Jag och min sambo ska gå isär, men jag upptäcker att jag förmodligen kommer få bo i en grotta... Det var fasiken vad hyrespriser har stigit medans jag bott under "sambostenen".
Just nu bor vi ihop, han får köpa ut mig ifrån huset. Det blir ingen större peng då det inte blivit någon drastisk värdeökning. Men jag letar förgäves efter något nytt känns det som? Jag som timanställd har aldrig någon riktig "fast" inkomst, det kan variera ifrån 16 000-22 000:- efter skatt. Jag har såklart sökt massa fasta tjänster så vi får se om något dyker upp.
Nu till min fråga, hur överlever ni andra? Jag fick erbjudande att hyra en kompis hus till ett väldigt bra pris men ändå dyrt för min del; 6500:- och då ingår allt. Mina utgifter annars är tre stora hundar samt billån och diesel. Det är mina stora pengatjuvar...
Om jag dessutom skulle tacka ja till att hyra något för över 6000:- så kan jag glömma att kunna spara undan pengar för en egen insats till framtida bostadsköp.
Är ni andra ekonomiskt oberoende? Bor ni i en lite by i Norrbotten med minimal hyra? Vad har ni för andra stora utgiftsposter?
Hjälp!
Låter som en ganska snäll hyra. Och om du får ut 20000kr/mån efter skatt tycker jag att det verkar som om du har ganska stora möjligheter att kunna spara ändå (lite beroende på vad du har för lån, förstås).
Det handlar ju tyvärr väldigt mycket om prioriteringar.
Ekonomiskt oberoende?
Nej, men jag är välbetald. Jag får ut lite över 40 i månaden. Då betalar jag lite på ett lån till gården, och så alla löpande kostnader som sopor, el och så vidare. Dessutom försörjer jag ett stort antal hästar. Jag äger 18 tror jag (har lite svårt att hålla räkningen vilket är pinsamt - eller ja, jag måste räkna varje gång eftersom jag har några här hemma som jag inte äger och några av dem jag äger bor inte här hemma) vilket förstås kostar en hel del.
Trots de löpande kostnaderna kan jag shoppa en hel del - har under hösten köpt utrustning för 30000kr (selar, vagn, thermobar och så vidare) och sparar ändå 5000kr/mån ungefär. Rider också för instruktör.
Men visst, min månadshyra (medräknat el) blir nog inte högre än det du beskriver.
Jag har inget bil-lån eftersom jag kunde betala min bil kontant när jag köpte ny(are) för snart två år sedan, och jag har precis gjort sista inbetalningen på studielånet (hade 500000kr ungefär i lån) genom att ha gjort ett gäng extra amorteringar.
Ekonomiskt oberoende - ja, genom att utbilda mig och skaffa ett högavlönat jobb. På det sättet kan jag slösa rätt ordentligt.