H

Helan

Djup bog, väl liggande bog och välliggande bog, djup OCH välliggande bog, bra bogparti, bogfrihet och grund bog. Snälla någon förklara gärna detta för mig. Jag förstår liggande och sluttande bog, men resten!?!
Är det bara särskrivning när man skriver väl ligagnde och välliggande? Om man betonar VÄL betyder det för mig "Lite väl mycket".
Behöver hopp resp. dressyrhästar olika typ av bog?
Om man har ett sto med liggande bog och betäcker med en hingst med sluttande (eller vice versa), är det mer troligt att det ena eller andra nedärver sig?
Är det bäst med en välliggande djup bog? Är det vad som behövs för att få 10 poäng?

Sv: Bogläge

Ang. om bogen ska vara välliggande eller sluttande beror helt på vilken inrikting du håller på med skulle jag vilja säga. Då dom ger olika steg. Vi inom travet vill gärna ha en liggande bog då det ger ett bättre steg, ngt större, flackare än vad en sluttande bog ger; symaskin. Lika så vill vi hellre ha lite längre kotor än för korta då längre kotor är lite mer stötdämpande.

Så jag skulle vilja säga att det beror helt på vad du har för häst, inriktning samt användingsområde till de tänkta fölet.

*delvis kl*
Både mitt sto och mitt föl (araber) fick omdömet "något brant bog". Vad innebär det för dem (galopp/distans)? Jag tolkar "något" som att bogarna är bara lite grann/ minimalt branta. Stämmer det? Vad kan det ha för praktisk betydelse för mina hästar? Ingen som har en bild på en brant bog och även motsatsen som då borde vara liggande bog? Kan vara intressant att se skillnaden..

Jag är inriktad på anringen ren dressyrhäst eller en ren hopphäst. Men i mina tankar så behöver de båda en liggande bog för att få upp frambenen ordentligt.

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 891
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 798
Senast: Animor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka