Boden måste vara en av de städer i Sverige som har starkast hästtradition i o m sin viktiga roll som garnisonsstad. Man har också på senare år utropat sig till Hästkommun, vilket bl a innebär att kommunen satsat på fortsatt utveckling av det särskilt hästtäta området Bränslan vid Bodentravet och Bodens ridklubb. Där har man även avsatt särskilt tomtmark för dem som vill bygga hus med stall, eller bara fristående stall. Det finns väldigt mycket hästar och hästfolk inom hela "fyrkanten" (Luleå-Boden-Älvsbyn-Piteå).

Som flera redan nämnt är bostadsmarknaden i Luleå MKT överhettad - de senaste åren har ökningen av huspriserna här (jag bor i Luleå) legat i topp i landet. Och det har förståss även "spillt över" på Boden eftersom städerna ligger så nära varandra och det är väldigt många som jobbar i Luleå men bosatt sig i Boden. Men så snart man kommer längre bort från Luleå sjunker priserna - så om ni båda ska jobba i Boden-området skulle jag i första hand leta gård innanför Boden, så lång från Luleå som möjligt.

Jag är också övertygad om att vintern kommer att bli en STOR positiv överraskning för dig! Vi har visserligen också en period på hösten med lera och mörker. Men den är kort och sedan kommer snön! När hästfolket i södra Sverige suckar över knaggliga ridunderlag, hästar som står i lera till knäna, mörker och mockning av vinterhagar njuter vi här uppe av världens bästa ridunderlag november/december till april! Snön gör att man m h a pannlampa utan problem kan ge sig ut i mörkret med hästen - även galoppera och rida i terrängen. Hästarna är torra och fina i pälsen, hagarna hålls fräscha genom att skiten snabbt fryser och sedan täcks av ny, ren snö och hästarna brukar bli härligt pigga i kylan! Men man får se till att ha rejäl höjd på staketen, så att de räcker till även när snön byggt upp någon meter...! :-)

Betesperioden är förståss kortare än längre söderut, men för dina hästar som uppenbarligen inte ska beta är det antagligen bara en fördel. Jag hade exemhäst tidigare och då var det också skönt att insektssäsongen är betydligt kortare här uppe - jag kunde vänta längre med exemtäcket på våren och ta av det tidigare på hösten.

Välkommen till Norrbotten!

jag och min sambo flyttade upp från Jönköping just på grund av de billiga hästgårdarna. Vi bor 2,5 mil utanför Luleå, på en gård med hus, stall, garage, har 1 ha egen mark, men arrenderar 10 ha . Denna gården köpte vi för 300 000 vilket hade varit en omöjlighet i södra sverige.

jag tror att du kör? Villvattnet och Lycksele anordnar tävlingar, och det finns några kuskar och lite träningsträffar i området.

jag tror att du kör? Villvattnet och Lycksele anordnar tävlingar, och det finns några kuskar och lite träningsträffar i området.
Jo just det är ett talande exempel på avstånd. Villvattnet ligger väl 20 mil kanske lite drygt från boden och Lycksele drygt 30. Det var dryga 30 mil i alla fall när jag och mina hästar åkte på kurs dit i somras.

Jo just det är ett talande exempel på avstånd. Villvattnet ligger väl 20 mil kanske lite drygt från boden och Lycksele drygt 30. Det var dryga 30 mil i alla fall när jag och mina hästar åkte på kurs dit i somras.

Helt normala avstånd för att tävla/träna tycker jag :D Tillbaka till det här med körningen, föreningen nordsvenska hästen har en hel del aktiviteter i länet och så vitt jag förstått är alla raser välkomna på träffar/kurser. Det är kanske inte traditionell dressyrkörning men förmodligen roligt ändå, har själv funderat på att vara med på något med kallblodet.

Liknande trådar

Ridning Hej, jag vet att det finns 1000 trådar om detta, men skulle ändå vilja ha lite egna svar så jag lägger upp en ny :) Jag ska köpa min...
2
Svar
32
· Visningar
2 747
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Tre och en halv vecka har förflutit sen jag bröt armen. Sen jag skrev mitt förra inlägg här så lugnade nervsmärtan ner sig lite, och...
Svar
0
· Visningar
375
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
34 480
Relationer Jag har sedan ett år tillbaka träffat en man, han är ca 10 år äldre och han är egentligen mycket av det jag inte alls letade efter hos...
2 3
Svar
50
· Visningar
14 240
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V