Böjprov- kostnad

Limelight

Trådstartare
Har försäkrat varmblod och automatiskt så blir de tydligen inte försäkrade "på benen" så man måste ta ut veterinär och göra böjprov och skicka in till Agria.

Ska ta ut vet och göra det då jag tycker det är viktigt med "hel" försäkring.
men vet ni ungefär vad det kostar?

Ska ändå ta ut för vaccination så antar att det blir lite billigare då :)

Sv: Böjprov- kostnad

En vet besiktning brukar gå på strax under tudenlappen här så inte mer för bara ett böjprov.
Men det är ju bara att du ringer din vet o kollar :)

Ring veterinären och kolla. För oss blir det mycket dyrare att ta ut och besiktiga än att åka in till kliniken och göra det där. Klinikavg: 80 kr exkl. moms är betydligt billigare än körersättningen för veterinären.

vaddå per automatik? du måste ju ha kollpå vad din försäkring täcker och om du har reservationer på den?

svarar i övrigt som de andra: det lär inte bli dyrare om du har ett verkligt problem, att kolla på klinik. att ta hem veterinär är det dyraste man kan göra, då försäkringen varken täcker utkörnings eller inställelse avgift. Om du har en hälta du vill utreda kommer hemma vetten konstatera huruvida hästen är halt eller ej- är den halt blir du tvungen åka till klinik, dvs dubbla avgifter.

någon vecka inna du fick henne härifrån gick hon ju igenom böjprov UA, kan du inte skicka in det intyget? Annars beror de på vad du tar ut för vetrinär, distrikt är ju svindyra. Jag hade ute vetrinär förra veckan, böjprov, plus bla tuppkam som är svindyrt, betalade 800kr.

Har du en häst som inte gått igenom besiktning och inte är försäkrad sedan tidigare kräver de flesta bolag besiktning/böjprov för att försäkra in A1 el. motsvarande veterinärvård utan reservationer för hältor.

Vad slutsumman hamnar på beror lite på hur långt vet har att åka men under en 1000-lapp inkl vacc borde det hamna under.

Finns det en vetbesiktning med böjprov som inte är äldre än 4 veckor (har jag för mig) så kan du skicka in den till försäkringsbolaget. Ríng och kolla med dom.

Varmblodstravare får automatiskt reservation för hälta och man måste göra böjprov. Märkte det på dom 2 varmbloden jag har haft.

Jag måste ha läst tråden väldigt klantigt. Läste det som att TS hade en halt häst....

Varmblodstravare får automatiskt reservation för hälta och man måste göra böjprov. Märkte det på dom 2 varmbloden jag har haft.

Är det inte så att travare automatiskt får en Agria Aktiv Veterinärvård-försäkring (som inte täcker hältor) istället för en A1, om man inte har gjort en besiktning med böjprov?

Det är inte direkt så att man tecknar en A1-försäkring och att hästen automatiskt får en reservation på den för att det saknas böjprov. För att teckna en A1 över huvud taget, så krävs böjprov. Trodde jag i alla fall. :p

Måste kolla i mina papper vad det står. Iofs så är det 6 år sedan jag gjorde böjprov på travaren och då var hon 15 år. Kommer inte ihåg om försäkringsnamnet ändrade sig då. Undra om jag sparat dom....

När jag försäkrade min kallblodstravare i Agria var vi tvugna att göra böjprov + longering för att slippa reservationer för hältor.
Vi tog hem vet. och gjorde allt hemma, kostade typ 700 spänn totalt tror jag (då var det alltså en vet.besiktning inför köp, vi hade redan haft hästen hemma på prov i 1 år).

Förenklat kanske man kan säga att om man försäkrar hästen som travare så får man en försäkring som inte täcker hältor och inget böjprov behövs. Försäkrar man hästen som ridhäst så vill de ha böjprov.

Så om man säger att man vill försäkra en travare, så får man nog travarförsäkringen om man inte specificerar att det gäller en ridhäst.

(Kom på att jag i mitt förra inlägg antog att TS hade Agria, men det stämmer kanske inte... :p Jag har bara erfarenhet av Agria, men kan tänka mig att de andra bolagen har något liknande.)

Jag har mina i Agria och alltid när man nytecknar en försäkring där på en travare så frågar de om den ska vara ridhäst eller travhäst just på grund av reservationen de får på hältor om de kommer bli ridhästar.
Hur försäkringen ser ut om de ska användas till trav har jag ingen aning om då jag har alla mina som ridhästar.

Travarna blir A1 försäkrade men för att slippa reservationen för hältor så måste man som sagt göra ett böj och longeringsprov.

Ska ringa på måndag till veterinären och fråga vad hon tar, ska ringa en ny privat vet då jag tycker distriktarna blivit så dyra så därför jag undrade lite vad ni fått ge för böjprov. Men tror det kommer gå på runt 1000kr för böj, longering och vacc.
Den privata vet jag ska ringa har ingen möjlighet att ta emot hemma då hon bor i lägenhet :D. så blir tvungen att ta ut henne.

Liknande trådar

Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
752
Senast: Amk
·
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 433
Senast: Jahopp
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 675
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 528
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V