kolblakkur

Trådstartare
Jag och sambon planerar att flytta till Boden om ett par år. Eftersom jag aldrig varit längre upp i Sverige än Göteborg, har jag ingen aning om vad jag ska förvänta mig :D Det jag hoppas på: en ort med gott om stallplatser/billiga hästgårdar och inte för svårt att få jobb (inom äldreomsorg, hemtjänst, LSS). Är det onödigt att ens hoppas?

Jag har även en känsla av att man bör gilla trav, bilar och jakt för att "passa in", men det kanske är fel? :)

Kanske finns det någon här som bor i just Boden och kan berätta mer? :)

Har bott i Boden ett par år (är från Luleå) och min sambo är uppväxt i Boden.

Vad är du ute efter för typ av stall? Finns två större anläggningar, Bodens Ridklubb och Stall Mikkelsgården. Fast nu när jag googlade på det såg jag att Stall Mikkelsgården dragit ner på sin verksamhet. Annars är det mycket travfolk. På Bränslan (i närheten av ridklubben) finns ett helt område med småstall.

Jobb inom det område du söker tror jag inte heller borde vara något större problem men det har jag sämre koll på.

Jag och sambon planerar att flytta till Boden om ett par år. Eftersom jag aldrig varit längre upp i Sverige än Göteborg, har jag ingen aning om vad jag ska förvänta mig :D Det jag hoppas på: en ort med gott om stallplatser/billiga hästgårdar och inte för svårt att få jobb (inom äldreomsorg, hemtjänst, LSS). Är det onödigt att ens hoppas?

Jag har även en känsla av att man bör gilla trav, bilar och jakt för att "passa in", men det kanske är fel? :)

Oj, vad roligt, ett stort välkommen hit. Nu är jag inte en "riktig" bodensare då jag bara bott här i 10 år, och dessutom bor utanför. Men jag kommer från Luleå så det är nära. Boden är en mysig stad, rätt mkt småstad på ett bra sätt.

Billiga stallplatser finns nog om man kan tänka sig att hyra utanför stan. Inne i stan på Bränslan med massor av ridvägar, gemensam ridbana och nära till Boden ridklubb tar en kompis till mig 2300 utan foder. Billiga hästgårdar finns nog men det beror på vad man jämför med. Det är STOR bostadsbrist i Luleå och det har gjort att priserna i Boden har stigit rejält de sista åren.

Arbete finns inom dom områden du nämner speciellt om du är utbildad. Arbetar själv som personlig assistent åt ett privat bolag som är bra att jobba åt, och dom behöver "alltid" anställa.

Trav, bilar och jakt är nog inte något krav att man är intresserad av ;)

Som hästägare från södra Sverige så är detta himmelriket på jorden, inga styngflugor och äckliga fästingar . Bara dessa odjur gör att jag aldrig kommer att flytta söderut. Köpte häst från Tidaholm i september och blä vad ägg på benen :yuck:

Dessutom så har vi bara höstmörker och slask på hösten (även om den är nog så lång ibland) sen får vi torr, "ljus" kall underbar vinter :banana:

Boden är en väldigt hästvänlig kommun speciellt om mån jämför med min hemkommun Luleå.
Jobb i vården borde inte vara svårt att finna.

Jag har bott i Boden........ I 4 månader :D "det finns en plats på jorden där solen aldrig ler... Den platsen heter Boden... Dit vill jag aldrig mer" :p

Skojar bara. Min mamma är från Boden (Flarken) och jag tycker det är ok där. Jag tror ni kommer trivas om ni inte har nåt emot att det är typ mörkt hela vintern. :)

Min sambo är norrlänning, så han störs inte av att det är mörkt hela vintern iallafall :D Han har bott i Luleå, så han vet vad han får - jag har dock bara uppfattat att jag kommer få fantastiska körvägar, vilket gör att jag vill flytta NU.

Jag antar att jag behöver körkort i denna delen av landet?

Jag har både utbildning och lång, bred arbetslivserfarenhet så det bådar ju gott :) Min sambo har redan jobb i Boden (kan omplaceras om han vill).

Vill inte ha häst på någon ridklubb eller så, allra helst vill jag ha dem på en egen (billig!) gård. I vilka krokar bör vi leta då?

Nu har jag bara varit i Boden ett par gånger. Hade en god vän där som jag hälsade på ett par gånger. Hon hade sina hästar i ett stall på Bränslan. Minns att jag älskade den gemensamma ridbanan och de underbara ridvägarna! Preparerade, anlagda ridvägar och ridstigar är man inte bortskämd med här nere.

Tycker stan var väldigt mysig. Gror jag hade kunnat trivas där, trots mörker vintertid :)

Min sambo är norrlänning, så han störs inte av att det är mörkt hela vintern iallafall :D Han har bott i Luleå, så han vet vad han får - jag har dock bara uppfattat att jag kommer få fantastiska körvägar, vilket gör att jag vill flytta NU.

Jag antar att jag behöver körkort i denna delen av landet?

Jag har både utbildning och lång, bred arbetslivserfarenhet så det bådar ju gott :) Min sambo har redan jobb i Boden (kan omplaceras om han vill).

Vill inte ha häst på någon ridklubb eller så, allra helst vill jag ha dem på en egen (billig!) gård. I vilka krokar bör vi leta då?
Vad menar du med billig hästgård? Det beror på vad man menar med billigt, det kan nog bli svårt att hitta en billig, färdig hästgård i Luleå/Boden trakten. Om du med hästgård menar färdigt stall mkt mark och ridhus så är det nästan omöjligt att hitta och dom är inte billiga. Kan man tänka sig att köpa hus med mark och bygga själv så är det nog lättare att hitta något. Titta på hemnet, tror att de flesta hus säljs via mäklare.

Bli nu inte besviken, men bra körvägar finns nog inte överallt, kommunen är stor.
Körkort är ett absolut måste om du inte ska bo och ha häst i centrum. Arbetar man inom vården så arbetar man dessutom obekväma tider så skolbussen går helt bort.

@Muninna
Nej, alltså en billig hästgård har inte ridhus, det förstår jag och det är inte heller det jag är ute efter. Vill heller inte ha mycket mark, absolut max 2 hektar.

Arbetar inom LSS nu och arbetar mån-fre, kontorstider och inga röda dagar och kommer i första hand att söka likadan tjänst.

Går där ingen kollektivtrafik alls i dessa trakter?

Jo det är klart att det finns kollektivtrafik men det är långt ifrån säkert att det finns där du hittar din hästgård. Det beror på vad du menar med dessa trakter, Boden kommunen är stor. Där jag bor 1,5 mil från centrum, så går skolbussen in på morgonen och hem två gånger på EM, på skoldagar under terminen alltså. I Luleå stad så klarar man sig oftast utmärkt med buss, men på landet utanför Boden är nog mer tveksamt.

Det går inte att ha fungerande kollektivtrafik ute i alla små byar, det bor helt enkelt inte nog med människor här uppe. Jag var och köpte häst i höst och det som slog mig är att ju längre söderut man kom så satt byarna/samhällena ihop det var inte mkt utrymme mellan dom.

Det där med avstånd är en helt annan grej här uppe, brukar le lite uppgivet då folk här på forumet skriver att dom har varit och tittat på en häst som står såå låångt bort, då kan det vara 45 mil enkel resa. Ha, när jag köpte häst i September så körde jag 330 mil totalt, 150 mil enkel till första 2 provridningarna. Det var till och med en granne till en av hästgårdarna jag var till som kom och tittade och frågade om det var sant att jag kom från Boden...Man blir lite av en kändis :D Samma sak när jag sålde en häst i somras det var många som ringde söderifrån och tyckte att det var ingen konst att åka från tex Dalarna, det är ju i Norrland ju, och visst visste dom att det var långt, inga problem. Hmm det gick bara någon dag så ringde dom och sa att dom kanske skulle titta på några som var närmare.

@Muninna
Nej, alltså en billig hästgård har inte ridhus, det förstår jag och det är inte heller det jag är ute efter. Vill heller inte ha mycket mark, absolut max 2 hektar.

Arbetar inom LSS nu och arbetar mån-fre, kontorstider och inga röda dagar och kommer i första hand att söka likadan tjänst.

Går där ingen kollektivtrafik alls i dessa trakter?

Jag och min sambo har letat efter en lämplig liten och billig gård i 3 år nu (Luleå-Boden-Piteå, max 3,5 mil från Luleå centrum) och har gått bet. Enda chansen att hitta en billig sådan är om man vill och kan ta sig an ett renoveringsprojekt (vilket vi inte vill). Och inte ens en dyr liten hästgård är lätt att hitta, det finns få färdiga små hästgårdar och ännu färre till salu. Bostadsbristen är löjlig i Luleå vilket gör att det är överpriser och stillastående (folk har inte råd att köpa den lägenheten dom vill ha, så dom bor kvar på sin gård).

Men om ni kan tänka er att leta inom några mil från Boden centrum (istället som för oss, Luleå centrum), så är nog chanserna bättre. Och chanserna blir ganska goda om ni kan tänka er ett renoveringsobjekt. Du kommer då behöva körkort.

Vi har börjat planera inför en flytt till Skåne eller Halland, pga att den typen av gård vi letar efter finns i överflöd där och dessutom billigt.

@skiesabove Jag kan tänka mig att bo utanför Boden, så det är inga problem. Grejen är den att jag har fyra shettisar och känner inte att jag nödvändigtvis behöver ridbana t.ex. Eftersom vi är barnbefriade så behöver vi inte ett stort hus heller, vi hade klarat oss på 70 kvm.

Bara att hoppas att bostadsmarknaden i Luleå havererar då :angel:

@skiesabove Jag kan tänka mig att bo utanför Boden, så det är inga problem. Grejen är den att jag har fyra shettisar och känner inte att jag nödvändigtvis behöver ridbana t.ex. Eftersom vi är barnbefriade så behöver vi inte ett stort hus heller, vi hade klarat oss på 70 kvm.

Nåmen litet hus, ingen ridbana, och dessutom shettisar! Då finns det nog att välja på i Boden :). Har du bara shettisar behöver du ju inte oroa dig över takhöjden i gamla lagårdar, för det är ju ett drygt problem för oss med stora hästar. Att behöva välja mellan att bila betonggolv eller riva tak...

@Shetlandskusk: Nu har jag aldrig varit i Boden men jobbar/är mycket i Norrland. Jag skulle säga att det är ett elände att bo där om man inte har körkort (och skoterförarbevis givetvis! :p). Det är sådana avstånd och kollektivtrafiken är mer eller mindre obefintlig, speciellt utanför de större orterna.

Nåmen litet hus, ingen ridbana, och dessutom shettisar! Då finns det nog att välja på i Boden :). Har du bara shettisar behöver du ju inte oroa dig över takhöjden i gamla lagårdar, för det är ju ett drygt problem för oss med stora hästar. Att behöva välja mellan att bila betonggolv eller riva tak...
Finns bara fördelar med shettisar ;) De ska dessutom inte gå på gräs, så jag behöver inte en massa mark till sommarbete. Ett hektar hade räckt egentligen, om ens det... :)

@Shetlandskusk: Nu har jag aldrig varit i Boden men jobbar/är mycket i Norrland. Jag skulle säga att det är ett elände att bo där om man inte har körkort (och skoterförarbevis givetvis! :p). Det är sådana avstånd och kollektivtrafiken är mer eller mindre obefintlig, speciellt utanför de större orterna.
Får kanske bli hemmafru då :angel:
Haha, nä min sambos moster äger en körskola i Luleå så det löser sig.

Det är många som hoppas på att bostadsmarknaden ska haverera i Luleå. Men som sagt bosätt dig på hemnet till att börja med så kommer du säkert att hitta något som känns bra.

Bor inte i Boden, men i grannstaden Luleå.
Kan bara tipsa om deras retrocafé "Retro Ruter", bättre fik går inte att hitta!

Sen har boden bra antikaffärer också, annars åker jag inte gärna dit :D

Liknande trådar

Ridning Hej, jag vet att det finns 1000 trådar om detta, men skulle ändå vilja ha lite egna svar så jag lägger upp en ny :) Jag ska köpa min...
2
Svar
32
· Visningar
2 747
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Tre och en halv vecka har förflutit sen jag bröt armen. Sen jag skrev mitt förra inlägg här så lugnade nervsmärtan ner sig lite, och...
Svar
0
· Visningar
375
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
34 480
Relationer Jag har sedan ett år tillbaka träffat en man, han är ca 10 år äldre och han är egentligen mycket av det jag inte alls letade efter hos...
2 3
Svar
50
· Visningar
14 240
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V