Boendekostnad som singel?

Du har en alldeles normal inkomst och får en alldeles normal hyra.

Det är klart att det går! Var och en får leva efter de förutsättningar man har. Jag var sjuk länge och klarade det alldeles utmärkt trots en hyra på närmare 5' Det var mer än en tredjedel av inkomsten då.

Du har fått många bra tips. Se över vad du lägger pengarna på.
Det är ingen försakelse att leva billigare. Bara annorlunda mot tidigare. Man lever gott på lite pengar om man prioriterar. Du har inte ens lite pengar - du har normalt med pengar.

Efter att ha läst tråden får vi nog konstatera att det inte är inkomsten eller hyran som är anmärkningsvärd. Det är de övriga kostnaderna som nog skenar iväg. Gamla skulder - vad och hur mycket? Går de att göra något vettigt med? Dessa hade jag prioriterat långt före ett sparande, men nu har du ju djuransvar och därmed behövs ju buffert för akuta kostnader för djuren.

Hyresnämndens rekommendation är att hyran inte överstiger 1/3 av inkomsten. Nu beror ju detta såklart på vad man har för andra utgifter. Jag har tyvärr dyra hundar.

Det finns säkert, som vanligt, många människor här på bukefalos som får ut 9000:- i månaden, som har en hyra på 4500:- men som har så gott om pengar över trots egna intressen. Som säkert har ett matkontot på 683:-/månaden. Men ni är få. Vi är andra som skaffat oss utgifter efter samboförhållanden. Det är så mycket billigare att dela på allt!
En etta i förort. Tycker det är trist att bo upp alla pengar. Men med tanke på hur bostadsmarknaden ser ut får man vara glad att få något alls.

Jag bor cirka 1 timmes resa från storstockholm och har en hyra på 3000 kr plus el som väl snittar på runt 500 kronor i månaden. Men det är så klart litet och primitivt, så därför är det billigt. Utöver det kostar mitt bilinnehav runt 3000 i månaden och jag rider för över 2000 i månaden. Ändå har jag utrymme att spara ett flertal tusenlappar i månaden och då ligger min lön på på ungefär samma du nämner (närmare den lägre siffran).

Mycket handlar om prioriteringar. Jag skulle kunna bo större och med bättre standard men då blir det också dyrare. Jag skulle kunna välja bort att rida, helt eller delvis, och spara pengar där. Bilen klarar jag mig knappast utan men skulle väl kunna få ner kostnaden lite genom att åka 2/3 med allmänna färdmedel. Hur mycket billigare är inte enkelt att beräkna då det beror på hur ofta bilen måste in på verkstad. I år har det varit 2 gånger.

En etta i förort. Tycker det är trist att bo upp alla pengar. Men med tanke på hur bostadsmarknaden ser ut får man vara glad att få något alls.

Lite så ja. Antingen bor jag fint och betalar mer eller så bor man halvchabbigt och betalar mindre.

Alltid när man pratar ekonomi så finns det människor som kan både bo dyrt, ha dyra intressen och spara många tusen i månaden, trots en relativt låg lön. Jag är tydligen för oekonomisk för att klara det.

Men jag får sätta mig ner och verkligen skriva upp alla utgifter. Det svåra är att man inte vet sin inkomst, eller hur länge man har jobb. Mitt prio ett är att leta fast jobb helt klart.

Bor enkelt och litet (1:a 41kvm) vilket blir billigt knappt 2900kr/månad.
Men prioriterar fritidsintressen och dyl över et stort fint boende, sen har jag alltid bott själv (förutom att jag haft inneboende) så har aldrig hamnat i någon sambofälla.

Fungerar det med planlösningen är mitt tips att i alla fall perioder ha inneboende. Där kan man tjäna en rejäl hacka utan mycket ansträngning.

Lite så ja. Antingen bor jag fint och betalar mer eller så bor man halvchabbigt och betalar mindre.

Alltid när man pratar ekonomi så finns det människor som kan både bo dyrt, ha dyra intressen och spara många tusen i månaden, trots en relativt låg lön. Jag är tydligen för oekonomisk för att klara det.

Men jag får sätta mig ner och verkligen skriva upp alla utgifter. Det svåra är att man inte vet sin inkomst, eller hur länge man har jobb. Mitt prio ett är att leta fast jobb helt klart.
Lägenheter som man hyr i 1a hand brukar kosta ungefär lika mycket oavsett var de ligger om det inte är nyproduktion. Svårigheterna är att hitta en. Däremot verkar 2hands Och inneboende marknaden variera mer i pris beroende på läge.

Jag och min sambo ska gå isär, men jag upptäcker att jag förmodligen kommer få bo i en grotta... Det var fasiken vad hyrespriser har stigit medans jag bott under "sambostenen".

Just nu bor vi ihop, han får köpa ut mig ifrån huset. Det blir ingen större peng då det inte blivit någon drastisk värdeökning. Men jag letar förgäves efter något nytt känns det som? Jag som timanställd har aldrig någon riktig "fast" inkomst, det kan variera ifrån 16 000-22 000:- efter skatt. Jag har såklart sökt massa fasta tjänster så vi får se om något dyker upp.

Nu till min fråga, hur överlever ni andra? Jag fick erbjudande att hyra en kompis hus till ett väldigt bra pris men ändå dyrt för min del; 6500:- och då ingår allt. Mina utgifter annars är tre stora hundar samt billån och diesel. Det är mina stora pengatjuvar...

Om jag dessutom skulle tacka ja till att hyra något för över 6000:- så kan jag glömma att kunna spara undan pengar för en egen insats till framtida bostadsköp.

Är ni andra ekonomiskt oberoende? Bor ni i en lite by i Norrbotten med minimal hyra? Vad har ni för andra stora utgiftsposter?

Hjälp!

Jag bor uppe i Norrbotten dock i en lite "större" stad. Min största utgiftspost är tyvärr boendet. Bor i 1.5 på 39 kvm som kostar mig 5075 kr i månaden och då är bara bilplatsen medräknad (med el, bredband osv kommer jag upp i närmare 6000 kr :banghead: )

Det är skitsvårt att hitta billiga boenden tycker jag, och som du säger, bor man dyrt är det skitsvårt att lägga undan pengar till framtida köp av boende...

Alltid när man pratar ekonomi så finns det människor som kan både bo dyrt, ha dyra intressen och spara många tusen i månaden, trots en relativt låg lön. .

Det handlar precis som med allt annat i livet om prioriteringar.

Du prioriterar hundarna, vill träna och tävla mycket vilket ger stora omkostnader och många som hamnar i din nuvarande sits hade där som en självklarhet dragit ner på tränandet och tävlandet för att kunna spara mera. Vill du inte göra det och kapa kostnaderna så blir det mindre över till sparande eftersom du prioriterar hundlivet högre än sparande.

Att spalta upp kostnader är en bra start och de månader som du har mindre i inkomst så måste du ha en plan för var du ska dra in på pengar den månaden och sen som sagt se över kostnaderna och se var du kan dra in/dra ner på utgifter för att kunna sätta undan mer pengar.

Jag lämnade sambolivet våren 2006 och har levt ensam sedan dess. Eller ensam... jag har en katt (nu fyllda 13 år) och två hundar (cocker spaniels, båda fyller tio nästa år). Hundarna och de kostnader de för med sig är sedan några år min största utgift. Hyran för min 1:a på 48 kvm i ett av Uppsalas mindre väl ansedda områden ligger runt 4000 och mina hundar kostar numera, när jag behöver heltidspassning i veckorna, ungefär lika mycket. Mina räkningar per månad ligger vanligen på ca 16000 - 17000. Utöver hundar och hyra ingår en pendlingskostnad på 1500, avbetalning på studielån ungefär lika mycket, annat lån också ca 1500, bil (bensin och försäkring, p-plats ingår i hyran) ca 1000, internet/telefoni ca 700, min lyxkonsumtion nr 1 aka min galopphäst ca 1500, försäkringar och A-kassa kanske 500 och så en del annat som inte är återkommande. Jag sparar 2000 i månaden.

Ovanstående är på tok för höga utgifter och min plan är att sänka dem. Men min första åtgärd är inte någon som du har någon nytta av: jag har beslutat mig för att när mina nuvarande hundar går bort ska jag inte skaffa några nya. Det är inte ekonomiskt hållbart och med min nuvarande arbetssituation känns det inte heller motiverat. Hundvakten ser mer av dem än jag gör under dygnets ljusa timmar. Utan hund kommer jag inte heller att behöva bil. Nu används den till lite allt möjligt, men behovet är främst knutet till hundarna. Jag måste köra dem till hundvakten varje morgon (att göra det med buss skulle förlänga min redan sjukt långa pendlingstid ca en timme).

Jag gillar min lägenhet men om jag ska fortsätta att arbeta i Stockholm skulle jag verkligen vilja få ner pendlingstiden. Nu är den ca 4,5 timmar/dag vilket är för mycket. Flytt känns rimligt om/när det väl är klart att det blir Stockholm även i fortsättningen. Men just nu tänker jag att jag nog ska bo kvar där jag bor så länge hundarna är i livet. Mitt nuvarande område är jättebra för att ha hund med hög tolerans från boende (mina hundar skäller sällan inomhus, men ibland känns det som att bara åsynen av hundar kan reta folk - så är det inte där jag bor). En av mina hundar behöver kissa ofta. Det är mycket smidigt att kunna släppa ut henne på uteplatsen mellan promenaderna eller tidigt på helgmorgonen och sedan gå och lägga sig (något hon själv också gärna gör bara hon fått morgonkissa). Dessutom sliter hund ändå lite på lägenheten. Jag föredrar nog att flytta in någonstans utan djur och att då välja ett boende som inte alls behöver anpassas efter djur.

Beträffande yta så är ju mina hundar inte så stora, men jag har aldrig känt att vi bor för litet. Jag har t o m haft valpkull i lägenheten. Det krävde att köket fick bli valprum ett tag, men annars gick det över förväntan. Man motionerar ju inte hundarna inomhus. Därför tänker jag att det borde vara möjligt för dig att hitta ett boende med lite mindre yta men som ändå passar väl för hundarna. Jag har länge haft som ambition att flytta till en 2a, men det senaste året har det svängt. Nu känner jag att jag nog kan bo i en 1a hela livet. Det jag vill är att ha möjlighet att ha 1-2 nattgäster vilket funkar där jag bor nu. Det känns som att 1or ofta har billigare hyra än 2or som är några få kvadratmeter större. Likaså är ju vissa områden billigare. Jag bor i ett sådant. "Alla" säger att det är livsfarligt, men jag har bott där i 15 år och trivs (utom att pendlingen är dryg då). Att syna mindre populära områden närmare kan vara ett tips. OFTA finns det även i problemområden "öar" som är hur bra som helst, i alla fall här i Uppsala. I mitt område finns det otroligt prisvärda boenden.

Beträffande huset tycker jag att det låter som en bra deal, men det hjälps ju inte om du inte har råd med det. Någon har nämnt inneboende - är det möjligt?

Du kan få min etta på 30kvm för 3000kr som ligger i samma läge i samma område av Sverige så kan jag ta ditt huserbjudande, för något sådant, i den prisnivån, har jag letat efter häromkring länge. :p

Jag har hästar som kostar mig 5-6000kr, bil med kostnad på ca 5000kr och övriga räkningar, tfn, försäkringar, trängselskatt, CSN, mm på 3-4000 och så sparar jag minst 3000kr. Lön ut i nivå med din övre.

Då har jag hamnat i läget att jag slappar lite när det gäller det ekonomiska. Typ äter ute mer än jag behöver, kör mer än jag kanske måste mm.

Absolut att du kommer att få tänka efter lite mer nu men ser inte att det skulle vara omöjligt eller ens snålt om du tar huserbjudandet.

När jag var singel i Stockholm med bra inkomst hade jag inga problem med lyx som bil, hund och t o m ett litet torp. Hyran för en stor 2:a låg på 4800 om jag inte minns helt fel och då tillkom hushållsel, försäkring, tv och internet. När jag blev långtidssjukskriven var jag tvungen att dra ner på utgifterna om jag inte konstant ville leva på marginalen och valde att behålla det som kändes viktigt för mig och bytte ner boendet. Jag hade turen att hitta en liten etta med hyra på 3000 och det funkade riktigt bra trots att den bara var på 20 kvm. Inte bara jag och hund fick plats, en ny pojkvän bodde där några månader innan vi flyttade till hus på landet.

Hyran för huset känns som sagt inte alls dyr, det är ungefär vad våra boendekostnader i det här huset går på - men då måste vi ju hela tiden lägga undan en buffert dels för oväntade kostnader, dels för underhåll som man alltid måste räkna med om man äger ett hus.

Som singel med häst (separerade från sambo) fick jag leta ett litet boende. Nu kom jag över min dröm, i det område jag ville bo (etta, nyrenoverad, takvåning, parkeringsplats), men visst var den liten (32 kvm). Ändå var den helt perfekt för mig, eftersom jag inte kunde lägga pengar på boende om jag ville klara av att hålla häst och bil (bilen var en förutsättning för hästen).

Jag räknade ut att jag kunde vara arbetslös sex månader innan jag blev tvingad att sälja hästen (jag sade upp mig från jobbet ett år efter att jag blev singel), men var fullt beredd att ta bort hästen om så krävdes, eftersom jag inte hade så mycket annat att dra ner på (ingen lättsåld häst).

Jag insåg givetvis att hästen och bilen var lyx i mitt läge, men prioriterade det då. Det som fick stryka på foten var helt enkelt boendeytan.

Grattis till ett fint erbjudande!
Jag är inte singel men lever som så på ett sätt eftersom min man verkligen har noll kronor i inkomst. När det ändras får det bli en bonus. Jag skaffade min lägenhet för att bo i ensam. Jag gillar yta och har ett nördintresse för sömnad och hantverk så ett rejält syrum och ett normalt arbetsrum med tomma bord med rejäla ytor är ett måste förutom vardagsrum och sovrum. Jag betalar 11 000 i hyra om man räknar in allt. Då igår iof koloni med fin liten stga brevid så jag kan odla och ligga i hängmatta och ha gräs under fötterna på sommaren.
Ska köpa hus på sikt för att få samma yta billigare. Jag tycker 6500 är ett bra pris. Här i Örebro är det en nyare etta eller äldre tvåa om man inte ska bo i ett område där det skjuts varje vecka.

Men din lön borde du kunna spara mycket mer om du la om din prioteringar lite. Jag har en lön på ca 20k en stor 2:a centralt i en medelstor stad för 3k inkl parkering och bredband, bilen kostar ca 1k månaden då jag kör så lite och bor nära jobbet. Sen är det mat för 1,5k i månaden kanske. Så jag sparar ca 13-14k i månaden och har inga lån. Så allt handlar om att dra ner på utgifterna.

Jag och min sambo ska gå isär, men jag upptäcker att jag förmodligen kommer få bo i en grotta... Det var fasiken vad hyrespriser har stigit medans jag bott under "sambostenen".

Just nu bor vi ihop, han får köpa ut mig ifrån huset. Det blir ingen större peng då det inte blivit någon drastisk värdeökning. Men jag letar förgäves efter något nytt känns det som? Jag som timanställd har aldrig någon riktig "fast" inkomst, det kan variera ifrån 16 000-22 000:- efter skatt. Jag har såklart sökt massa fasta tjänster så vi får se om något dyker upp.

Nu till min fråga, hur överlever ni andra? Jag fick erbjudande att hyra en kompis hus till ett väldigt bra pris men ändå dyrt för min del; 6500:- och då ingår allt. Mina utgifter annars är tre stora hundar samt billån och diesel. Det är mina stora pengatjuvar...

Om jag dessutom skulle tacka ja till att hyra något för över 6000:- så kan jag glömma att kunna spara undan pengar för en egen insats till framtida bostadsköp.

Är ni andra ekonomiskt oberoende? Bor ni i en lite by i Norrbotten med minimal hyra? Vad har ni för andra stora utgiftsposter?

Hjälp!

Jag förstår dina prioriteringar och ser det inte som möjligt att träna mindre. Inte med den typ av hundar som du och jag har. Då skulle hela hemmet bli demolerat.

Jag tjänar något mer än dig och har en hyra på 4500 kr, men en bil som kostar cash att hålla rullande. Hundarna kostar några tusenlappar också. Jag sparar inte mycket. Det är vad jag får välja bort om jag ska leva som jag gör nu. Jag har heller inte 30 000 tv-kanaler utan bara basutbud. Matkontot skulle också kunna trimmas om jag lagade mer mat hemma. Kläder köper jag knappt, om det inte är hundrelaterat.

Så det jag skulle dra ned på är tv, bredband, matkontot och kläder. Se över lån om det går.

Nu är jag ju iofs sambo, men vi har en hyra på 5900 i varmhyra eller något sånt 3:a i Skellefteå, min sambos a-kassa krånglade i flera månader medan han var arbetslös så vi levde två stycken på min lön som låg mellan 19-22 tusen, vi kanske inte hade flera 1000 över varje månad, men vi åt det vi kände för att äta och gjorde de vi kände för att göra och hade samtidigt råd att ge hunden bra mat.

Så jo det går fint att leva på det.

Men din lön borde du kunna spara mycket mer om du la om din prioteringar lite. Jag har en lön på ca 20k en stor 2:a centralt i en medelstor stad för 3k inkl parkering och bredband, bilen kostar ca 1k månaden då jag kör så lite och bor nära jobbet. Sen är det mat för 1,5k i månaden kanske. Så jag sparar ca 13-14k i månaden och har inga lån. Så allt handlar om att dra ner på utgifterna.

Fast nu handlar inte mitt inlägg om att överleva. Jag har tre stora hundar som jag aktivt tränar och tävlar. Det är mitt enda intresse och dyrt. Jag kan absolut dra ner på tävlandet, men det är bara några hundra på ett år. Träningen är omöjligt att minska, jag har raser som kräver sin aktivitet. Detta innebär högra bilkostnader!

Satt och tittade lite imorse, med ett boende på 6500:- så skulle jag ha 12 500:- i fasta utgifter. CSN, billån, hyra, försäkringar för bil och djur, skulder, mobil. Sen kommer de dyra posterna; diesel, hundmat, min mat, sparande 2000:- och kläder 500:-. Det sista kan jag utan problem ta bort helt. Då skulle jag hamna på 20 000:-/månaden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka