Bojkotta varor

Lidl har en del intressanta varor som man inte hittar någon annanstans, men de saknar ju också mycket som alla de andra kedjorna har. Så man kan inte handla där varje gång, men ibland är jag där. Där jag bor har de nyligen öppnat en ny butik vid köpcentrat utanför stan och där är superbra att handla. Inne i stan var det alltid långa köer och krångliga folk som handlade. Antingen kunde de inte betala eller så skulle de betala med skrynkliga sedlar de haft löst i fickan eller så skulle de passa på att försöka reklamera varor samtidigt som de skulle betala nya varor och så vidare. Dessutom mängder av ungar som sprang omkring helt okontrollerat och fingrade på varorna. De jobbiga kunderna verkar ha svårt att ta sig ut till köpcentrat så det är som en vanlig affär där, ordning och reda.
Tex kan du inte köpa kardemumma på Lidl O_o

Vämta nu, bojkottar du B&J för att de lobbar för att låta ensamkommande flyktingbarn stanna?
Hela historien var ju bisarr. Dessa unga män fick en vanlig asylprocess, och de befanns sakna asylskäl. Då pressar man igenom en egen lag, skriven enkom för denna lilla grupp, som skulle ge låta dom stanna ändå. Detta under protester från lagrådet, som aldrig sett något liknande. Samtidigt hör man hela tiden regeringen neka till att införa andra lagar eftersom det är "omöjligt", men just den gången gick det att genomföra, och supersnabbt också. Och det är ju inte över, man håller fortfarande på och vill införa nya lagar för att gruppen unga afghanska män skall få stanna, trots att de inte gått ut gymnasiumet med godkända betyg eller skaffat sig något jobb. Sånt vansinne är absolut inget som en glasstillverkare borde gynna.

Hela historien var ju bisarr. Dessa unga män fick en vanlig asylprocess, och de befanns sakna asylskäl. Då pressar man igenom en egen lag, skriven enkom för denna lilla grupp, som skulle ge låta dom stanna ändå. Detta under protester från lagrådet, som aldrig sett något liknande. Samtidigt hör man hela tiden regeringen neka till att införa andra lagar eftersom det är "omöjligt", men just den gången gick det att genomföra, och supersnabbt också. Och det är ju inte över, man håller fortfarande på och vill införa nya lagar för att gruppen unga afghanska män skall få stanna, trots att de inte gått ut gymnasiumet med godkända betyg eller skaffat sig något jobb. Sånt vansinne är absolut inget som en glasstillverkare borde gynna.

Alltså. Världen är ta mig tusan fullständigt upp och ned om man anser sådant här vara "vansinnigt".
Vansinne är att de behövt fly från första början.

(jag tycker Oddly Good Barista med råge fyller Oatlys skor, i alla fall till kaffet)
Håller med! Brukar ha den hos särbon, men Ikaffe hemma med dottern - vågar inte riskera att hon ratar den och sen slutar äta en massa grejer totalt (hon har selektivt ätande och jag vill hålla basgrejer till sånt jag vet fungerar). Sen vet jag ju inte hur Valio är som företag...

Låt oss enas om att vi har diametralt olika syn på människor helt enkelt.

Jag blir fascinerad av att det är allmän kunskap (på buke) att Saltå Kvarn ägs av antroposoferna. Kommer inte köpa av dem om jag har andra val efter jag vet om det, men hade verkligen noll koll på detta innan Waldorf-tråden.

Sen verkar många bojkotta butikers egna varumärken, men har inte sett i tråden varför man väljer det. Kan någon upplysa mig? :)

Själv köper jag bara svenskt kött och mestadels ekologiska mejeriprodukter.

Jag tänker nog att de flesta företag är politiska, man kanske inte visar det så mycket men helt klart påverkar arla jordbrukspolitiken och storföretagen på verkar otroligt mycket hur politiker agerar och tar beslut. Att ett företag skriver sitt budskap på förpackningen är småpotatis i jämförelse. På temat sila mygg och svälja kameler.

Jag kom på att det faktiskt finns ett företag som jag aktivt bojkottar - Amazon. Jag ogillar deras personalpolitik, jag ogillar deras storlek och deras tendens att "svälja" hela marknader, och jag tycker att deras lansering i Sverige var så dålig att den var ett rent hån mot konsumenternas intelligens. Så Amazon handlar jag inte av!

Varför vill du/ni undvika Klarna?
För min del så är de väldigt osmidiga när det kommer till återbetalningar. De försöker trötta ut en och kommer med hot. Alltså:
Skicka in blankett 1,2,3 och intyg på det och det annars måste fakturan betalas innan detta datum. Är det inte betalt så kommer det att gå vidare till inkasso. Då har man redan skickat in det de efterfrågar tre-fyra gånger.
I mitt exempel som var ett fakturaköp där företaget gick i konkurs så ville de att jag skulle betala fakturan och sen gå via konkursförvaltaren i Storbritannien för att få tillbaka pengarna. Vilket är helt emot svensk lag. I och med att det var ett kreditköp. När man senare läser upp lagtexter och visar mejl från jurister som jag fick hjälp av så skyllde de på att visa inte kunde reglerna. Sen så hänvisade de flera gånger att det var Visa som var kreditgivare och inte Klarna. Den vanliga kundtjänsten har inte med såna ”svåra” ärenden att göra utan det sköts av experter, experter som inte har telefonnummer. Sen jämför man med en vanlig bank där man anmälde att ett företag gått i konkurs och att varan/tjänsten uteblir. De river eller återbetalar direkt och gör en egen utredning utan att kunden ska behöva bevisa tjugofem gånger att företaget gått i konkurs.

Tvärtemot flera andra så prioriterar jag Lidl av flera skäl när det gäller frukt och grönt. De har frukt och grönt i säsong (i Europa). Nu har de gul sparris (från Tyskland) inte hela året från Sydamerika som de kan ha på Willys och ICA. När ärtor och bönor är i säsong så har de det, från europeiska leverantörer, inte hela året från Kenya som de andra som inte ens ids ta in europeiska ärtor när de är i säsong. Persikor, plommon aprikoser säljs nästan enbart på våren och sommaren när de är i säsong i Europa. Även på andra grönsaker ser man en tydlig säsongsvariation. Självklart fyller de på vintern på med varor som kommer längre ifrån, t ex ananas, men generellt är det ganska stor säsongsvariation. Vill man kunna köpa allt hela året så begränsar det förstås, själv tycker jag om att det varierar. Hur skulle man annars märka att våren är här om det inte vore för sparrisen? Att äta det hela året är inte alls lika roligt. Och få saker är så goda som när persikor, aprikoser och körsbär kommer på sommaren.
Vår lokala handlare hade ett tag varorna placerade så att alla Ekogrönsaker/-frukt kom först, man kunde inte undvika dem. Ville man inte ha ekocitroner fick man gå längre in i butiken. Nu är det som vanligt igen, båda sorterna citroner ligger bredvid varandra. Kanske var kunderna inte mogna för upplägget?
I början (dvs ganska många år sedan) hade de inga/få svenska inköpskanaler men nu är mycket/det mesta svenskt. De har bra chark som dock tyvärr är mycket importerat, men motsvarande varor på ICA är också importerade. Även inom kött och fisk har de blivit bättre än de var de första åren och har även kravmärkt (själv handlar jag dock normalt kött direkt från bönder) .
Visst, utbudet är mindre, det finns inte 14 sorters/märken av alla varor och gillar man inte deras egen variant av en viss produkt (om det är den enda) så får man handla det någon annanstans, men det gäller ju även Willys, coop och ICA ibland, även om Lidl har mer EMV. En del av deras egna varor är bra, t ex har de en bra vaniljglass till bra pris i storpack som är gjord på svensk mjölk, inte så lätt att hitta annars.
En annan positiv sak, jämfört med ICA t ex, är att de verkar ha en annan policy vad gäller tillsättande av butikschefer. Har sett hur invandrarkillar har gått från kassan till att bli butiksansvarig. Kanske blir de inte rika som en ICA-handlare, men ger det fler chansen att utvecklas så är det positivt. Personalen på de ICA-butiker som jag handlar i är väldigt homogen och speglar inte alls samhället. Främst i vissa länder har det förekommit orimliga personalförhållanden, men det är de inte ensamma om (i de länderna), jag trodde att det var därför som en del bojkottad dem.
Nu låter det som att jag är en alltid pro Lidl, så är det inte, men försöker köpa frukt och grönt där p g a kvaliteten.
Oh, frukt och grönt efter säsong gillas! Jag får börja kolla Lidl här i stan då :)
Apropå sånt har jag har lackat ur på CityGross vegismatkasse eftersom den varit full av bladgrönsaker och andra icke-säsongsvaror under vintern, samt rätt ofta avokado och icke-ekologisk halloumi. Äter hellre i första hand svensktillverkad stekost/gnisselost och i andra hand ekologisk halloumi.

Liknande trådar

Relationer Buke brukar vara klokt tack vare en jäklarns massa insiktsfulla människor. Jag har ett dilemma. ("Hej Bullen") Vi har nyss köpt och... 8 9 10
Svar
183
· Visningar
11 588
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar... 18 19 20
Svar
386
· Visningar
23 844
Senast: Enya
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte mått så bra på sistone, hälsan verkar vara nere i någon svacka. Jag är trött, yr och har haft koncentrationssvårigheter i...
Svar
0
· Visningar
412
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna... 2
Svar
37
· Visningar
3 929
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka