Boende vill förbjuda ridning på vägen

Sv: Boende vill förbjuda ridning på vägen

Gnällkärringar och gubbar...

Hästskit på vägen? So what? Det drar knappast till sig så mkt flugar att det blir ett problem. Istället för att gnälla borde de passa på att själva ta reda på bajset till sina blommor och buskar! Gratis gödsel av bra kvalite, vem klagar över sådant?

Folk är allergiska och därför är det ett problem med hästbajs??
Gnällspikar...

Seriöst. Folk som bor där visste troligen att det finns hästar där innan dom flyttade dit. Bara att acceptera eller flytta. Svårare är det inte..

Hur f*n ska ryttare plocka upp skiten? Släpa med sig en grep eller vadå?

Dom som klagat är dom som ska bort :devil:

Det är den inställningen som du har som skapar problemen!
Man kan faktiskt försöka samarbeta och lösa saker på bästa sätt.

MVH Russin8

Åka/gå tillbaka och ta upp det med hink och spade.
Nedskräpning är inte tillåten.

Till er alla tre!!!

Som inte har vett att visa hänsyn.:mad:

Här finns ordninggjorda ridleder. Det är en ridförening, antagligen med rätt stort tryck.

Rid på ridlederna eller mocka i de boendes områden, ta cykeln efter ridpasset och hämta skiten.

Då kan man ju förbjuda biltrafik med :idea:
Dyrt, giftigt för naturen, skadliga gaser för passerande människor och av bilgaser behöver man inte ens vara allergisk för att må dåligt :crazy:

Hästar är trevliga, miljövänliga och bajset är knappast något problem, inte heller hästen för den allergiska om de möts på avstånd utomhus?
(däremot kan man ju, om det är möjligt, sitta av och sparka undan bajset så att det inte ligger mitt i vägen)
Eller visst, man kan ju för all del gå tillbaka senare för att plocka upp, men då är skadan redan skedd och gnällandet igång. Förmodligen tror då de boende som inte ser att ryttaren gör detta, att någon annan fått ta reda på "deras skit"...

Senast ändrad:

kl

På vanliga vägar brukar jag hoppa av och putta ner det i diket efter bästa förmåga och i bostadsområden rider aldrig jag. Hade jag ridit i bostadsområden hade jag definitivt försökt att plocka undan efter oss. Visst, hästbajs stör inte mig men det hör inte hemma överallt.

Eller visst, man kan ju för all del gå tillbaka senare för att plocka upp, men då är skadan redan skedd och gnällandet igång.

Inte om man gör det till rutin.
Då så vet ju de som bor längs vägen att det strax kommer tillbaka någon och tar upp skiten.

Här så handlar det dessutom om en förening.
Då så kan man turas om med att rensa av vägen från bajs åtmonstone en gång om dagen.
Det kan ju inte bli så belastande.

En hink och en minigrep utan skaft använder jag.

710202_01.jpg
miljosymbol_plustecken_40hog.png
860260_166.jpg

Senast ändrad:

Jag kan absolut förstå om folk inte vill att det ska ligga hästskit överallt i bostadsområdet. Särskilt som, som jag uppfattade det, finns anlagda ridvägar. Det är inte alla ryttarföreningar som har tillgång till egna ridvägar.

När jag har uteritter med ridskolan måste vi rida en bit (säg 100-200 m?) genom en bostadsord för att komma till skogen. När man är ute med 10 hästar känns det olämpligt att den ena ska hoppa av ifall en häst skiter, då åker nån alltid dit i efterhand med skyffel och mockar upp det.

Den tar mindre plats, och är inte vägen allt för trafikerad kan man gå över på andra sidan i lugn och ro.

Med bilar så vet man ju inte om man hinner det och blir kanske rent av tvungen att skynda ner i ett dike, på smala vägar tar bilar upp betydligt mer plats än en häst gör.

(jag tar för givet att ryttare inte rider i full karriär utan kontroll på dessa vägar, gör de det är det ju en sak, men å andra sidan kör folk som galningar med flit, speciellt på småvägar och det händer ganska ofta)

Den tar mindre plats, och är inte vägen allt för trafikerad kan man gå över på andra sidan i lugn och ro.

Ja, så tycker du bara för att du är van vid hästar.

Men alla är inte det utan vissa ser det säkert som så att det inte är lättare att undvika en häst om man är rädd ex, hästen tar ju sig fram på ställen en bil inte gör.

Jag förstår de boende mycket väl, speciellt om det finns anlagda ridvägar i området. Jag vill inte heller har hästskit liggande utanför huset där barnen leker.
Jag passerar ett litet bostadsområde när jag ska till min vanliga ridslinga. Vi har pratat med de boende där, och har har kommit överens om att vi hoppar av hästen och sparkar ner skiten i diket. Om det är en stor ridklubb kan det ju bli ganska mycket skit på vägen annars.

Kl

Nu vet jag att det har varit problem i ovan nämnda område under ca 20-30 års tid.....om ALLT!.

Det finns två sidor av det hela och det ena är en/ett antal rabiata boende och det andra en ridklubb som säkert visar hänsyn med SINA elever, med det finns även många stall runt omkring där hänsynen nog är sämre.

Jag vet också att det innan fanns en liten ridväg runt denna vägsträcka men som sedan togs bort så att man om man kommer från ett visst håll tvingas rida där för att komma till de anlagda "ridvägarna" där man för övrigt kan möta både joggare (fast de har egna spår bredvid), barnvagnar, lösa hundar, crossar mm mm.

Ridklubben har under de senaste 15 åren blivit inbyggt av ytterligare bostadsområden som har skurit av de naturliga vägarna och stigarna för att komma iväg längre bort vilket gör att ridfolket känner sig instängda. Ridskolan har även varit tvugna att flytta hagar mm för att de plötsligt låg för nära bebyggelsen (gissa vilket som var där först, hagen eller husen?) mm.

Det jag förundras över är varför folk flyttar ut på landet och bosätter sig bredvid en ridskola och sedan klagar på att hästarna finns?

Jag tror detta är så otroligt infekterat och det handlar inte om lite bajs utan det är bara en jäkla pajkastning från början till slut där båda parter har både rätt och fel........................

Det "urålderliga problemet" handlar nog om en asfalteradvägsträcka på ca 300 meter mellan några hus, det är ingen väg där barn leker utan en bilväg. Alla husen där har liksom egen tomt.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer säkert endel som läser dethär tycka att det är jätte dåligt att jag skriver dethär eller att jag tänker fel och massa sånt...
2
Svar
36
· Visningar
5 133
Senast: krek
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag har varit en till ganska jobbig dag men inte sååå dålig som några har varit nu. Men inte bra heller. Men iallafall så läkaren har...
Svar
11
· Visningar
1 724
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 765

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30