Bogledsinflammation.

F

Flash

Jag är nybörjare här på Bukefalos, och jag hoppas att ni har överseende med det... Man måste ju få lov att börja någonstans, och jag tänkte börja precis här;
Min lilla ponny är halt på höger fram, diagnosen lyder bogledsinflammation och blev ställd på klinik med hjälp av röntgen (visserligen var veterinären övertygad om skadan redan efter att ha sett ponnyn i skritt, men en röntgenbild bekräftade densamma). Var/När/Hur skadan har uppkommit är oklart, men tyvärr är det så att det förmodligen ligger rent hovslagarslarv bakom. Det sägs att man lär av sina misstag, och vad jag lärde mig var att även utbildade, auktoriserade hovslagare med gott rykte har "dåliga dagar", och att dessa dagar kan inträffa när just dina hästar ska skos... :mad:
Vi har varit på flera återbesök på kliniken sedan nyår, och ponnyn har blivit sprutad i leden med tuppkam och kortison, fått boxvila och Fenylbutazon. Detta har upprepats tre gånger.Ska jag vara ärlig vet jag inte om jag tycker att han blivit så jättemycket bättre totalt sett. All boxvila har fått mycket muskelmassa att förtvina, främst då på den skadade bogen, såklart. För att inte tala om vad den gjort med hästens psyke! :cry: Han har visserligen haft en liten hage ute bland de andra, så han har åtminstone sluppit vara inne alldeles själv... Parallellt med veterinärbehandlingen har en hästfysiolog gett behandlingar, dels med massage och stretching, dels med s.k. elektroterapi.