Hej, jag har några frågor angående hasledsgallor som jag inte har hittat något svar på här på forumet. Hur vanligt är det att gallor i hasen kvarstår efter en OCD-operation? Kan själva ingreppet orsaka gallor? Vad är det rent fysiologiskt som gör att gallorna inte försvinner när orsaken är borta? Kan gallorna ha betydelse för hästens hållbarhet och spelar gallornas storlek någon roll? Jag tänker att om ledkapseln har blivit uttänjd så kommer den även att vara känsligare för slitage. Åldrande hos människor leder ju till att vävnader blir skörare och mindre elastiska, och borde det inte vara samma sak hos hästar? Jag har hört från veterinärer både att gallor kan vara ett skönhetsfel, men också att gallor alltid tyder på att något är "på gång" i leden och att det inte kan vara enbart ett skönhetsfel.
Anledningen till dessa frågor är att jag funderar på att köpa en häst som vid två års ålder opererades för OCD. Har efter det röntgats utan anmärkning, men har kvarstående stora gallor. Hästen är nu tio år och har hittills inte haft några problem, men jag vill inte köpa en häst med begränsad hållbarhet. Jag har läst i en bok om något som heter Bog Spavin, och på beskrivning och bilder låter det likt vad den här hästen har. Jag är dock ingen veterinär som kan sätta diagnos!
Anledningen till dessa frågor är att jag funderar på att köpa en häst som vid två års ålder opererades för OCD. Har efter det röntgats utan anmärkning, men har kvarstående stora gallor. Hästen är nu tio år och har hittills inte haft några problem, men jag vill inte köpa en häst med begränsad hållbarhet. Jag har läst i en bok om något som heter Bog Spavin, och på beskrivning och bilder låter det likt vad den här hästen har. Jag är dock ingen veterinär som kan sätta diagnos!