Sv: Böjning

Man känner sig som i en sån där tecknad film när det går en massa hål i en båt och man får täta hålen med en massa tår och fingrar :-). Det går att böjja araber också, det är bara offantligt mkt svårare.

Jag har inte ridit många arabiska fullblod, men det där låter även som vissa engelska fullblod kan kännas:rofl: Man känner sig som om man borde vara bläckfisk ibland:o Inte alla som tur är, men många:cool:

Ser att du tycker att du har bra kunskap men vill i alla fall komma med ett tips. Ofta böjer man för mycket på halsen då man jobbar vid hand, och för all del även uppsuttet, just vid öppna.

Försök att fokusera på att ha halsen rätt så rak, och ändå få en tydlig öppna. Om det går så har du lyckats få honom att böja medelpartiet på kroppen, och då borde inte svansen peka åt andra hållet. Annrs blir det lätt en skänkelvikning istället.

Vid longering med kapson är det lite "svårare" att förbjöja tycker jag.

Hm, hästen är så pass grön att vi bara fokuserar på att böja och att spåra på volten än så länge, öka-minska volten och "lilla snurren", travigångsättningar, framåt nedåt mm. Skolorna tar vi senare när böjningen är på plats.

Djurjuoren..
Haha, vilken målande beskrivning!!
Ja man får verkligen vara på sin vakt för det kan hända förskräckligt mycket i varje sekund! Hål som uppstår ett efter ett då man lyckas få fatt på ivägflyende delar. och ändå är de så kompakta i kroppen. tror det är därför.
Det är så små rörelser som är rätt, det är så lätt att missa om de spänner emot i en liten del och ´kliver längre med benen än vad de böjer sig i bålen.

Glömde..
Blev paff då jag satt upp på kusinens arab. Tydligen skolad, tävlad en massa år i dressyr o hopp.
Den hade ena bak i andra kommunen, var sned som fanken och gick i en konstant sluta åt ena hållet. men ägaren hade aldrig ens reflekterat över att den kanske var lite oliksidig.. trots regelbunden träning för olika tränare. är de bättre på att luras eller iaf svårare att avslöja, än vissa andra hästar?
Tjejen var van vid rejäla ponnysar innan den här araben.
Den reds nog nu mer "sladdande" med försiktig mjuuk tygel och krök på fina nacken.
Den kunde foga in hela kroppen hyfsat efter några minuter men den la upp hela registret av "jag kanske dör" om jag tar med det andra benet oxå och böjer mig litegrann..
kanske man luras av sådana utspel oxå. De kan ju se nästan attackerade ut vid krav på arbete även om de sedan jobbar på så himla förnöjt och stolt.
men de är tuffa!:love:

Liknande trådar

Dressyr Nu har jag rört till det helt och hållet i skallen. Jag funderar på galopp och ryggradens korrekta böjning/kurvatur i den gångarten, och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 105
Senast: jacko
·
F
Ridning Synpunkter och funderingar tas tacksamt emot! Jag har sen en tid tillbaka (ca 6 mån med uppehåll för bete) jobbat min häst på lina...
Svar
3
· Visningar
997
Senast: bigganl
·
Träning om ni trodde att ni kunde rida, pröva på det ja pröva på igår. ja å skogsmulle tog en halvtimme på ridbanan, BARBACKA!!!!! :eek...
Svar
14
· Visningar
1 248
Senast: Cilla
·
D
Hästvård *LÅNGT, men snälla läs* Min häst har plötsligt börjat bli stel i bakdelen och liksom stapplar. Misstänker eller är ganska säker på att...
Svar
2
· Visningar
1 547
Senast: Dundret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama