Bogledsinflammation.

F

Flash

Jag är nybörjare här på Bukefalos, och jag hoppas att ni har överseende med det... Man måste ju få lov att börja någonstans, och jag tänkte börja precis här;
Min lilla ponny är halt på höger fram, diagnosen lyder bogledsinflammation och blev ställd på klinik med hjälp av röntgen (visserligen var veterinären övertygad om skadan redan efter att ha sett ponnyn i skritt, men en röntgenbild bekräftade densamma). Var/När/Hur skadan har uppkommit är oklart, men tyvärr är det så att det förmodligen ligger rent hovslagarslarv bakom. Det sägs att man lär av sina misstag, och vad jag lärde mig var att även utbildade, auktoriserade hovslagare med gott rykte har "dåliga dagar", och att dessa dagar kan inträffa när just dina hästar ska skos... :mad:
Vi har varit på flera återbesök på kliniken sedan nyår, och ponnyn har blivit sprutad i leden med tuppkam och kortison, fått boxvila och Fenylbutazon. Detta har upprepats tre gånger.Ska jag vara ärlig vet jag inte om jag tycker att han blivit så jättemycket bättre totalt sett. All boxvila har fått mycket muskelmassa att förtvina, främst då på den skadade bogen, såklart. För att inte tala om vad den gjort med hästens psyke! :cry: Han har visserligen haft en liten hage ute bland de andra, så han har åtminstone sluppit vara inne alldeles själv... Parallellt med veterinärbehandlingen har en hästfysiolog gett behandlingar, dels med massage och stretching, dels med s.k. elektroterapi.

Vi har hållt på i sex månader nu. Jag tvivlar på att vi kommer mycket längre med tuppkam och boxvila, och jag vill inte utsätta min lilla häst för mer starka mediciner. Nu vill jag bara att han ska komma igång så att musklerna kan bli starka och fungera som de ska igen. Själva inflammationen i leden är "bromsad", och nu börjar den långa vägen tillbaka. "Alla" (= veterinärer och allmänt hästkunniga) säger att det kommer att ta tid, men att ponnyn kommer att bli bra. Visserligen kommer jag inte att kunna köra honom mer, men jag är överlycklig bara jag får behålla honom :) :). Jag har börjat med en örtkur med gurkmeja, ingefära, snärjmåra, djävulsklo och älgört, och det verkar hjälpa trots att han bara fått den i en vecka ännu. Han är mycket piggare och har fått tillbaka sitt "jäkla anamma", haltar visserligen fortfarande men rör sig smidigare. Jag masserar och stretchar och smörjer båda bogarna med Arnika varenda kväll - inga sysselsättningsproblem här inte!! Vi är ute och går varje morgon, och efter fem-tio minuter går han mycket bättre, peppar, peppar, ta i trä...

Vad jag undrar, efter detta lite svamliga inlägg, är om det finns någon därute som har/ har haft en häst med samma skada :confused:? Jag har sökt via huvudsöksidan på såväl bogledsinlammation, bogledshälta o.s.v, o.s.v., men resultatet är mer än klent. Det är i och för sig kanske inte den vanligaste åkomman (har praktiskt taget inte hittat någonting varkan i böcker eller via internet, men det kan ju vara jag som inte letar på rätt ställen...) men det hade känts lite mindre ensamt, och periodvis hopplöst, om någon annan ville dela med sig av sina erfarenheter!

hej
känner mig lite "nyfiken i en strut" efter att ha läst att inflammationen konstaterades efter röntgen.
jag undrar, kan man verkligen se en inflammation på röntgen och hur ser det ut?
Så det är inga pålagringar som synts?

Tyvärr har jag inga råd och synpunkter till dig, annat än ett uppmuntrande ha tålamod!

Hej!

Inte riktigt samma men, vi har en häst i stallet som har en gammal spricka i bogbladet. När det är kallt brukar hon bli sämre och halta/inte vilja röra sej, men hålls hon igång och motioneras så mår hon bra./ lavinia

Är också nyfiken på inflammationsbevisning genom röntgen.

Tid, tålamod och åter tid behövs. Du har gjort massor av åtgärder vilket är jättebra, men jag blir lite fundersam. Du skriver att den troliga grundorsaken är hovrelaterat utifrån hovslagarslarv som torde fortgått länge med tanke på skadan, men du skriver inte att ni vidtagit några som helst åtgärder gällande just hovarna :confused:. Visst kan man behandla symtomen, men vad hjälper det om man inte behandlar grundorsaken.

MVH/

"Är också nyfiken på inflammationsbevisning genom röntgen".

Scint är en variant av röntgen där man påvisar pågående inflammationer.

Bogledsinfl enligt min erfarenhet är:
1. Ovanligare diagnos
2. Svår att bli av med eftersom leden hela tiden är i rörelse och belastas.

En rimlig konvalescens på bogledsinfl är detsamma som hovledsinfl och strålbensinfl...6-12 månader.

[citat
Scint är en variant av röntgen där man påvisar pågående inflammationer.

[/quote]

Nu sa hon inte att hästen var scintad.
Scint visar värme, eller hur?, att något pågår i ett område, så att man därefter lättare kan diagnosticera.

Men nu stod det röntgen och mig veterligen så funkar inte det att påvisa inflammationer, men alltid finns mer att lära sig så då måste man ju fråga.

Värmekamera kan visa om något pågår, om scint fungerar liknande så förstår jag. Har ingen erfarenhet av scint och värmekamera tack o lov.
Endast ultraljudning för att ev. påvisa varproppar och pågående inflammation i en pung.

MVH/

Jag är isamma sits som du, fast vi har precis börjat utredningen :cry:

I min hästs fall så är det hälta på båda fram, konstaterad knäledsinflammation och troligtvis även inflammation i bogleden (detta kunde de ej konstatera då bedövningen som de gav för att bedöva bogleden även bedövade en nerv så hela bogen blev förlamad :mad: :mad:)
Vi har tyvärr inte fått göra ngn röntgen utan blev hemskickade efter sprutat knä med butta & boxvila 4 veckor. Ska tillbaka om en månad, men jag antar att problemet kvarstår eftersom de ej kunde kolla bogleden. :( :( :(

Jag hoppas verkligen att det går bra för dig och din ponny, du får gärna höra av dig, alltid bra att kunna bolla idéer och funderingar med någon i samma sits.

var det "vanlig" röntgen de gjorte på din häst eller någon speciell?

Boxvila i 4 veckor för knäledsinflammation :eek:
Jag trodde veterinärerna har gått ifrån boxvila mer och mer eftersom dom konstaterat att det inte är hälsosamt för hästen att stå still under konvalescenten. :crazy:

Jo, jag har haft en häst med bogledsinflammation. Tyvärr slutade det med avlivning efter ett år. Hästen var 13 år när han fick diagnosen och orsaken säger vet kan vara t ex ett fall flera år tillbaka. Han fick ledbehandling två gånger och skrittades först vid hand och sen uppsutten i fem! månader innan vi sakta började jobba igen. När vi började komma på topp igen dök symptomen upp igen och bogen röntgades. Bilderna visade pålagring men eftersom leden ligger djupt blir inte bilden knivskarp så jag fick återkomma med hästen för att göra en titthålsundersökning. Vet och jag talade om detta innan och var överens om att hästen skulle avlivas om skadan var oreparabel. Det visade sig att brosken till viss del var förstörda och att det skulle bli värre tills hästen inte ens skulle kunna stå längre. Det som kändes bra mitt i sorgen är att hästen fick sluta sitt liv medan han fortfarande kunde njuta av livet och busa med kompisen i hagen och att avlivningen gick till så att istället för att väcka ur narkosen på operationsbordet sövdes han så att säga vidare. Ett ganska trevligt slut trots allt.
Hoppas verkligen att det går bättre med din häst. Som jag förstod det är det en ovanlig diagnos så du ska nog inte hänga upp dig för mycket på mitt fall eftersom vet till att börja med trodde att hästen skulle bli frisk igen.
Lycka till

Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska svara :confused:... Jag är inte veterinär utan bara vanlig "hästtoka" och på kliniken sa de att röntgenbilden (med vanlig digitalröntgen) bekräftade misstanken om just bogledsinflammation. Jag vet att det säga att man i princip inte kan röntga bogleden på häst utan att djuret ligger och är nedsövt, men min lilla shetlandsponny fick bara lite lungnande och stod upp hela tiden. Vad veterinären sa, och vad röntgenbilderna visade, var att det inte fanns tillräckligt med ledvätska i ledkapseln (nu får jag förmodligen på nöten för att jag inte kan formulera mig korrekt, men diagnosen är redan ställd så det behöver jag ingen hjälp med - tack annars!!!). Man kan väl säga att själva bogleden skaver mot ledkapseln? Jag tror att det är det mest beskrivande jag kan komma på? Pålagringar nämnde inte veterinären någonting om.
Vad gäller hovproblematiken så skoddes ponnyn snett så att alltså hoven, hela frambenet och slutligen också bogen belastades felaktigt. Detta upptäcktes efter sex veckor.
Jäkla idiot, tänker ni :eek: :mad: :cry: , och det var precis det jag kände mig som! Det finns inget försvar, möjligtvis att jag redan dagen efter att hästen först börjat halta ringde till veterinär. Det är en fångponny så det var liksom bäst att vara på den säkra sidan... Veterinären trodde att det var hovböld. Fång var det inte, med all säkerhet. Hovslagaren tittade på hoven en vecka senare, men han kunde inte märka något alls. Veterinären var fortfarande övertygad att det var en hovböld, förmodligen för långt upp för att kunna lokaliseras med visitertång. Bölden skulle spricka av sig själv upp mot kronranden, trodde hon. Den gjorde nu inte det, om det nu ens var en hovböld. Däremot var alltså hoven sned, och det hade dels jag missat :o :cry:, dels veterinären missat (hon var här praktiskt taget varanna vecka), och dels hovslagaren missat. Dagen efter kom min ridinstruktör, tillika "hobbyhovslagare" hit och tog av skorna och försökte hitta något mellanting mellan den dåvarande felställningan och en något mer normal sådan, för vi vågade inte ta för mycket på en gång. Självklart verkades båda hovarna. Två veckor senare upprepades detta. Eftersom jag s.a.s. var utan fungerande hovslagare för tillfället så är jag oerhört tacksam att min ridlärare ställde upp och hjälpte till, trots att jag i vanliga fall vill ha utbildad "hovis". Efter detta var ponnyn ohalt i nästan exakt en månad :banana: :banana:.
Sedan började han halta igen :cry: :cry: :cry:, fast annorlunda den här gången, mer som strålbenshälta, om ni vet hur jag menar?
Nåväl, jag fick tid för hältutredning på klinik där man först gjorde böjprov och hela den karusellen, för att sedan röntga dels hov, dels bogled. Diagnosen löd bogledsinflammation. Vad jag vet så kan ojämn och felaktig benställning leda till bogledsproblem (naturligtvis, det säger ju sig själv!)så egentligen är det inte så konstigt med tanke på händelseförloppet

Idag har jag en ny hovalagare som dels tycket att små shetlandsponnier är världens bästa hästar (precis som jag), vilket min förra hovslagare defenitivt inte tyckte. Ponnyn är 100%-igt korrekt skodd med gummiskor fram och verkar trivas med det. På kliniken var de enbart positiva till val av skor, eftersom de faktiskt kan skona leden litegrand.

Jag hoppas jag rett ut begreppen lite. Stort tack för visat intresse! :bow: :bow: :bow:

Vilka symptom hade din häst? Haltade den bara, eller hade den någon annan röresestörning eller så?

Tack för ditt inlägg! :bow: Om jag får så skickar jag gärna ett PM till dig? Att dela med sig av erfarenheter kan definitivt inte skada!!

Tror inte att det är någon som tänker - Jäkla idiot- om dig..
Detta du råkat ut för kan du inte belasta dig själv med för man vill och bör ju kunna lita på de "bättre vetande".. Nej, lasta dig inte själv utan de det som ett steg mot ännu bättre kunnade istället.
Alla sådana här bakslag gör oss hästägare till bättre och kunnigare ägare istället och man gör vad man kan för dagen.

Men det du säger är alltså att en vanlig röntgen påvisade inflammation och det säger jag med fler att det skall inte fungera :confused:
Kan de ha gissat sig till inflammation utifrån att det ej fanns ledvätska, såg de det? Eller gissade de det utifrån att leden låg och skavde i kapseln. Det låter ju som atros.

Frågar inte av jävulstyg utan av ren nyfikenhet, detta är intressant.

MVH/

Menar du att allt detta hände för att hästen var sned skodd i 6 veckor?? Det låter ju inte klokt :eek:

Jag har ju hört talas om hästar som efter kanske ett halvår blivit halta och då har det skiljt nästan en eller 2 cm på trakten. Men 6 veckor :confused:

ÄR du säker på att hästen inte blivt sned skodd en längre period?

Det var knappt ens en hälta utan bara en "orenhet" som kändes mer som stelhet när man red. Skänkelvikningarna fungerade inte och inte heller byten från höger (vänster bog var skadad). Ibland kunde man se att det såg konstigt ut när han skulle vända snävt i hagen, t ex vid grinden, vilket iofs inte hindrade honom från att bocka o bralla som en unghäst.

ok, digitalröntgen visar även mjukdelar, intressant!! Men det stämmer säkert, en erfaren röntgenmänniska kan nog urskilja att vätska saknas. Tekniken går framåt :)

Om din ponny gått felverkad i bara sex veckor så kan du nog vara lugn, det läker säkert! Tålamod bara.

Scint = röntgen.
Tänkte att det fanns en möjlighet att trådskaparen menade scint när h*n skrev "röntgen" eftersom det tydligen gick att se en inflammation....

Vanlig röntgen påvisar inte pågående inflammationer helt korrekt.

men inte är väl en scintröntgenbild så tydlig? Den visar väl att ngt pågår men säger inte om det är fraktur pålagring eller inflammation - vad jag vet. :confused:

Liknande trådar

Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 475
Senast: Robina
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 692
Senast: skuggi
·
Hästvård Jag blir så ledsen och dyster när jag googlar på hovledsinflammationer och läser om alla dessa hästar som behandlas i ett år eller mer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
19 521
Senast: Gullan86
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 552
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka