Boendekostnad som singel?

Nu till min fråga, hur överlever ni andra? Jag fick erbjudande att hyra en kompis hus till ett väldigt bra pris men ändå dyrt för min del; 6500:- och då ingår allt. Mina utgifter annars är tre stora hundar samt billån och diesel. Det är mina stora pengatjuvar...

Om jag dessutom skulle tacka ja till att hyra något för över 6000:- så kan jag glömma att kunna spara undan pengar för en egen insats till framtida bostadsköp.

Är ni andra ekonomiskt oberoende? Bor ni i en lite by i Norrbotten med minimal hyra? Vad har ni för andra stora utgiftsposter?

Jag har är förvisso tillsvidareanställd men min lön pendlar från 16 000 - 24 000 kr, beroende på hur mycket övertid/ob jag haft den månaden.
För att gå runt så har jag tagit alla mina fasta räkningar och räknat ut vad jag måste lägga undan varje månad för att gå runt.
De stora utgifterna för mig är hyra, bensin, häst, mat, lån, fack, försäkringar. Jag går precis runt om jag bara får min grundlön (16 000kr), men skulle det krävas så drar jag ner på det som jag inte behöver för att överleva, det som jag gör bara för att det är kul - ridlektionerna.

T ex jag har csn-lånet som kommer kvartalsvis (och andra räkningar som inte kommer så ofta men som kan bli överraskningar när de kommer) och då har jag räknat ut hur mycket jag ska lägga undan i månaden för att inte blir överraskad när räkningen väl kommer. I min budget så sparar jag ändå ca 1 000 kr/månad, vill spara mer och det gör jag dom månaderna när jag får mer lön.

Min hyra är ca 5 000kr/månad och då ingår allt. När jag räknade ut min budget räknade jag väldigt högt. Det min mamma brukade säga till mig när jag växte upp var att man blir inte rik på inkomsterna utan utgifterna, så det gäller att hålla utgifterna nere så kommer man överleva och få pengar över till det som man vill. :)

CSN kan man betala månadsvis. Kanske är lättare att hålla koll på utgifterna då i stället för en större summa varje kvartal.
Kan man? Fast så stor summa kvartalsvis är det inte, om vi säger att man ska betala 1 500 kr varje kvartal så behöver man spara 500 kr varje månad, inte så svårt. Sen kan man spara dom pengarna på ett konto som ger lite ränta och då vinner man lite på att inte betala varje månad. :p

Kan man? Fast så stor summa kvartalsvis är det inte, om vi säger att man ska betala 1 500 kr varje kvartal så behöver man spara 500 kr varje månad, inte så svårt. Sen kan man spara dom pengarna på ett konto som ger lite ränta och då vinner man lite på att inte betala varje månad. :p
Jo jag betalade månadsvis. 583 kr tror jag. Hade nog autogiro. Kändes stabilare att veta att det var samma summa varje månad. Tror inte man tjänar så mycket på räntan om man sparar pengarna i 3 månader. :D Kanske 0,5 % max. Brukar ju bli högre ränta (upp till 4% eller så) om man har några hundratusen på kontot men hur många har det... :meh: och har man så mycket så behöver man ju inte spara till CSN-inbetalningen. :p

Jo jag betalade månadsvis. 583 kr tror jag. Hade nog autogiro. Kändes stabilare att veta att det var samma summa varje månad. Tror inte man tjänar så mycket på räntan om man sparar pengarna i 3 månader. :D Kanske 0,5 % max. Brukar ju bli högre ränta (upp till 4% eller så) om man har några hundratusen på kontot men hur många har det... :meh: och har man så mycket så behöver man ju inte spara till CSN-inbetalningen. :p
Autogiro är något jag aldrig velat ha, då jag tycker det är bättre att själv få bestämma när pengarna ska dras. Speciellt på den tiden när man inte hade fast jobb. :p
Kanske inte så mycket, men det är tanken som räkas, hahaha.

Autogiro är något jag aldrig velat ha, då jag tycker det är bättre att själv få bestämma när pengarna ska dras. Speciellt på den tiden när man inte hade fast jobb.
Mja jo, fast en del får man ju inte bestämma när de ska dras ändå, som hyra och bredband, de ska ju betalas före den sista i månaden.

Mja jo, fast en del får man ju inte bestämma när de ska dras ändå, som hyra och bredband, de ska ju betalas före den sista i månaden.
Jo, man kan bestämma när de ska dras. Bara att sudda ut förfallodatumet, så dras pengarna samma dag som du registrerar betalningen. Jag gör så för att säkert veta att jag har pengar till betalningarna. Har råkat ut för förfallodatum och det inte funnits pengar på kontot det skulle dras från. Inte kul..
Huvudsaken är att man har ett system som passar en själv. :)

Jo, man kan bestämma när de ska dras. Bara att sudda ut förfallodatumet, så dras pengarna samma dag som du registrerar betalningen. Jag gör så för att säkert veta att jag har pengar till betalningarna. Har råkat ut för förfallodatum och det inte funnits pengar på kontot det skulle dras från. Inte kul..
Huvudsaken är att man har ett system som passar en själv. :)
Jo, jag brukar också ändra betalningsdatum ibland och betala innan datumet som står på e-fakturan. Så jag vet hur mycket som finns kvar att leva på sen. :)

Jo, jag brukar också ändra betalningsdatum ibland och betala innan datumet som står på e-fakturan. Så jag vet hur mycket som finns kvar att leva på sen. :)
Precis, endel tycker inte det är bra att göra så för man ska betala när förfallodatumet är så mottagaren inte vinner någon ränta på pengarna och man själv får den typ. Själv tycker jag det är bättre att kunna veta "det här har jag kvar att röra mig på" istället för att "ah skit, jag kan inte köpa det där för den där betalningen har inte dragits än". Något åt det hållet kör jag på i alla fall. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka