Bogproblem??

Peppery

Trådstartare
Min häst visade svag hälta hö fram, och ibland ingen alls. Åkte till kliniken, han longerades och vet tyckte också att hältan var väldigt svag, blev dock något värre vid "plötslig inbromsning". Han böjdes och visade lite när kotleden böjdes. Vet trodde inte att det var kotledsinflammation utan "Ev. lite inflammerade ligament runt kotleden". Han behandlades med tuppkam och 1,5 vecka med metacam.
Efter två veckor var vi tillbaka på återbesök och han visade hälta/orenhet som knappt var synlig, fick 1,5 vecka med metacam till. När kotleden böjdes igen visade han ingenting så det verkar som att det som fanns i kotan är borta.
Nu känns det mer som en stelhet, som att han inte "kommer upp" med bogen ordentligt. kan kännas lite som en svag hälta ibland men ändå inte riktig. När jag gör en bakdelsvändning så funkar det jättebra till höger, men till vänster, där han måste korsa över med ytter (höger) fram så känns det jättekonstigt, det blir hackigt och inget flyt i rörelsen, han kan inte korsa över ordentligt.
Jag funderar på om det sitta någonstans i bogpartiet som en spänning/stelhet som kommit av att han haft ont i kotleden.

Låter kanske lite rörigt men vad tror ni? Kan det sitta i bogen? Halskota som är låst? Vilken muskel/muskler kan det röra sig om?

Sv: Bogproblem??

min erfarenhet är att när man tror att ett problem sitter i bogen så sitter det ofta nere i hoven... Kolla upp hästen igen. 'är mitt tips.

Sen har jag iofs även haft en häst som hade en inflammation i bogleden, och blev bra efter en behandling. Men det såg inte alls ut på samma sätt och var inte alls den diagnos vi (jag + veterinären) förväntade oss efter en hel dags utredning.

min erfarenhet är att när man tror att ett problem sitter i bogen så sitter det ofta nere i hoven... Kolla upp hästen igen. 'är mitt tips.

Med min häst var det precis tvärtom. Kliniken envisades med att det satt i hoven, fast de hittade inget. Jag hörde en dag hur hästarna sprang i hagen (förmodligen för att fåren sprang i hagen bredvid varför fåren sprang vet jag inte) och när jag tittar ut står min gamla häst på tre ben. Givetvis var detta fredag kväll men jag fick i alla fall tag i en distriktsveterinär som kom ut och tittade. Måndag morgon (efter en helg i box/sjukhage) var hästen bara lite halt kanske 1-2 grader så jag avvaktade med klinik ett par dagar men vid klinikbesöket så var diagnosen att hon trampat på något hårt.

Hovslagaren kom ett par dagar efter detta och efter mycket springande klämmande och longerande blev slutsatsen att hon fläkt insidan av höger bog. När jag själv fick titta då hovslagaren longerade såg även mitt otränade öga att häst inte haltade vid isättningen av hoven utan då höger fram skulle föras framåt alltså var det ingen belastningshälta utan en rörelsehälta. Hon förde inte fram höger fram lika långt som vänster fram.

Detta hände i augusti så hon måste halkat i gräset då fåren skrämde dom

min erfarenhet är att när man tror att ett problem sitter i bogen så sitter det ofta nere i hoven...

Min erfarenhet stämmer med ameos.

Till TS: Det hindrar inte att det kan finnas muskler som är lite stumma om hästen inte tagit ut sina rörelser ordentligt pga belastningshälta. Tack och lov är detta ju enkelt att undersöka. Prova att ställa upp hästen och stretcha frambenet i kors, det liknar den rörelse som du tycker hästen har svårt att göra till vänster i bakdelsvändningen.

Börja med vänster framben och gör såhär: Lyft (med rak rygg, använd dina ben) böjt framben uppåt till framknät är i höjd med hästens armbågsled så att underarmsbenet är i 90 graders vinkel ungefär. Kryp under halsen på hästen så att du står på andra sidan, och dra försiktigt till dig benet så hästen måste korsa framför i högt läge. Detta gör du sakta och försiktigt utan några ryck som får hästen att tappa balansen, bara töjer lite försiktigt. Du kan också prova i ett lite lägre läge med frambenet mera rakt. Jämför höger och vänster. Känns hästen liksidig är din teori felaktig och det är inte stumma muskler i bogen som hindrar din häst att göra bakdelsvändning.

Tack för svaren! Testade det och han har klart svårare med höger fram och försöker rycka till sig benet. Betyder det att det förmodligen bara sitter muskulärt?

Håller också med ameo att ofta är det hoven när det verkar vara bogen. Behandlade min häst för först kotledsinflammation sedan bogledinflammation flera gånger innan det upptäcktes att det i själva verket var strålbensbursan som var paj. Min häst visade enbart stelhet vid ridningoch mycket svag hälta i ena varvet när den longerades. Men visst kan det vara bogen i ditt fall. Bara att fortsätta kolla upp hästen. Kanske be en annan vet kolla för en second opinion?

Håller med om att bogproblem ofta i själva verket är hovproblem. Min egen häst visade enbart stelhet vid ridning och mkt svag hälta enbart i ena varvet vid longering, inget på böjprov. Behandlades först för kotledsinflammation, därefter för bogledinflammation flera gånger innan man kom fram till att det i själva verket var strålbensbursan som var paj. Tog evigheter att komma fram till. Men visst kan det vara bogen på din häst. Bara att kolla vidare och kanske be en annan vet med andra ögon om en second opinion?

Jag har en bogskadad häst.
Det är nerven bakom bogen som skadats vid en fläkning.
Man kunde på min häst se att muskulaturen mellan frambenen var förtvinad mot det ben som hade skadan.

Det kan läkas och numera så opererar man i vissa fall då nerven är i kläm.
Men det kan också kvarstå för evigt.
Alla nerver läks inte alltid.

Min skadade häst fungerar i körning och i ridning med mycket lätt ryttare.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 318
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar