Boendekostnad som singel?

Jag och min sambo ska gå isär, men jag upptäcker att jag förmodligen kommer få bo i en grotta... Det var fasiken vad hyrespriser har stigit medans jag bott under "sambostenen".

Just nu bor vi ihop, han får köpa ut mig ifrån huset. Det blir ingen större peng då det inte blivit någon drastisk värdeökning. Men jag letar förgäves efter något nytt känns det som? Jag som timanställd har aldrig någon riktig "fast" inkomst, det kan variera ifrån 16 000-22 000:- efter skatt. Jag har såklart sökt massa fasta tjänster så vi får se om något dyker upp.

Nu till min fråga, hur överlever ni andra? Jag fick erbjudande att hyra en kompis hus till ett väldigt bra pris men ändå dyrt för min del; 6500:- och då ingår allt. Mina utgifter annars är tre stora hundar samt billån och diesel. Det är mina stora pengatjuvar...

Om jag dessutom skulle tacka ja till att hyra något för över 6000:- så kan jag glömma att kunna spara undan pengar för en egen insats till framtida bostadsköp.

Är ni andra ekonomiskt oberoende? Bor ni i en lite by i Norrbotten med minimal hyra? Vad har ni för andra stora utgiftsposter?

Hjälp!

Låter som en ganska snäll hyra. Och om du får ut 20000kr/mån efter skatt tycker jag att det verkar som om du har ganska stora möjligheter att kunna spara ändå (lite beroende på vad du har för lån, förstås).
Det handlar ju tyvärr väldigt mycket om prioriteringar.

Ekonomiskt oberoende?
Nej, men jag är välbetald. Jag får ut lite över 40 i månaden. Då betalar jag lite på ett lån till gården, och så alla löpande kostnader som sopor, el och så vidare. Dessutom försörjer jag ett stort antal hästar. Jag äger 18 tror jag (har lite svårt att hålla räkningen vilket är pinsamt - eller ja, jag måste räkna varje gång eftersom jag har några här hemma som jag inte äger och några av dem jag äger bor inte här hemma) vilket förstås kostar en hel del.
Trots de löpande kostnaderna kan jag shoppa en hel del - har under hösten köpt utrustning för 30000kr (selar, vagn, thermobar och så vidare) och sparar ändå 5000kr/mån ungefär. Rider också för instruktör.
Men visst, min månadshyra (medräknat el) blir nog inte högre än det du beskriver.

Jag har inget bil-lån eftersom jag kunde betala min bil kontant när jag köpte ny(are) för snart två år sedan, och jag har precis gjort sista inbetalningen på studielånet (hade 500000kr ungefär i lån) genom att ha gjort ett gäng extra amorteringar.

Ekonomiskt oberoende - ja, genom att utbilda mig och skaffa ett högavlönat jobb. På det sättet kan jag slösa rätt ordentligt.

Fast nu handlar inte mitt inlägg om att överleva. Jag har tre stora hundar som jag aktivt tränar och tävlar. Det är mitt enda intresse och dyrt. Jag kan absolut dra ner på tävlandet, men det är bara några hundra på ett år. Träningen är omöjligt att minska, jag har raser som kräver sin aktivitet. Detta innebär högra bilkostnader!

Satt och tittade lite imorse, med ett boende på 6500:- så skulle jag ha 12 500:- i fasta utgifter. CSN, billån, hyra, försäkringar för bil och djur, skulder, mobil. Sen kommer de dyra posterna; diesel, hundmat, min mat, sparande 2000:- och kläder 500:-. Det sista kan jag utan problem ta bort helt. Då skulle jag hamna på 20 000:-/månaden.
Får du nåt över när din sambo löser ut dig? så du kan få bort nån as v skulderna?
Att komma under 6500 för ett boende där allt ingår kommer nog bli svårt men lycka till.
Inte ens jag som bor i bushen i ödemarken kan komma under 5500 i boendekostnad för en normal 3:a utan lyx eller annat.

I valet mellan aktivt liv med hundar nu, och sparande, så har jag valt att leva nu. Helt ärligt så ska det ändå till något arv eller liknande för att jag ska kunna köpa hus i Lund. Är inte singel men sambon är sjukpensionär och drar bara in drygt 6000 i månaden.

Tack för ett utförligt svar!

Hundarna är inte bara mina bästa vänner utan också mitt enda intresse. Jag är medveten om att mina hundar kostar mer än vad gemene svenssonhund gör. Jag är aktiv, tränar flera dagar i veckan (bilen...), tävlar många gånger per år och lever ett aktivt hundliv. Priserna på djuren är redan pressad, försäkringarna är sambuntade på samma bolag som bilen och hemmet. Hundmaten är svår att få ner pga känsliga magar.

Däremot vet jag med mig att jag måste sluta köpa mat på jobbet... Där rinner det garanterat bort betydligt mer pengar än vad man tror.

Men prioriterar ni inget sparande? Att spara 300:-/månaden är inte min målsättning, då kommer jag kunna köpa mitt egna hus om 63 år.
Kanske kan du spara de månader du får ut mycket, och avvara sparandet de månader du får ut mindre?

Hyran är ju grymt bra såpass nära gbg!
Är det något alternativ att ta in en inneboende? 90 kvm är ju rätt stort och jag kan tänka mig att eftersom så många letar bostad i och kring gbg så vore det nog inga problem att hitta någon som vill flytta in.

Kan du (eller någon du känner) köpa foder med tex. uppfödarrabatt så blir det ju ofta betydligt billigare.

Går det bra i träningen och tävlingen med hundarna kanske kan du lyckas få spons med hundmaten genom det?

Hyran är ju grymt bra såpass nära gbg!
Är det något alternativ att ta in en inneboende? 90 kvm är ju rätt stort och jag kan tänka mig att eftersom så många letar bostad i och kring gbg så vore det nog inga problem att hitta någon som vill flytta in.

Kan du (eller någon du känner) köpa foder med tex. uppfödarrabatt så blir det ju ofta betydligt billigare.

Går det bra i träningen och tävlingen med hundarna kanske kan du lyckas få spons med hundmaten genom det?

Att ha en inneboende är inget alternativ, detta då min vän i förtroende vill låta mig hyra huset för att hon känner mig. Skulle kännas elakt att få en sån kompishyra och sen slänga in en okänd i huset...

När jag var singel hade jag ett lågavlönat jobb, 10'000 i månaden bara.

Med hästar och bil fick jag spara in på annat. Jag valde att prioritera hästar framför stort boende och dyr mat.
Köpte liten bostadsrätt, 28 kvm blev 2000 kr /månad i boendekostnad.
Mat högst 1000 kr per månad.

Det gick runt det med. Men ja med den låga lönen fick jag kämpa lite.

Man får bestämma vad som är viktigast för en själv helt enkelt.

Jag separerade för drygt ett år sen. Bor just nu i en lägenhet med en hyra på 8000 kr...Sen kostar mina djur mig en del, drygt 8000 kr/månad (två hästar, två hundar och en katt).

Får iofs ut lite mer än dig, mellan 26-28.000 per månad. Jag har också fördelen att jag fick med mig ett kapital till kontantinsats på ett hus, plus att jag har fast jobb så lån är inga problem. Men jag betalar också underhåll till exet för två barn...vardagsbudgeten går precis ihop sig. Stora utgiftsposter (som trasig bil eller veterinär) får just nu betalas av de pengar som ska gå till en kontantinsats.

Håller med Luff, om detta huset är ditt bästa erbjudande just nu, ta det och ge dig själv tid att landa.

Du behöver ju inte bo där för alltid, men det låter som en bra början. Förstår att du vill spara till ett eget hus, men ta en sak i sänder.

Flytta ut! Jag har upplevt det som extremt tärande på kraft och energi att bo tillsammans med någon som det tagit slut med. Så jag tänker att du kommer att kunna se allt lite klarare när du bott själv ett par månader. Vilka kostnaderna faktiskt blir för bensin, eller var det disel, och enmanshushåll.

Hitta ett fast jobb. När du vet säkert vilka inkomster du har och lägger ihop dessa med utgifterna så kan du börja spara på allvar.

Det kan kanske ta ett halvår eller mer att komma underfund med hur livet och ekonomin faktiskt förändras som singel. Stressa inte med alla detaljer direkt, du har en bra inkomst, du får en vettig hyra, du löser resten sen.

Jag och min sambo ska gå isär, men jag upptäcker att jag förmodligen kommer få bo i en grotta... Det var fasiken vad hyrespriser har stigit medans jag bott under "sambostenen".

Just nu bor vi ihop, han får köpa ut mig ifrån huset. Det blir ingen större peng då det inte blivit någon drastisk värdeökning. Men jag letar förgäves efter något nytt känns det som? Jag som timanställd har aldrig någon riktig "fast" inkomst, det kan variera ifrån 16 000-22 000:- efter skatt. Jag har såklart sökt massa fasta tjänster så vi får se om något dyker upp.

Nu till min fråga, hur överlever ni andra? Jag fick erbjudande att hyra en kompis hus till ett väldigt bra pris men ändå dyrt för min del; 6500:- och då ingår allt. Mina utgifter annars är tre stora hundar samt billån och diesel. Det är mina stora pengatjuvar...

Om jag dessutom skulle tacka ja till att hyra något för över 6000:- så kan jag glömma att kunna spara undan pengar för en egen insats till framtida bostadsköp.

Är ni andra ekonomiskt oberoende? Bor ni i en lite by i Norrbotten med minimal hyra? Vad har ni för andra stora utgiftsposter?

Hjälp!

Jag håller med dem som tycker att du ska strunta i sparandet ett tag. Du kanske inte behöver oroa dig för det just nu? (Vem vet, du kanske får ett fast jobb om en vecka och då har du lagt krut på att oroa dig för något helt i onödan.)
Har du någon buffert sedan innan, så låt den ligga ifred på banken (det är ju alltid något).
Jag har nyligen själv börjat acceptera att jag kommer att leva fattigt de närmaste tre åren. Innan har det inte varit så och under den tiden har jag passat på att spara. Pengar kommer och går i perioder.

Håller med Luff, om detta huset är ditt bästa erbjudande just nu, ta det och ge dig själv tid att landa.

Du behöver ju inte bo där för alltid, men det låter som en bra början. Förstår att du vill spara till ett eget hus, men ta en sak i sänder.

Flytta ut! Jag har upplevt det som extremt tärande på kraft och energi att bo tillsammans med någon som det tagit slut med. Så jag tänker att du kommer att kunna se allt lite klarare när du bott själv ett par månader. Vilka kostnaderna faktiskt blir för bensin, eller var det disel, och enmanshushåll.

Hitta ett fast jobb. När du vet säkert vilka inkomster du har och lägger ihop dessa med utgifterna så kan du börja spara på allvar.

Det kan kanske ta ett halvår eller mer att komma underfund med hur livet och ekonomin faktiskt förändras som singel. Stressa inte med alla detaljer direkt, du har en bra inkomst, du får en vettig hyra, du löser resten sen.

Tack! Huset blir förmodligen inte ledigt förens tidigt under våren. Så förhoppningsvis har jag fått en tjänst innan dess.

Dina ord var precis det jag behövde!

Just nu är jag mest livrädd, jag ska bli singel. 10 år tillsammans med en människa är lång tid ifrån livet som själv.... Alla ens vanor, tänket, sällskap.. Jätterädd att jag inte ska klara mig ekonomiskt. Att jag ska få skulder, inte kunna ha råd att betala. Men det finns alltid pengar att spara in, det är inte direkt så att jag ens försökt levt snålt de senare åren.

Just nu är jag mest livrädd, jag ska bli singel. 10 år tillsammans med en människa är lång tid ifrån livet som själv.... Alla ens vanor, tänket, sällskap.. Jätterädd att jag inte ska klara mig ekonomiskt. Att jag ska få skulder, inte kunna ha råd att betala. Men det finns alltid pengar att spara in, det är inte direkt så att jag ens försökt levt snålt de senare åren.
Typ 13 månader sedan jag lämnade ett 11 års förhållande. Själv håller fullständigt med @luft. Nyttja tiden för dig själv landa. Man behöver tid att fundera en del av man vill och vem man är som singel.

Tack! Huset blir förmodligen inte ledigt förens tidigt under våren. Så förhoppningsvis har jag fått en tjänst innan dess.

Dina ord var precis det jag behövde!

Men du, när man börjar bocka av alla grejerna på listan och inser att man klarar sig rätt bra på egna ben - då känner man sig stolt och stark.

Kanske är detta den viktigaste insikten. Detta att det faktiskt mest är rädsla för det nya.

Tråden har försökt peppa dig - du kommer att klara dig strålande!

Bena ut dina rädslor och funderingar. Bli konkret. Du kommer att bli lugnad och glad när du får räkna ihop allt. :)

Flyttade just från en supercentral etta (43kvm) i Kristianstad, den kostade 4300:- i hyra i månaden exlusive internet (~350:-) och el (min mamma betalade det). Men har också hund så får även betala hundpassning för (~2000kr) och två katter. Vet inte vad mat och tillbehörskostnader för djuren går på. Men hittills har jag levt på sparade tillgångar och studielån på vårterminerna. Vet inte hur priserna ligger i gbg trakten men här är det i alla fall ju längre från en större ort/samhälle desto billigare blir det.

Hon som flyttar in i min förra lägenhet bodde i Oxie utanför Malmö och betalade 4400:- för sin 32kvm studentlägenhet.

jag ska bli singel. 10 år tillsammans med en människa är lång tid ifrån livet som själv.... Alla ens vanor, tänket, sällskap.. Jätterädd att jag inte ska klara mig ekonomiskt.

Klarade jag att efter 23 år som osingel att överleva singellivet så klarar du det. Jag hade inget jobb (kunde inte flytta företaget), inget körkort osv och nu sitter jag här med körkort, bil och jobb. Visst är det lite läskigt, men också jäkligt skönt, befriande att stå på egna ben och se att man faktiskt klarar av det även om det är motigt ibland :)

Uppdatering!

Fick fast jobb i Stockholm. Heltid som väktare med hund, natt. Kommer ha en mer stabil lön och kanske få ut 20-23:- varje månad, 12 minuters bilresa till jobbet och får hyra en kompis lägenhet medans hon pluggar. 2a med uteplats i Kungsängen, lugnt område och nära till skog och mark 6000+el. Då ingår allt annat, bredband, vatten, tv.

Det ska vi klara oss på! Kan alltid ta ett extrapass om det skulle behövas :)

Nu ska man bara packa om alla lådor och rodda allt praktiskt i hamn. Nervöst och jobbigt men vi behöver en geografisk bit mellan oss för att avsluta den här relationen...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka