Bog spavin - Hasledsgalla?

Anonym10

Trådstartare
Hej, jag har några frågor angående hasledsgallor som jag inte har hittat något svar på här på forumet. Hur vanligt är det att gallor i hasen kvarstår efter en OCD-operation? Kan själva ingreppet orsaka gallor? Vad är det rent fysiologiskt som gör att gallorna inte försvinner när orsaken är borta? Kan gallorna ha betydelse för hästens hållbarhet och spelar gallornas storlek någon roll? Jag tänker att om ledkapseln har blivit uttänjd så kommer den även att vara känsligare för slitage. Åldrande hos människor leder ju till att vävnader blir skörare och mindre elastiska, och borde det inte vara samma sak hos hästar? Jag har hört från veterinärer både att gallor kan vara ett skönhetsfel, men också att gallor alltid tyder på att något är "på gång" i leden och att det inte kan vara enbart ett skönhetsfel.

Anledningen till dessa frågor är att jag funderar på att köpa en häst som vid två års ålder opererades för OCD. Har efter det röntgats utan anmärkning, men har kvarstående stora gallor. Hästen är nu tio år och har hittills inte haft några problem, men jag vill inte köpa en häst med begränsad hållbarhet. Jag har läst i en bok om något som heter Bog Spavin, och på beskrivning och bilder låter det likt vad den här hästen har. Jag är dock ingen veterinär som kan sätta diagnos!

Sv: Bog spavin - Hasledsgalla?

OCD = lösa benbitar?

I så fall är min häst opererad för detta vid 3,5 års ålder. Hon har aldrig haft problem med haserna efter detta, men har också gallor i hasleder.
Har rådfrågat flera veterinärer ang detta och ingen tycker att det är något att bry sej om sålänge hästen inte har något problem med det. Någon har föreslagit att man kan dra ut del av vätskan, men att det förmodligen bara kommer fylla i igen..

Mvh Domino_s

Spavin ar spatt, bog spavin torde ju vara piphas vilket innebar att hasten har skadad vavnad i hasleds spetsen. Det i sig brukar ju sallan vara sa dramatiskt utan mest en utseende fraga, men har nagon Bursa eller ledkapsel kommit i klam kan det bli en annan sak.

Jag tror du har tankt fel har.

Fel, spatt heter BONE spavin och piphas heter capped hock. TS har rätt, Bog spavin är hasledsinflammation.

Spatt och hasledsinflammation är två olika saker. Spatt är en torr kronisk inflammationn i hasledens glidyta, hasledsinflammation är just en inflammation i själva hasen. Bone spavin är spatt, medan även piphas kan benämnas bogspavin.

Jag har uppfattat det som att bog spavin är själva uttänjningen av ledkapseln (och leder till gallan) och att det är ett symptom på t.ex. ocd, trauma, artros osv. Jag tror inte jag har läst om hasledsinflammation någonstans, men det låter ju rätt logiskt att t.ex. en lös benbit leder till en inflammation och att gallan är ett symptom på det. På den här hästen har ju gallan inte försvunnit, betyder det då att inflammationen har blivit kronisk eller kan det helt enkelt vara så att ledkapseln inte drar ihop sig igen och att gallan därför blir kvar?

Det ser inte ut som piphas. Det kanske var onödigt att jag tog upp det här med bog spavin, det jag egentligen funderar över är om gallor kan ge problem i framtiden, om ledkapseln är försvagad i och med att den är uttänjd och vad orsaken är till att gallorna inte försvann efter att den lösa benbiten togs bort.

Hur gammal är din häst nu? Från de flesta har jag hört att gallor i sig inte är något problem (eftersom orsaken i det här fallet är åtgärdad), men så säger en veterinär att det inte alls stämmer, utan att gallorna visst kan påverka hållbarheten. Därför känner jag mig nu kluven till om jag verkligen ska köpa hästen.

Hur gammal är din häst nu? Från de flesta har jag hört att gallor i sig inte är något problem (eftersom orsaken i det här fallet är åtgärdad), men så säger en veterinär att det inte alls stämmer, utan att gallorna visst kan påverka hållbarheten. Därför känner jag mig nu kluven till om jag verkligen ska köpa hästen.

Min häst blir 12 iår..:) Jag har aldrig känt av några problem själv och hon har tränats ganska ordentligt tidvis.. Men visst ser det lite läskigt ut, med de där gallorna, det skriker ju fel och orätt..

Mvh Domino_s

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka