige så visst brukar vet ge sin åsikt, och vi har ju en allmänt vedertagen norm för vad som är 'gå igenom vetbes', men i slutändan är det ju köparen som får värdera resultatet, vet bara noterar fynden, och godkänner/underkänner inte hästen för köp så att säga. Lite spin off.

I England är de för att ta mer spinoff betydligt mer 'toleranta' än oss med att ha hästar på lågdos butta och i arbete. Sådana saker bör man ha med när man jämför olika länder.

och för att böjprovet ska visa korrekt, om man ska lite på det, så ska det väl göras helt rätt också har jag hört.. har hört att det är många veterinärer som inte kan göra det som det ska göras, att man eg. borde fara till en ordentlig klinik.....

Böjer man helt åt helvete, ffa snett och vint, kan man få falska utslag. Men generellt så är det extremt mycket mer ovanligt att böja fel/för hårt/annat som brukar användas som argument. Men oavsett detta, så din häst är ett typiskt fall för en ordentlig klinik ja. Snarast. För jag antar att försäkringsbolaget har sina åsikter, och risken är du får bekosta hela klinikbesöket ur egen ficka, och det ligger i ditt intresse att snarast möjligt ta reda på vad som är fel på hästen, för att kunna ta ställning till hur du ska göra sen med ev reklamation osv. Jag läste i annan tråd att du tyvärr har dåligt med pengar, men en hältutredning på klinik är det absolut viktigaste just nu! Och snarast, ju mer tiden går, dessto mer går det att säga att felet kom hos dig, om där inte finns gamla rtgfynd etc.

men röntgen är vad ni tror på nu i första hand?
ngn aning om vad det kostar? har själv aldrig varit med och röntgat ngn häst så att...

Inte bara röntgen, en fullständigt hältutredning. Dvs vet klämmer och känner på hästen, du får skritta och trava med den rakt fram på hårt underlag, man longerar i skritt, trav och galopp på stor och liten volt, i olika tempo och om det behövs på både mjukt och hårt underlag. Sen böjs hästen, fraktionerat, dvs högt och låg böjs separat. Då får man en indikation på var hästen har ont. Sen så bedövar man aktuell/a led/er tills man kunnat släcka hältan. Rtg aktuell led, och sen efter rtg om det bedöms vara vits att behandla, behandlas hästen.

Utan röntgen och utan behandling brukar det blir runt 2000 kr, för klinikavgift, rörelsekoll på löpargång, böjprov och longering. Rtg beror på hur många bilder och olika kliniker tar olika betalt. Min klinik tar strax under tusenlappen för 4 bilder, sen tillkommer 200 kr/bild för bilder utöver det. Behandling brukar bli en tusenlapp per led inkl allt om man beh med tuppkam och kortison.

Tarsus var det.

Tror inte att det har med galoppen att göra, har ju själv varit där och vet hur han gör och har sett filmer när han kom dit till spanien och inte alls kunde galoppera och bara föröskte göra dedär spanska sakerna..
det är med frambenen han börjar 'hoppa upp' med ibland.. Galoppen är det inga problem med varken när jag longerar eller i hagen, där gallopperar han mkt eftersom han förr aldrig sett så stora ytor och tycker det är roligt :)

Vet ju inte vad de har här, mkt kan ju skilja sig från i sverige, men åtminståne blir det väl att åka in till någon klinik då så kanske de vet ngt...

Plats för longering fanns hur bra som helst, dessutom fattar jag inte varför hon skulle ha honom att springa på "helvetesgruset", dvs. stora ojämna stenar....
Tror inte jag tar en annan veterinär att kolla först, jag har som sagt precis köpt hästen och mkt pengar far ju till utrsutning osv. just nu så jag går nog direkt till en klinik isåfall..

Om böjprovet visar korrekt eller inte är ju svårt att veta, och vem vet egentligen om man gör det rätt eller inte, och hur många som gör det rätt osv. Jag litar mer på röntgen osv. nu än på den här veterinären, som inte verkade veta mkt, och som man alltid ska tolka mildare än det hon säger, eftersom hon brukar säga att djuret i fråga har mer problem än de har, har många exempel på detta, eftersom vi inte bor i en så stor stad så är det många som berätttat såna här hisotorier om just henne...

Til fijja: Ja den är försäkrad, för allt utom tarsus leden, för att det antagligen var fel där innan den kom, så pga veterinärens utlåtande på det så får jag kanppast ngt därifrån ifall det är fel på den.

till biffen: Det var sådana här jag undanbedde. Det är klart jag vill min häst det bästa, nu har jag fått höra en massa olika av folk runtomkring mig, där hälften säger att veterinärens ord bara är bullshit, men just som ni säger så verkar grad 3 vara ganska allvarligt och kan inte tro att det inte är -nånting- där, fastän jag nu tvivlar på att en annan veterinär skulle ha sagt 3.. men jag har alltså bestämt mig för att kolla upp honom, med tanke på att det kan vara ngt som inte går att åtgärda senare, men går att göra åt nu..

lät ändå inte så farligt dyrt, inte som jag tänkt mig, men då är ju allt ändå dyrare här... dessutom ska jag har transporterat honom - utan transport och utan chaufför. så det är en hel massa problem.
men det beyder ju inte att jag inte gör det.

Tarsus var det.

Hasleden =)

Tror inte att det har med galoppen att göra, har ju själv varit där och vet hur han gör och har sett filmer när han kom dit till spanien och inte alls kunde galoppera och bara föröskte göra dedär spanska sakerna..
det är med frambenen han börjar 'hoppa upp' med ibland.. Galoppen är det inga problem med varken när jag longerar eller i hagen, där gallopperar han mkt eftersom han förr aldrig sett så stora ytor och tycker det är roligt :)

Oki, det är ju bra iaf, dock kan de om de har problem bete sig annorlunda med ryttare/sadel ändå, så kan ju visst vara så som du hört/sett, men ändå läge för ordentlig koll, men det får du ju via klinikkollen =)

Tror inte jag tar en annan veterinär att kolla först, jag har som sagt precis köpt hästen och mkt pengar far ju till utrsutning osv. just nu så jag går nog direkt till en klinik isåfall..

Helt rätt tänkt, med 'annan veterinär' menade jag klinikveterinär. Ta ut en till 'på fältet'-veterinär är bara att kasta pengar i sjön just nu eftersom du iaf inte kan/bör bedöva på plats, och inte kan röntga.

lät ändå inte så farligt dyrt, inte som jag tänkt mig, men då är ju allt ändå dyrare här... dessutom ska jag har transporterat honom - utan transport och utan chaufför. så det är en hel massa problem.
men det beyder ju inte att jag inte gör det.

Mm, förstår det är bökigt, men skönt att höra att du 'tar besväret' ändå. Tala gärna om vad klinikbesöket visade, och så håller vi tummar/tassar/hovar härifrån =)

Jag tycker också du ska göra som dom Alexandra m.fl. sagt, åk in till klinik för en 3-gradig hälta tycker jag är ganska mycket. Min häst har bara visat som max 1 grad i sitt numer opererade bakknä som vi fortfarande håller tummarna för.

Jag tror att det lätt blir så att det man försöker spara in i pengar och besvär nu får man trefaldigt tillbaka vid senare tillfälle.

Jag köpte en häst som visade ½ grad på böjprov. Ett misstag jag inte kommer att göra om.

Lycka till med allt!

Tack och jag ska göra det.

håller med om att tredradig hälta är mkt på ett böjprov, men jag tvivlar ganska mycket på den här veterinären... :confused:
men jag ska ringa klinik i morgon och beställa en tid,
hör av mig sen hur det blev! :)

En grad är väl ok på en äldre häst, men tre grader bör tas på allvar. Det tycker de säkert i Spanien också. Det är väl böjprovets vara eller icke vara i besiktningssammanhang som diskuteras, inte dess tillförlitlighet i hältutredning. Jag vet att detta var en besiktning.

Svårt att se på vilket vis vetten försöker sko sig på din bekostnad om hon nu inte har möjlighet att röntga på egen klinik.
Jag hade för övrigt rekommenderat detsamma.

Vad jag vet så kan ½-1 grad vara "ok" vid böjprov på en äldre häst som gått en del men jag har väldigt svårt att tro att en häst som är helt frisk skulle få en 3a efter böjprov.
Jag skulle aldrig lita på säljaren eftersom det är i hans intresse att försöka få dej att köpa hästen och då även ev problem.
Håller med dom som säger att du borde åka till klinik och få hästen ordentligt kontrollerad och se till att du får klinikpersonal som du känner att du kan lita på.

Sådär! nu har jag varit till klinik och det är inga problem med hästen, även om han var halt på 3 ben efter böj vid kliniken, och före var det båda bakbenen, en trea på det ena, en etta på det andra. MEN, när böjtestestet gjordes idag, var han mkt mer halt på dt ben som förra veterinären sagt trea på, än på ettan!! + att ena frambenet visade på ganska mkt..

hursomhelst, röntgade m.m. och det ända var att han hade lite slitningar i bakbenen, pga av att han gått mkt i bergen i spanien, att dt kommer lätt då, och frambenets reslutat på böjprov berodde antagligen på att han belastat det mer när han rest, blivit styv och bakbenen inte var i så bra skick. Nu fick han iallafall behandling, även om veterinären sa att det inte är ngt problem egentligen, men så att det inte ska bli.

OCH så raspade hon tänderna, inga problem med dem fastän veterinär 1 hade sagt att det var mkt, mkt jobb med dem.
- inga problem alls, hon sa att han hade jättefina tänder.

och det här är en klinik med mkt gott rykte, så här kan man lita på dem.

så nu är jag glad att min häst är okej, och böjtest vet jag inte vad jag ska tro om........
men som veterinären där sa var ganska bra, att böjtest visar ganska bra om det är något man behöver kolla upp, där KAN vara ngt om böjtestet är positivt, men det är det långtifrån alltid..
böjtest visar säkert om det är ngt där, men det kan också visa när det inte är ngt.. så de e ju int att lita på direkt....

Senast ändrad:

Sådär! nu har jag varit till klinik och det är inga problem med hästen, även om han var halt på 3 ben efter böj vid kliniken, och före var det båda bakbenen, en trea på det ena, en etta på det andra. MEN, när böjtestestet gjordes idag, var han mkt mer halt på dt ben som förra veterinären sagt trea på, än på ettan!! + att ena frambenet visade på ganska mkt..

och det här är en klinik med mkt gott rykte, så här kan man lita på dem.

så nu är jag glad att min häst är okej, och böjtest vet jag inte vad jag ska tro om........
men som veterinären där sa var ganska bra, att böjtest visar ganska bra om det är något man behöver kolla upp, där KAN vara ngt om böjtestet är positivt, men det är det långtifrån alltid..
böjtest visar säkert om det är ngt där, men det kan också visa när det inte är ngt.. så de e ju int att lita på direkt....

Jag blir helt fascinerad. en 3:gradig reaktion på böjprov och du och veterinären anser på fullaste allvar att den är okej? Om veterinären väljer att behandla så är det väl självklart att det inte är okej. 3 grader är massor på böjprov. vad sattes behandlingen in för exakt - inflammation ngnstans?

små,små slitningar. ingen inflammation.
hon spruta in ngt i benen, kommer inte i håg vad det hette,
han skulle vila till imorgon, sen fick han gå ut med de andra..
skulle få veterinär utlåtande hem.

Du har aldrig tänkt på att böjprov inte är det allra tillförlitligaste!?
att man int ska lita blint på ngt sånt,
läste att 4 av 10 unghästar är halt på böjprov i sverige..
säger väl en del...

och nu hade en veterinär sagt åt mig att han var tregradigt halt på ena, om det var fel på veterinären, hur böjprovet utfördes, eller att böjprov inte är så tillförlitliga vet jag inte, men jag har just gjort en undersökning för ca. 600 € så det är inte mkt jag tvivlar på, eftersom han aldrig visat symptom, vid longering, i hagen, i rundkorallen, på plan, i bergen......

små,små slitningar. ingen inflammation.
hon spruta in ngt i benen, kommer inte i håg vad det hette,
han skulle vila till imorgon, sen fick han gå ut med de andra..
skulle få veterinär utlåtande hem.

Du har aldrig tänkt på att böjprov inte är det allra tillförlitligaste!?
att man int ska lita blint på ngt sånt,
läste att 4 av 10 unghästar är halt på böjprov i sverige..
säger väl en del...

Jodå jag är rätt väl insatt så det har jag tänkt på.
en 3 gradig reaktion är dock inget som bara kan bortförklaras, det kan möjligen 1 grad.

ang. unghästar som inte går igenom böjprov. en helt frisk häst skall göra det som regel, och definitivt med mindre än grad 2 och 3.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 155
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 848
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 317
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur